Body Positive – pokochaj swoją niedoskonałość

Idealny wygląd kreowany przez media znacznie odbiega od rzeczywistości. Gdy spoglądam w lustro, zastanawiam się, skąd wzięły się masywne uda czy wystający brzuszek. Czuję się niekomfortowo. Nie pasuję do narzucanych norm piękna, mimo iż często naprawdę czuję się piękna i doskonała w swojej niedoskonałości. Dlatego tak bardzo bliski jest mi temat Body Positive. Co to takiego i co sprawia, że warto żyć zgodnie z filozofią body positive?

 

Każdy z nas jest piękny i wszyscy ludzie – bez względu na normy przyjęte przez społeczeństwo – pragną być postrzegani w sposób pozytywny. Niezależnie od ogólnie przyjętego ideału piękna, bez względu na rozmiar, kształt i wygląd. Prawda?

Sama mam już dość poczucia winy, gdy oglądam reklamy telewizyjne szczupłych kobiet w skąpym bikini. Poprzez taki wypaczony obraz „ciała idealnego” czuję dyskomfort, gdy staję przed lustrem – nawet ubrana w seksowną bieliznę czy dopasowane jeansy i top. Chcę zakryć nieidealny brzuszek, tą jeszcze wystającą fałdkę po ciąży. Wstydzę się, że noszę rozmiar 42 albo swojej wagi, bo jestem o jakieś 20 kilogramów cięższa niż idealnie postrzegana kobieca waga w naszym społeczeństwie, która wynosi około 60 kg. Smutno mi gdy w gronie kobiet każda z dam przechwala się, ile waży. A na samą myśl mojej prawdziwej wadze chcę uciec, gdzie pieprz rośnie.

Niby kobieta po 30, odnosząca sukcesy, bizneswoman prowadząca własny biznes, a jednak okazuje się, że wychudzone modelki z reklam oglądane od najmłodszych lat nadal sieją popłoch w mojej głowie i negatywnie oddziałują na poczucie pewności siebie i postrzeganie własnej osoby. Tym bardziej uważam, że filozofia Body Positive – poza tym, że jest mi bliska, powinna być szeroko promowana.

Body Positive – co to takiego?

Body Positive” można na język polski przetłumaczyć jako ciałopozytywność albo też miłość do swojego ciała. Celem tego ruchu jest zaprzestanie osądzania i szufladkowania ludzi. A także próba zrozumienia, w jaki sposób przekazy medialne wpływają na relację z moim ciałem, w tym również odczucia związane z jedzeniem, odzieżą, zdrowiem, tożsamościom, aktywnością fizyczną oraz dbaniem o siebie. Zrozumienie tych skutków i zależności pozwala zrozumieć, rozwijać i nawiązać zdrowsze relacje z własnym ciałem. To prosty sposób, by pokochać własne ciało, takim, jakie jest!

Historia Body Positive

Ruch Body Positive powstał w 1996 roku i uczy akceptacji własnego ciała. Powstał z inicjatywy pisarki cierpiącej na zaburzenia odżywiania i psychoterapeutki, które postanowiły połączyć siły i zadbać o akceptację samych siebie. W ten sposób pragną pomóc ludziom czuć się dobrze w swoim ciele oraz odwrócić uwagę od gorączkowego odchudzania poprzez niezdrową dietę i nielubianą aktywność fizyczną.

Około 2012 roku ruch Body Positive skupiał się na kwestionowaniu nierealistycznych standardów kobiecego piękna. Jego popularność nieustannie rośnie, a zamiast pierwotnego nacisku na akceptację wagi jego idea zmienia się w kierunku twierdzenia, że każde ciało jest piękne. Pozytywne nastawienie do ciała stało się modne, jednak mimo to ludzie nie do końca wiedzą co dokładnie oznacza. Jednym z powodów jest mnóstwo różnych definicji. Niektórzy ludzie błędnie sądzą, że trend Body Positive jest wytłumaczeniem otyłości i przyzwoleniem na nią.

Body Positive to:

  • kochanie siebie
  • akceptacja swojego wyglądu, kształtu i rozmiaru
  • docenianie ciała mimo wad

Przyczyny Body Positive

Postrzeganie własnego ciała wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie. A pozytywny obraz swojego ciała odzwierciedla się w nastawieniu do swojego wyglądu oraz ocenie własnej wartości. Przeprowadzone badania potwierdzają, że negatywne nastawienie do własnego ciała zostało powiązane z podwyższonym ryzykiem niektórych chorób psychicznych takich jak zaburzenia odżywiania czy depresja.

Nawet niewielkie narażenie na komunikaty medialne przedstawiające „idealną sylwetkę” wiążą się ze zwiększonymi obawami o wizerunek ciała. Natomiast uczucia, myśli i zachowania związane z postrzeganiem ciała mogą w znacznym stopniu wpływać na zdrowie psychiczne oraz sposób, w jaki traktujesz swoje ciało.

Czy wiesz, że kształtowanie obrazu ciała zaczyna się we wczesnym okresie życia, a już kilkuletnie dzieci mogą doświadczać trudności z akceptacją własnego ciała?

Przekonanie, że szczupły wygląd jest gwarancją sukcesu, awansu, lepszej pracy i płacy również jest bardzo powszechne. Ale uroda, waga czy rozmiar ubrań, które nosimy nie sposobem na sukces w życiu lub jego brak.

Skutki Body Positive

Skutkiem ciałopozytywności ma być również cieszenie się swoim ciałem bez biczowania z powodu naturalnie zachodzących zmian, których powodem jest ciąża, styl życia czy starzenie organizmu. Kluczowe znaczenie w popularyzacji ruchu Body Positive odegrał Instagram. Choć w ostatnich latach wiele firm podjęło działania marketingowe zgodne z filozofią Body Positive i do swoich reklam zamiast wychudzonych i długonogich modelek zapraszają normalne, zwyczajne i przez to piękne kobiety. Doskonałe ze swoim wypukłym brzuszkiem czy masywniejszymi udami – różnorodne a dzięki temu absolutnie i niepodważalnie wyjątkowe.

Trend Body Positive – co ja mogę zrobić?

Celem ciało pozytywności jest akceptacja i miłość do swojego ciała. Bez względu na to czy ruch Body Positive przemawia do ciebie, czy też nie istnieje wiele sposobów na to, by poczuć się lepiej w swoim ciele i zaprzestać pogoni za „doskonałością”.

Zrozum, że twojej wartości nie definiują kształty czy rozmiar ciała. Dbaj o siebie, rozpieszczaj się i bądź dla siebie najważniejsza. Masz jedno ciało! Dobrze je odżywiaj, dostarczając mnóstwa warzyw i owoców. Wysypiaj się, leniuchuj, noś ubrania, które sprawiają, że czujesz się doskonale.

Pozytywnie się nastrajaj i dbaj o swoje zdrowie. Szanuj swoje ciało. Wybieraj zdrowe posiłki, które napędzają ciało i umysł. Uprawiaj aktywność fizyczną, którą lubisz.

Kupuj elegancką odzież i dodatki, które sprawiają, że czujesz się komfortowo. Oczyść swoją szafę z ubrań, które nie pasują d twojej sylwetki. Zasługujesz na fascynujące życie w swoim ciele, a jego akceptowanie i szanowanie jest częścią ciebie.

Body Positive Life, czyli jak dbać o pozytywny wizerunek ciała

Brak akceptacji własnego ciała jest problemem wielu kobiet i mężczyzn w dzisiejszych czasach. Okazuje się, że sposobem na szczęście i sukces jest dbanie o swoje ciało i umysł w odpowiedni sposób. Pożywienie wpływa na hormony, pracę narządów wewnętrznych i funkcjonowanie mózgu, a w efekcie na myśli i emocje. Kiedy nadużywasz umysłu, by opowiadać sobie negatywne historie, wówczas tłumisz pracę hormonów i nakręcasz się negatywnie.

Poznaj moje sprawdzone sposoby na Body Positive Lifestyle, czyli jak pokochać swoje ciało!

1. Wybierz się w podróż, która zmieni twoje życie

Podróż w głąb samej siebie pozwoli Ci wypracować pozytywny wizerunek ciała. Próbuj nowych rzeczy, bądź ciekawa, rozpieszczaj siebie i stawiaj sobie wyzwania. Zapamiętaj słowa Buddy: „Szczęście to podróż, a nie cel”.

2. Bądź cierpliwa

Kiedy otwierasz swój umysł na poznawanie siebie i próbowanie nowych rzeczy, pamiętaj o cierpliwości. Rozkochaj się w każdej minucie swojego życia. Nie stanie się to z dnia na dzień, ale wysiłek wart jest nagrody. Akceptuj to, czego uczysz się po drodze.

3. To ty możesz dokonać zmian

Uświadom sobie moc, jaka płynie ze słów Buddy: „Stajemy się tym, o czym myślimy”. Masz moc decydowania o swojej historii, a twój mózg uwierzy w to, co mu opowiadasz. Możesz wybrać czy będzie ona pozytywna, czy negatywna.

4. Zmień sposób myślenia za pomocą afirmacji

Afirmacje to potężne narzędzie dla umysłu. To nic innego jak pozytywne stwierdzenia, które wielokrotnie sobie powtarzasz. Przekonałam się o tym dawno temu. Ważne jest jedynie to, aby stosować afirmacje, w które naprawdę wierzymy. I powtarzać w różnych chwilach. Ja stosuję je przed snem, w kolejce do kasy w markecie, stojąc w korku, podczas jazdy samochodem, na spacerze z dzieckiem kiedy synek śpi. Wybieraj afirmacje, które pomogą Ci rozwinąć pozytywny obraz ciała.

5. Aktywność fizyczna

Nie polecam podążania za chwilową modą. Zalecam znalezienie aktywności fizycznej, która sprawia frajdę. Może to być spacer po lesie o poranku, slow jogging czy nocne spacerowanie. Wybierz to co daje Ci radość i cię uszczęśliwia. Miłość i troska o ciało wiąże się z ruchem, który pomaga regulować hormony. Pamiętaj, że nadmierne ćwiczenia powodują chaos w twoim ciele, a nie o to Ci chodzi.

6. Rozwijaj swoje hobby, rób to co kochasz

Uważam, że poświęcenie odrobiny czasu, choć kilka razy w tygodniu, by robić coś dla siebie to świetna sprawa. Doceniam każdą chwilę, gdy mogę po prostu pisać. Mimo iż jest to moja praca, to lubię pisać artykuły na moje blogi. To mnie uszczęśliwia, daje mnóstwo satysfakcji i radości. Dodatkowo ogród wokół domu i mnóstwo kwiatów doniczkowych – uwielbiam otaczać się roślinami. Rozmawiam z nimi, a zieleń i różne kolory liści, pięknie pachnące kwiaty – wszystko to pozytywnie mnie nastraja. Własny sad i ogród warzywny dają mi produkcji zdrowych warzyw i owoców, którymi wypełniam posiłki.

7. Drobne zmiany w diecie

Twoje ciało potrzebuje energii z pożywienia. Jako miłośniczka gotowania i jedzenia wiem, że zdrowe jedzenie może być smaczne. Zacznij zwracać uwagę na to, w jaki sposób posiłki wpływają na twoje samopoczucie. Wypełniaj posiłki warzywami i owocami. Łącz je z drobiem, pieczywem pełnoziarnistym, nabiałem i jajkami. Niech twoje samopoczucie pozwala Ci na wprowadzanie zmian w diecie, tak byś zyskała nową energię. A utrata masy ciała może być efektem ubocznym, który wpłynie na twoje zdrowie i samopoczucie.

8. Pij wodę

Choć hasło o piciu wody, powtarzane jak mantra, może wydać Ci się nudne, to jednak optymalne nawodnienie organizmu jest niezbędne dla zdrowia, urody i samopoczucia. A to wszystko składa się na ciałopozytywność. Zatem pij więcej wody, możesz dodać do niej owoce i zioła, by zmienić smak. Dobrym pomysłem jest posiadanie miedzianej lub szklanej butelki w pracy i w domu. Ja mam jedną na biurku w domowym gabinecie, drugą w sypialni, a do tego dzbanek filtrujący w kuchni. Dzięki temu zawsze pamiętam o tym, aby pijać wodę w ciągu dnia i w nocy.

9. Rozpieszczaj się i celebruj wyjątkowe chwile

Nie od święta. Nie na urodziny czy z jakiejś wyjątkowej okazji. Rozpieszczaj siebie każdego dnia! To ważny krok na drodze do ciałopozytywności. Kąpiel w wannie wypełnionej piana, ekstra ciuszek lub pyszne ciacho raz w tygodniu. Zakup wyjątkowej książki lub zmysłowej bielizny – wszystko to pomaga Ci czuć się piękniejszą i zadbaną. A może chwila zapomnienia w pracy i odprężenie z filiżanką aromatycznej kawy? Stwórz własne rytuały, które pozwolą Ci się czuć piękną i wyglądać doskonale. Może to być własny domowy zabieg spa, wizyta u fryzjerki, seksowna bielizna, dbanie o ogród, filiżanka ulubionej droższej kawy, czytanie książki, masaż, filiżanka gorącej czekolady, czytanie książki czy wyjazd do spa – oto moje sprawdzone sposoby na rozpieszczanie siebie każdego dnia.

10. Dbaj o siebie

Nigdy nie pragnij być kimkolwiek innym, niż jesteś. Body Positive to dla mnie praca nad najlepszą wersją siebie. Zaakceptuj i pokochaj to, kim jesteś. I dbaj o siebie, bo masz wybór! Nie chodzi tutaj o nierealistyczne oczekiwania. Rozpocznij tę piękną podróż, która pozwoli Ci pokochać i zaakceptować własne ciało. Szukaj tego co sprawia, że jesteś zdrowa, szczęśliwa i pełna energii. Oto mój sekret Body Positive, która wpływa na zdrowie emocjonalne i fizyczne. Stań się dla siebie najważniejsza, a wówczas będziesz miała więcej możliwości, by dbać o najbliższych. W jaki sposób dbam o siebie każdego dnia? Ćwiczę uważność, kreatywność i wdzięczność każdego dnia. Praktykuję afirmację i medytację. Regularnie sprzątam bałagan, który pojawia się w domu, by mnie nie przytłaczał. I piszę, dużo piszę, co jest dla mnie fascynującym zajęciem, pasją i pracą, która pozwala zarabiać. Dodatkowo rozwijam swoje hobby, staram się wysypiać. Jest mnóstwo rzeczy, które możesz zrobić dla siebie.

Body Positive - pokochaj swoją niedoskonałość

Body Positive w branży kosmetycznej

Branża kosmetyczna szybko dostrzegła możliwość zarobku na trendzie Body Positive. Pojawia się coraz więcej linii kosmetyków Body Positive. Marki kosmetyczne mówią kobietom, by czuły się komfortowo we własnej skórze. Co ciekawe kampania zgodna z ideą Body Positive marki Dove z 2004 roku na rzecz prawdziwego piękna pozwoliła zwiększyć sprzedaż o około 1,5 miliarda dolarów w ciągu dekady. Dodatkowo zainspirowała konkurencyjne marki kosmetyków do podobnych działań.

Producenci i dystrybutorzy kosmetyków nadal starają się stworzyć przemyślane komunikaty na temat pozytywnego nastawienia do ciała poprzez kampanie reklamowe, produkty czy współpracę z blogerkami i influencerkami plus size. Powstały też marki kosmetyków Body Positive. Kosmetyki Body Positive skupiają się na komforcie, a nie wyglądzie.

Wielu ekspertów branży beauty sceptycznie podchodzi do pomysłu marek kosmetyków Body Positive twierdząc, że producenci kosmetyków zawsze pragną, aby ludzie czuli, że brakuje im czegoś, co zmusi ich do kupienia kosmetyków. A preparaty kosmetyczne w duchu Body Positive promują przesłanie miłości i troski o swoje ciało, eliminując z komunikatów prasowych i reklam słowa, które sugerowałyby, że dane kosmetyki mają naprawiać ciało.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wszystkie komentarze są własnością ich autorów. Autor ponosi pełną odpowiedzialność za treść wpisu. Jeżeli wynikną z tego konsekwencje prawne, sposobynazycie.pl może przekazać wszelkie informacje stronom zainteresowanym na temat danego użytkownika oraz pomóc w jego zlokalizowaniu.