7 lat prowadzenia własnej firmy – jak zarabia blogerka, copywriterka i wirtualna asystentka? cz. 2

Jak zarabiać na życie pracując we własnym domu? Czy można zarabiać na prowadzeniu bloga? Dlaczego zostałam copywriterką freelancerką, Wirtualną Asystentką, dziennikarką i blogerką? Postanowiłam podzielić się z tobą moim sposobem na prowadzenie własnej firmy krok po kroku na moim blogu. Czy warto prowadzić swoją firmę w dzisiejszych czasach?

Przeczytaj pierwszą część artykułu pt. 7 lat prowadzenia własnej firmy – jak zarabia blogerka, copywriterka i wirtualna asystentka? cz.1

 

Jak budować markę swojej firmy?

Nie da się zbudować marki swojej firmy w tydzień. Na sukces często trzeba zapracować. Tak też było i w moim przypadku. Codzienna, ciężka praca. Początkowo po przyjściu z pracy etatowej, później, aby jeszcze bardziej rozwinąć własny biznes często także w godzinach wieczornych czy nocą. Jeśli chodzi o moją branżę, to osobistą markę buduje się wysoką jakością przygotowywanych treści. Poza tym moja jednoosobowa działalność gospodarcza została doceniona kilkoma nagrodami, z których jestem dumna. Uważam, że na budowanie marki mojej firmy ogromny wpływ ma jakość mojej codziennej pracy, ale także kreatywność i pomysłowość. Poza tym chętnie biorę udział w branżowych wydarzeniach, które są doskonałą okazją do wzmocnienia pozycji danej marki w branży oraz nawiązania kontaktów.

Wartości w biznesie – czy warto się nimi kierować?

Zauważam, że w mojej branży brakuje autentyczności i szczerości. Dlatego – na przekór wszystkiemu – zawsze jestem sobą. Nie wzoruję się na celebrytach, nie chcę być jak popularna blogerka. Jestem Renatą, która pisze prawdę. Jeśli produkt mi nie odpowiada, to go nie zachwalam. Poza tym prowadząc własny biznes, trzeba pozytywnie patrzeć na świat i ciężko pracować. Staram się odpowiadać na potrzeby klientów, tworząc wartościowe teksty. Na co dzień w moim biznesie kieruję się pasją, jakością, zaufaniem i satysfakcją klienta, entuzjazmem, oraz autentycznością.

Własna firma a PR, marketing i relacje z mediami

Myślę, że PR, marketing i relacje z mediami to narzędzia, z których warto korzystać w każdej branży. Niestety obserwuję, że tak wiele firm nie potrafi nawiązywać odpowiednich relacji z mediami ani komunikować się z własną społecznością. Dla mnie to bardzo istotna kwestia, bo prawda jest taka, że sama „poruszam się” w świecie mediów, w którym zawsze staram się nawiązać relacje „win – win”. Często bywam łącznikiem pomiędzy firmami i światem mediów czy z blogerkami.

Czy polecenia i rekomendacje są ważne?

Są bezcenne! Polecenia i rekomendacje to najlepszy sposób na zdobywanie klientów, ale też miód na moje serce. Uwielbiam, gdy dzwoni klient z polecenia, bo wówczas wiem, że dobrze wykonałam pracę dla innego klienta, który zadowolony ze współpracy podsyła mi swoich znajomych. Takie kontakty powodują, że mam więcej energii i chęci do pracy kolejnego dnia. I po prostu jestem z siebie dumna!

Moja definicja sukcesu w prowadzeniu własnej firmy

Mój przepis na sukces w prowadzeniu własnej działalności to wiara w to, co się robi, ciężka praca, pokora, kreatywność, ale nie tylko. Bo do tego przepisu dodałabym jeszcze słuchanie własnej intuicji oraz robienie tego, co sprawia nam przyjemność. Nawet jeśli nie jest to wyuczony zawód, a jedynie pasja. Bo mówi się: „jeśli robisz to, co lubisz, nie przepracujesz ani jednego dnia”. I coś w tym jest!

Właścicielka biznesu czy liderka?

W pewnym stopniu myślę, że zarówno jako kobieta prowadząca własną działalność gospodarczą, ale także jako blogerka, jestem liderką. To właśnie umiejętność budowania relacji z czytelnikami i klientami sprawia, że klienci powracają z kolejnymi zleceniami, a czytelnicy powracają, by czytać artykuły na portalu oraz blogu. Lider to osoba, która potrafi natchnąć i zmotywować do zmian, która ma w sobie to przysłowiowe „coś”, za którym podążają inni ludzie.

Lider to osoba, która nie boi się wyrażać własnych opinii. Wybiera to, co rzeczywiście jest dla niego dobre, niekoniecznie to, co zachwalają inni. Poza tym lider bez skrępowania i z wiarą w to, co robi, komunikuje się ze swoją społecznością. Odpowiednio dobierając ton, formę czy sposób jego wypowiedzi.

Wolność w biznesie – co to takiego?

Wolność w biznesie to uczucie, którego miałam przyjemność doświadczyć podczas współpracy z firmą marketingu sieciowego. Ale nie do końca, bo były wówczas kwestie, na które nie miałam żadnego wpływu. Prawdziwą wolność w biznesie zyskałam dopiero w momencie, kiedy zrezygnowałam z pracy na etacie na rzecz rozwijania własnej firmy. Wolność w biznesie rozumiem przez możliwość podejmowania kluczowych, ważnych – rozwijających zarówno mnie, jak i moją firmę – decyzji. Które być może czasem początkowo wydają się irracjonalne, ale niosą w sobie głębszy sens. Wolność w biznesie to także umiejętność wyciągania nauki z każdego doświadczenia – zarówno tego pozytywnego, jak i z trudności. A po trzecie, wolność w biznesie jest dla mnie także możliwością współpracy z firmami i osobami, z którym czuję odpowiednie flow.

Intuicja a prowadzenie własnej firmy

Uważam, że warto słuchać jej, również prowadząc firmę. Jak już pisałam wcześniej, korzystam z podpowiedzi mojej intuicji, która często „wskazuje mi” jaki styl, temat czy ton wypowiedzi tekstu będzie odpowiadał klientowi. Czasem każe zaryzykować i mimo ustalonego tematu artykułu pisać o czymś zupełnie innym. Kobieca intuicja to także nasz najlepszy doradca, jeśli chodzi o kluczowe decyzje firmy. Jak widać z moich wcześniejszych wypowiedzi, mnie podpowiedziała, kiedy założyć portal kosmetyczny, a kiedy bloga lifestylowego. Często też słucham jej, jeśli chodzi o nawiązywanie relacji biznesowych. Zdarza się, że w trakcie lub po rozmowie z potencjalnym klientem intuicja każe uciekać. Co wówczas robić? Słuchać!

Szczerość, uczciwość i autentyczność w biznesie

Uczciwość, szczerość i autentyczność to takie cechy trochę na wyginięciu. Większość osób kłamie, podając nierealne terminy wykonania zlecenia. Blogerki zachwalają produkty, których nawet nie przetestowały – z obawy przed tym, że nie dostaną kolejnego produktu od firmy. Na blogach stricte kosmetycznych pokazywane są testy AGD i karmy dla zwierząt. Znajdziemy też takie blogi, gdzie wszystkie opisywane produkty są zachwalane… Myślę, że jeśli chodzi o opłacalność, to na szczerości i uczciwości możemy jedynie zyskać. Dlaczego? Bo na przykład blogerka zachwalająca jedynie marnej jakości tanie produkty nie otrzyma nigdy w życiu propozycji współpracy z prestiżową firmą, która ma w swojej ofercie produkty luksusowe (to po prostu nie ten target).

Wszystkie powyżej przytoczone przeze mnie przykłady (a niestety są to sytuacje nagminne) sprawiają, że szczerość, uczciwość i autentyczność to cechy, które warto wyznawać w swoim biznesie, nie tylko, jeśli jesteś copywriterką i blogerką. Dla mnie te cechy są priorytetem w biznesie, być może to właśnie one wyróżniają mnie od konkurencji i sprawia, że klient woli podjąć współpracę właśnie ze mną!?

A moja rada dla innych?

Podążaj za tym, co cię uszczęśliwia i zawsze idź swoją drogą – która z pewnością różni się od dróg innych ludzi – ale jest Twoją własną. I nie przejmuj się trudnościami i porażkami, a z każdej z nich wyciągaj coś dobrego dla siebie. Praca, praca i jeszcze raz ciężka praca prowadzi do sukcesu.

jak zarabiać przez internet? copywriterka, wirtualna asystentka, usługi public relations

Czy warto prowadzić swoją firmę w dzisiejszym świecie?

Oczywiście, że tak! Ciężka praca – którą wykonałam, by zbudować moją firmę oraz wysiłek, który ciągle podejmuję, by ją rozwijać – owocują. Choć czasem zatrzasną Ci drzwi przed nosem, czasem wyrzucą Cię oknem, a innym razem po prostu nie będą zainteresowani Twoimi usługami, to warto nieustannie ponosić wysiłek i trud, by budować i rozwijać swoją osobistą markę. Bo wkrótce na pewno znajdziesz osoby, które docenią Twoją wartość.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wszystkie komentarze są własnością ich autorów. Autor ponosi pełną odpowiedzialność za treść wpisu. Jeżeli wynikną z tego konsekwencje prawne, sposobynazycie.pl może przekazać wszelkie informacje stronom zainteresowanym na temat danego użytkownika oraz pomóc w jego zlokalizowaniu.