Co to jest chronodieta – przewodnik dla początkujących

Chronodieta to jeden z najnowszych trendów dietetycznych, który kilka miesięcy temu pojawił się w moim życiu. Wówczas znalazłam książkę „Chronodieta. Co, kiedy jeść” autorstwa Roizen Michael F., Crupain Michael oraz Spiker Ted. Czym jest chronodieta, w jaki sposób działa i jakie są jej zasady? Zapraszam na recenzję książki oraz kilka moich podpowiedzi.

 

Każdy z nas pragnie zachować zdrowie, młodość i idealną sylwetkę. Dlatego wcale nie dziwi, że nieustannie pojawiają się nowe diety. Głodówki, oczyszczanie organizmu, ale również wiele modnych diet to rozwiązania nie tylko niebezpieczne, ale również nieskuteczne. Często powodują efekt jojo po zakończeniu kuracji odchudzającej.

Poszukujemy równowagi, czyli skutecznej diety, która raz na zawsze pomoże pozbyć się niechcianego tłuszczyku w okolicach brzucha czy boczków. Poznaj zalety, efekty i zasady chronodiety.

 

Chronodieta składa się z kilku prostych zasad, których przestrzeganie pozwala utrzymać optymalną sylwetkę. Jakie to zasady? Otóż istnieje odpowiedni czas na wszystko! Czas posiłków jest podstawą skuteczności chronodiety, a kluczem jest regularne ich spożywanie w momencie, gdy twoje ciało potrzebuje pożywienia.

Oznacza to, że czas pomiędzy spożywanymi posiłkami powinien wynosić około 4-6 godzin. Czyli rano śniadanie, po upływie 5 godzin obiad i po kolejnych 5 godzinach kolacja.

Jest to prosty harmonogram, który powiązano z produkcją enzymów trawiennych, insuliny i kortyzolu. Śniadanie powinno stanowić najbardziej obfity posiłek w ciągu dnia. Najlepiej łączyć w nim białko, tłuszcze i węglowodany, ale bez dodatku cukru. Jest to bardzo istotne, a pisząc o cukrze, mam na myśli również owoce, słodziki czy miód.

Na obiad najlepiej wybrać produkty spożywcze bogate w białko. Możesz sięgnąć po wieprzowinę, cielęcinę, jagnięcinę, wołowinę, indyka czy kurczaka – tylko bez dodatku węglowodanów. Niezbędnym elementem obiadu powinna być świeża surówka lub warzywa gotowane na parze.

Gdzieś pomiędzy obiadem a kolacją jest odpowiedni moment na przekąskę – może to być garść suszonych owoców lub mały kawałek czekolady. Zapomnij o objadaniu się przed snem i obfitych posiłkach na kolację. O tej porze dnia najlepiej sięgnąć po zielone warzywa, w towarzystwie ryby bądź kurczaka. Kolacja to niewielki posiłek.

Chronodieta to styl życia i dieta, która eliminuje z codziennych posiłków mleko, ser, jogurty, tłuszcze roślinne i wypieki. Należy też zapomnieć o napojach gazowanych, które mogą zakłócać produkcję kwasu w żołądku, niezbędnego do trawienia żywności. Chronodieta nie jest szybkim rozwiązaniem, przynoszącym ekspresowe rezultaty. Jej początki mogą być trudne, ale po pewnym czasie ciało się przyzwyczaja do tego naturalnego rytmu, a Ty zyskujesz więcej energii.

Według Chronodiety są pewne pory dnia, w których nasz organizm naturalnie wydziela hormony i enzymy, odpowiedzialne za spalanie składników odżywczych w różnych grupach żywności. Pozwala to schudnąć bez odczuwania głodu, ale również usunąć cellulit.

Każdego dnia możesz wypić 1-2 kieliszki czerwonego wina. Generalnie chodzi o to, aby jadać śniadanie jak król, obiad jak książę i kolację jak biedak.

Pamiętaj o piciu dużych ilości wody w ciągu dnia, dla optymalnego zdrowia oraz utraty zbędnych kilogramów.

Chronodieta dzieli się na dwa okresy – ograniczający i nieograniczający.
Okres ograniczania to detoksykacja organizmu, utrata masy ciała, która może trwać w zależności od tego, ile kilogramów zamierzasz zrzucić. Osoby, które chcą po prostu zyskać więcej energii, powinny stosować okres ograniczania przez co najmniej 28 dni, aż oczyszczą organizm, a następnie przejść do okresu nieograniczającego.

Aby dowiedzieć się więcej o zasadach i filozofii tego sposobu odżywiania wybrałam książkę pt. „Chronodieta. Co, kiedy jeść” autorstwa Roizen Michael F., Crupain Michael oraz Spiker Ted. Publikacja wykorzystuje najnowszą wiedzę, by przełamać stereotypowe zasady odżywiania i poprawić zdrowie oraz jakość życia. Wystarczy podporządkować pory jedzenia posiłków rytmowi dobowemu. Autorzy publikacji nie tylko rewolucjonizują znany nam dotąd sposób odżywiania, ale również radzą, by:

  • nie jeść po zmroku;
  • dostarczać większą część niezbędnych organizmowi kalorii na śniadanie lub obiad;
  • jeść posiłki tej samej wielkości każdego dnia;
  • pościć co najmniej 10-12 godzin na dobę.

W publikacji znajdziesz 31-dniowy harmonogram, ułatwiający zmianę nawyków żywieniowych, który opóźnia procesy starzenia, dodaje energii i pozytywnie nastraja. Poza praktycznymi wskazówkami, o tym, co i kiedy jeść, czytelnik otrzymuje również różne podpowiedzi, jak zachować się, gdy odczuwamy głód, stres lub smutek.

Poradnik został podzielony na 4 części. Z pierwszej czytelnik dowiaduje się, jak działa pokarm oraz jakie są odpowiednie pory jedzenia. Druga część prezentuje cztery zasady nastawienia zegara żywieniowego, podpowiada, czym jest okresowe poszczenie, 31-dniowy harmonogram zmiany nawyków żywieniowych oraz poprawy zdrowia, a także co jest ważne w odżywianiu. Obszerna część 3 została podzielona na 7 działów, które zatytułowano: w konflikcie, w domu, w pracy, w czasie wolnym, dla kobiet, dla mężczyzn, w obliczu zagrożenia. Z ostatniej części czytelnik dowiaduje się jak sobie radzić z pokusami oraz poznaje chronodietetyczny dekalog.

książka Chronodieta. Co, kiedy jeść opinie recenzja blog

Chcesz zdobyć wiedzę jak odpowiednia pora jedzenia oraz dobór codziennego menu mogą wpływać na poziom energii, wagę, starzenie się, życie seksualne, nastawienie do życia czy stan zdrowia? Sięgnij po lekturę książki „Chronodieta. Co, kiedy jeść” autorstwa Roizen Michael F., Crupain Michael oraz Spiker Ted.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wszystkie komentarze są własnością ich autorów. Autor ponosi pełną odpowiedzialność za treść wpisu. Jeżeli wynikną z tego konsekwencje prawne, sposobynazycie.pl może przekazać wszelkie informacje stronom zainteresowanym na temat danego użytkownika oraz pomóc w jego zlokalizowaniu.