Rozpoznawalna i lubiana marka to jedno z najcenniejszych aktywów twojej firmy. Przeprowadzone badania potwierdzają, że większość konsumentów woli skorzystać z usług lub kupić produkty marek, do których mają sentyment. Branding to znacznie więcej niż fajne logo, dobrze zaprojektowana strona internetowa i jeszcze lepiej wydane pieniądze na reklamę. Dlaczego odpowiedni sposób budowania marki online to najlepsza droga do zdobycia docelowych klientów? Poznaj proste sposoby jak krok po kroku budować świadomość marki online.
Jako mała firma możesz konkurować z dużymi brandami, które posiadają nieograniczone budżety na reklamę online i marketing oraz rzesze oddanych klientów. Ale musisz znaleźć sposób, by się wyróżnić, czyli zadbać o świadomość twojej marki.
Co to jest marka?
Zdaniem twórcy Amazon, Jeffa Bezos: „Twoja marka to to co inni mówią o Tobie, gdy nie ma Cię w pokoju”. Czyli prościej, Twoja marka, to Twoja reputacja. Aby w dzisiejszych czasach dana marka odniosła sukces, musi być spójna w komunikacji na wielu płaszczyznach. Czy branding jest prosty? Prawdę mówiąc, efekty budowania marki nie pojawią się z dnia na dzień, ani nawet w ciągu kilku miesięcy. Budowa świadomości marki to proces, który wymaga opracowania długofalowej strategii. A systematyczne wysiłki zaowocują nawiązaniem długoterminowych relacji z klientami. Dobrze zaplanowany branding z pewnością wpłynie na stały przyrost potencjalnych klientów, zwiększenie sprzedaży produktów bądź usług, a także osób, które będą polecać Twój biznes.
Co to jest budowanie marki?
Budowanie marki to kształtowanie świadomości na temat Twojej firmy, w celu stworzenia wyjątkowego i trwałego wizerunku. Na sukces marki wpływa pozytywny wizerunek oraz umiejętność wyróżnienia się spośród konkurencji.
3 etapy budowania marki
Branding można podzielić na trzy etapy:
- Strategia marki
- Tożsamość marki
- Marketing marki
Strategia marki a budowa świadomości marki
Strategia marki to pierwszy krok, który powinien wykonać każdy niezależnie od tego czy dopiero buduje swoją firmę, czy ma ona już ugruntowaną pozycję na rynku. Jej zadaniem jest pokazanie, w jaki sposób firma się wyróżnia oraz dlaczego jest godna zaufania, lubiana przez klientów i zapadająca w pamięć. Strategia marki ma pokazywać twój cel, obietnicę oraz sposób rozwiązywania problemów potencjalnych klientów (czyli to jak możesz im pomóc) przez twoją firmę.
Jeśli budowałaś kiedykolwiek dom (a my niedawno ukończyliśmy budowę swojego wymarzonego gniazdka) to doskonale wiesz, że potrzeba do tego projektu. Podobnie jest z twoją marką. Zastanów się, jak chcesz, aby świat postrzegał Twoją firmę. A skuteczna i kompleksowa strategia marki powinna obejmować elementy takie jak:
- Odkrywanie marki
- Badanie konkurencji
- Określenie profilu docelowego klienta
- Misja, cele i wizja marki
- Przesłanie i historia marki
Strategia marki jest absolutną podstawą przy budowaniu marki odnoszącej sukcesy. To jeden z obszarów, który większość firm pomija, gdyż spieszy im się, by zająć się projektowaniem i marketingiem. Ale Ty bądź mądrzejszy i nie popełniaj tego błędu.
Tożsamość marki a budowa świadomości marki
Tożsamość marki to sposób, w jaki pokazujesz swoją markę opinii publicznej za pomocą komunikatów, elementów wizualnych i doświadczeń. Obrana strategia oddziałuje na sposób prezentacji tożsamości marki.
Elementy tożsamości marki – czyli logo, kolory i czcionki, projekt strony internetowej, treść na stronie internetowej czy reklamy – trzeba koniecznie stosować konsekwentnie we wszelkiej komunikacji marketingowej. To z pewnością wpłynie na rozpoznawalność marki.
Wizerunek firmy można wzmocnić poprzez działania marketingowe online takie jak prowadzenie firmowego bloga, SEO i marketing treści, media społecznościowe czy reklamy. To sposoby budowania świadomości marki oraz jej rozwoju.
Jak budować markę online krok po kroku?
1. Odkryj cel marki
Każda odnosząca sukcesy firma, którą ludzie kochają, ma wyznaczony potężny cel. To jest to, co motywuje Cię, by każdego dnia budzić się i robić dla świata za pośrednictwem swojego produktu czy usług. Aby określić cel marki, zapytaj siebie:
- Dlaczego stworzyłeś tę markę?
- Co ją wyróżnia?
- Jakie problemy rozwiązuje?
- Dlaczego ludzie powinni ją poznać?
Patent jak wyróżnić swoją markę
Przeprowadzone badania pokazują, że aż 50% konsumentów na całym świecie kupuje w oparciu o wartości i sympatię do marki. Zastanów się, jak wyróżnić swoją markę od innych.
Ekspert ds. przywództwa Simon Sinek stworzył koncepcję złotego kręgu, która pomaga w identyfikowaniu każdego celu w życiu i biznesie. Otóż twierdzi on, że: „Ludzie nie kupują tego, co robisz; kupują, dlaczego to robisz. Celem nie jest robienie interesów z każdym, kto potrzebuje tego, co masz. Celem jest prowadzenie interesów z ludźmi, którzy wierzą w to, w co ty wierzysz ”.
2. Zbadaj konkurencję
Naśladowanie konkurencji to błąd, który popełnia wiele firm. W ten sposób nigdy nie będziemy się wyróżniać. Powinniśmy za to znać słabe i mocne strony konkurencji. A następnie przekonać klientów do zakupu u siebie. Badania konkurencji są kluczowym elementem rozwoju własnej marki. Sprawdź:
- W jaki sposób konkurencja promuje swoją firmę online?
- Czy konkurencja przekazuje spójne komunikaty o marce?
- Jaka jest jakość produktów lub usług konkurencji?
- Opinie o konkurencji i jej produktach lub usługach
3. Określ docelowych odbiorców
Kolejnym niezbędnym krokiem w budowaniu marki jest określenie docelowych odbiorców. Budując markę, miej na uwadze, do kogo próbujesz dotrzeć. Poznaj styl życia i upodobania klientów i na tej podstawie misję i plan działania. Znaczną przewagę nad konkurencją możesz zyskać, zawężając grupę docelową, pozwoli to stworzyć przekaz idealnie skrojony dla ostatecznego odbiorcy.
Jeśli chcesz, aby właściwa osoba kupowała twoje produkty i usługi, korzystała z twoich reklam, zapisała się na listę mailingową czy klikała w reklamy to identyfikacja docelowych klientów będzie niezbędna. A dodatkowo wpłynie na wszystkie obszary budowania marki, w tym również na działania marketingowe.
4. Ustal misję marki
Czy zastanawiałeś się nad misją swojej marki? Krótko mówiąc, jest to powód, dla którego każdego dnia wstajesz. Zanim zbudujesz markę, której zaufają twoi odbiorcy, musisz wiedzieć, jaką wartość będzie im zapewniać. Misja określa cel istnienia. A wszystko od osobowości po logo czy hasło reklamowe powinno odzwierciedlać misję. Zawsze kiedy ludzie pytają Cię o to, czym się zajmujesz, opowiadaj im misję twojej marki. Początkowo warto skupić się na niszowych odbiorcach docelowych. Jednak z biegiem czasu lojalność wobec marki może znacznie wzrosnąć, czego z całego serca Ci życzę.
5. Kluczowe cechy i korzyści oferowane przez Twoją markę
Budowanie świadomości marki, która zapada w pamięć, oznacza, że musisz dowiedzieć się, czym różnisz się od konkurencji. Jakie cechy i korzyści sprawiają, że twoja firma jest wyjątkowa? W jaki sposób poprawiasz jakość życia swoich klientów? W moim przypadku jest to:
- Indywidualne podejście do każdego klienta
- Ekspresowy i łatwy kontakt
- Oryginalny i rzetelny copywriting – pisanie dla czytelnika z uwzględnieniem zasad SEO
- Oszczędność czasu na codziennych zadaniach
- Teksty uszyte na miarę potrzeb
- Treści, które oczarują czytelnika
6. Stwórz swój unikalny sposób wypowiedzi
Sposób wypowiedzi zależy od branży, twojej misji oraz odbiorców. Może być ekspercki, kontrowersyjny, przyjazny, profesjonalny, informacyjny lub techniczny. Jest to sposób komunikacji z klientami, który tworzy przekaz marki. Odpowiedni sposób wypowiedzi zwiększa szansę na dotarcie do konsumentów.
Jest to szczególnie istotne przy publikacjach artykułów na blogu, prowadzeniu konwersacji na w social mediach oraz w publikacjach prasowych. Jedynie utrzymanie spójnego przekazu sprawi, że wizerunek danej marki stanie się rozpoznawalny.
7. Pozwól swojej marce zabłysnąć
Moi klienci nie szukają kolejnego copywritera zajmującego się przygotowywaniem tekstów takich samych jak wszyscy inni. Szukają osoby z doświadczeniem, która potrafi właściwie odczytać ich potrzeby.
Prostym sposobem, by dać się wyróżnić jest podkreślenie osobowości swojej marki w każdym aspekcie jej budowania. Trzeba ustalić, czy:
- Komunikujesz się w pierwszej osobie liczby pojedynczej czy mnogiej?
- Piszesz do konkretnej osoby czy do wielu osób?
- Opowiadasz historię swoich prawdziwych doświadczeń?
- Opisujesz swoje produkty lub usługi w dziwaczny czy intrygujący sposób?
- Ważne, aby wszystko było spójne z osobowością marki.
8. Nieustannie dbaj o wizerunek marki
Proces budowania świadomości marki nigdy się nie skończy. Twoja marka powinna być widoczna tam, gdzie znajdują się Twoi potencjalni klienci. Czyli prościej mówiąc, bez względu na to czy sprzedajesz produkty, czy usługi potencjalny klient, wchodząc na twoją stronę, powinien zobaczyć wizerunek marki. Dodatkowo Twoje logo, kolory, hasło i wybrana czcionka powinna znaleźć się na wizytówce, materiałach reklamowych, opakowaniach, produktach. Koniecznie należy zadbać o jednolity wygląd marki w różnych social mediach, choć twoja firma wcale nie musi mieć profilu na każdej platformie społecznościowej. Wiem z własnego doświadczenia, że mniejsze firmy po prostu nie mają na to czasu, bo kiedyś muszą zająć się pracą.
9. Prowadzenie eksperckiego bloga
Uważam, że absolutnie niezbędnym krokiem budowania marki jest prowadzenie eksperckiego bloga. Prawdę powiedziawszy, nieustannie zauważam, że to niesamowite medium, jest ciągle jeszcze niedoceniane. Ekspercki blog pozwala w jednym miejscu:
- budować pozycję eksperta, a co za tym idzie, wzmacniać świadomość marki;
- skupiać osoby zainteresowane marką w jednym miejscu;
- dzielić się wiedzą i edukować klientów;
- pozycjonować stronę online;
- pozyskiwać klientów.
10. Publikacje online, współpraca z blogerami i influencerami
Moim skromnym zdaniem koniecznie trzeba w przemyślany sposób pokazywać swoją markę na różnych portalach online oraz podejmować współpracę z blogerami i influencerami, ponieważ w ten sposób pokazujemy szerszemu gronu publiczności, że nasza marka istnieje. A dobrze napisany przed doświadczonego copywritera artykuł ma ogromną moc, podobnie jak odpowiednio zaplanowana kampania z blogerami i influencerami, których trzeba wybrać w przemyślany sposób, tak aby stworzyli dobrej jakości treść i zdjęcia. Chcesz zaprezentować swoją markę na portalu kosmetycznym TrustedCosmetics.pl lub blogu lifestylowym SposobyNaZycie.pl – zapraszam do kontaktu :). A niebawem przygotuję obszerny artykuł o influencer marketingu, w którym podpowiem, dlaczego to jest ważne i jak współpracować z blogerami i influencerami, by nie popełniać błędów.
11. Bądź największym fanem swojej marki
Nikt inny poza Tobą nie zna lepiej Twojej marki, dlatego koniecznie musisz o niej mówić, ba, nawet powinieneś trąbić. Może nie do znudzenia, ale z uporem maniaka w sposób bardzo przemyślany. A zatrudniając pracowników, upewnij się, że „czują” Twoją markę.
Świetnym pomysłem jest także zachęcanie klientów do publikowania recenzji lub opinii oraz udostępniania treści o Twojej marce.
Tak wielu potencjalnych klientów pyta mnie, dlaczego ich produkty bądź usługi się nie sprzedają. Przecież od dwóch tygodni istnieje ich strona i sklep internetowy. A tu nic, żadnej sprzedaży. Na razie tylko koszty. Świeżo upieczeni przedsiębiorcy pytają mnie o przyczynę tej sytuacji…. zatem ja pytam, a co zrobiłeś, by zbudować świadomość swojej marki i czy jesteś jej największym fanem?