Sukces w biznesie zależy od wielu czynników. Dowiedz się, jak rozwijać własny biznes bez względu na to czy prowadzisz go od dawna, czy dopiero zamierzasz założyć firmę. Poznaj sprawdzone strategie, które pozwolą odnieść sukces Twojemu biznesowi i uniknąć pułapek.
Pandemia koronawirusa doprowadziła do zamknięcia tysięcy firm oraz zmniejszenia zarobków wielu z nich. Ujawniła także mocne i słabe strony wielu biznesów oraz otworzyła nowe możliwości. W jaki sposób warto rozwijać swoją firmę w 2021 roku, aby odnosić sukcesy?
Zbudowanie marki odnoszącej sukcesy nie jest łatwe ani proste. Obecnie może wydawać się jeszcze trudniejsze. Choć prowadzenie własnej firmy bywa wyzwaniem, to daje mnóstwo satysfakcji.
Poznaj 10 sprawdzonych porad, które pomogą w rozwoju twojej firmy w 2021 roku
1. Stwórz biznesplan na 2021 rok
Miniony rok nauczył mnie, że powinnam się spodziewać nieoczekiwanego. Trzeba przygotować się na sukcesy jak i na trudniejsze chwile. Warto realistycznie zaplanować budżet na najbliższe miesiące, a także starać się kreatywnie rozwiązywać trudności. Przygotowując biznesplan mojej firmy na 2021 rok, byłam ostrożna i odważna.
2. Zaplanuj pracę w trybie zdalnym
Jedną z wielu możliwości, jaką wiele firm dostrzegło w trakcie pandemii, jest konieczność budowania biznesu online. Nawet w przypadku tradycyjnie działających firm okazuje się, że konieczność bycia online jest kluczowa – pozwala pracować i sprzedawać swoje usługi nawet kiedy musimy zostać w domu.
3. Zbuduj społeczność wokół swojej marki
Eksperci od marketingu i brandingu podkreślają, że teraz jak nigdy dotąd, budowanie świadomości marki jest szalenie istotne. Przeprowadzone badania potwierdzają, że dla około 85% konsumentów autentyczność jest kluczowym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o wsparciu marki. Autentyczność pokazuje czy wizerunek marki jest z nią tożsamy. Warto podjąć działania związane z budowaniem marki jeszcze przed faktycznym wprowadzeniem jej na rynek.
Dobrym sposobem jest komunikacja na firmowym blogu oraz w social mediach. Zadowolonych klientów trzeba zachęcać do publikacji w mediach społecznościowych, które będą bezpłatnymi i cennymi rekomendacjami.
Każdy aspekt twojej marki powinien być zgodny z obietnicą złożoną klientom, wówczas autentyczność będzie pomagać twojej firmie w rozwoju.
4. Uprość swoje życie i oszczędzaj
Wielu właścicieli małych firm próbuje oddzielić życie osobiste od biznesu, który jest ważną częścią ich życia. Koszty i przeszkody dla twojego biznesu są twoimi przeszkodami i kosztami. Tak jak sukcesy są sukcesami. Uproszczenie życia jest jednym z moich celów zaplanowanych na nowy rok. Prostsze życie to więcej czasu, pieniędzy i energii, które można poświęcić na rozwijanie własnego biznesu. Obniżenie kosztów życia pozwoli przeznaczyć oszczędności na rozwój firmy, jeśli zajdzie taka potrzeba.
5. Prześledź historię finansów firmy
Poza opracowaniem biznesplanu i wprowadzeniem oszczędności moim kolejnym sposobem jest przejrzenie przeszłości finansowej. Wiedza to tym ile zarabiałaś i wydawałaś, to świetny sposób, by dostrzec, w jaki sposób zarządzasz firmowym budżetem oraz gdzie możesz go uszczelnić. Poza wyznaczaniem celów warto również mieć fundusze przeznaczone na nieoczekiwane wydatki.
6. Oferuj produkty i usługi, które rozwiązują problemy klientów
Skup się na tym, aby oferować produkty i usługi, które będą miały wartość dla klienta, a nie na chęci szybkiego i łatwego zarobku. Takie podejście do biznesu i koncentracja na dobrym samopoczuciu klientów, zdecydowanie ułatwią rozwój biznesu. Staraj się odkrywać ich potrzeby, koncentruj się na rozwiązywaniu ich problemów. Zapewniając wysoką jakość produktów lub usług, dbasz o silną pozycję firmy na rynku.
7. Bądź elastyczna w biznesie i koncentruj się na tym, co można zrobić
Rok 2020 wielu właścicieli firm nauczył elastyczności w biznesie. Pandemia koronawirusa sprawiła, że narzucono obostrzenia na wiele branż. Sprytni restauratorzy, zamiast zamknąć swoje firmy i zbankrutować, skupili się na tym, co mogą zrobić. Kilka z naszych lokalnych restauracji, nie mogąc obsługiwać klientów na miejscu, zaoferowało jedzenie na wynos i z dowozem. Dodatkowym sposobem zarobku jest oferowanie przetworów zamkniętych w słoikach.
Butiki i sklepy z odzieżą zaczęły oferować sprzedaż na livach na Facebooku. Z powyższych przykładów widać, że niezależnie od rodzaju działalności, którą prowadzisz, nieustannie trzeba poszukiwać nowych rozwiązań, które pozwolą przetrwać twojemu biznesowi w tych trudnych czasach.
Oto co możesz – a nawet powinnaś – zrobić:
- buduj swój biznes online – jak pokazała pandemia koronawirusa – to absolutna konieczność naszych czasów. A o tym jak to zrobić napiszę niebawem oddzielny artykuł;
- kontaktuj się ze swoimi klientami osobiście, aby pogłębić relacje;
- nieustannie twórz wyjątkowe produkty i usługi dla swoich klientów;
- zadbaj o promocję biznesu w internecie – możesz zaprezentować swoje usługi na przykład na moim blogu lifestylowym SposobyNaZycie.pl lub portalu kosmetycznym TrustedCosmetics.pl;
- szukaj nowych klientów oraz nowych sposobów dotarcia do nich;
- kreatywnie podchodź do powieszonych Ci zadań;
- zaskakuj swoich klientów, dając im więcej, niż oczekiwali.
8. Poznaj swoich klientów
Niezależnie od tego czy z powodzeniem prowadzisz swoją firmę już od dłuższego czasu, czy też dopiero rozpoczynasz przygodę z własnym biznesem, poznaj wiek, zainteresowania i preferencje swoich odbiorców. Ustalenie kim oni są, pozwoli Ci:
- usprawnić i dopracować produkty lub usługi;
- dotrzeć do nowych klientów;
- nawiązać z nimi więź i budować lojalność wobec twojej marki.
Wiedza i kilka podstawowych wiadomości na temat tego do kogo się zwracasz, sprawia, że twoje wysiłki są bardziej skuteczne, bo pozwalają szybciej dotrzeć do docelowego klienta.
9. Koniecznie bądź w social mediach
Jako właścicielka małej firmy pewnie już nie raz to słyszałaś. Budowa komunikacji w mediach społecznościowych jest absolutną koniecznością. Dlaczego? Ponieważ każdego dnia przeglądają je twoi klienci. A ze swoim biznesem powinnaś być zawsze obok nich. Prawie 50% światowej populacji korzysta codziennie z mediów społecznościowych. To ogromne źródło informacji marketingowych. Użytkowników mediów społecznościowych można podzielić według wieku, płci, danych demograficznych czy zainteresowań. To, że twoja marka lub firma nie jest obecna w mediach społecznościowych, zmniejsza jej szanse na odniesienie sukcesu. Uważam, że marketing w social mediach ma ogromny wpływ na budowanie świadomości marki oraz lojalność klientów wobec niej. Obecność firmy w social mediach moim zdaniem jest niezbędna, gdyż daje znacznie więcej możliwości zaspokojenia potrzeb potencjalnych konsumentów.
Jak prowadzić firmę w social mediach?
Opowiadaj swoją historię – wzruszającą, szczerą, zabawną. Używaj cytatów, anegdot, najnowszych faktów czy ciekawostek. Pytaj fanów o zdanie, daj im możliwość wyboru. Przyciągaj ludzi, pokazując im osoby, które tworzą twoją firmę.
10. Skoncentruj się na obsłudze klienta
To kolejna kwestia, która dla wielu osób jest oczywista. Upewnij się, że obsługa klienta jest perfekcyjna. To szalenie istotne szczególnie dla początkującej firmy. Klienci mają wyższe oczekiwania dotyczące dobrej obsługi klienta w małej firmie, bo doskonale zdają sobie sprawę, że to pozwala skupić wokół marki grono lojalnych klientów. Często bywa tak, że wygrywa obsługa klienta, która zapewnia nieoczekiwane rozwiązania. Trzeba myśleć nieszablonowo, aby zadowolenie klienta było polityką firmy. Dobrze jest wprowadzić bonusy czy nagrody dla lojalnych klientów oraz nie przegapić żadnej okazji, aby pokazać im, jak bardzo ich cenisz. To twoi klienci są podstawą sukcesu małej firmy. Nigdy o tym nie zapominaj!
Zdolność adaptacji nie polega na byciu gotowym na nieoczekiwane zmiany. Zdolność adaptacji to gotowość na wszystko, co się wydarzy niezależnie od tego, czy to przewidziałaś, czy nie. Doskonałym przykładem jest zwiększenie sprzedaży online w 2020 roku ze względu na lock down związany z Covid-19. Przejście na sprzedaż produktów i usług online stało się wówczas dla wielu firm jedynym sposobem na przetrwanie. Prowadzenie biznesu online pokazało, że firmy mogą się utrzymać. Innym sposobem, który wpływa również na reputację marki oraz poprawę obsługi klienta, jest oferowanie większej liczby usług.
Pandemia koronawirusa spowodowała, że już nie tylko właściciele małych czy jednoosobowych działalności biznesowych (której jestem reprezentantką), ale również większe firmy, powinni przygotować się na nieoczekiwane wydarzenia oraz starać się przetrwać trudności bez względu na to co się stanie. Mam nadzieję, że powyższe porady pozwolą Ci osiągnąć ogromny sukces w 2021 roku i kolejnych latach.
W prowadzeniu firmy poza rzeczami, o których wspominasz bardzo ważne są finanse firmowe. Mogę Wam polecić (link usunięto) to taki cyfrowy dyrektor finansowy. Pomoże Wam wystawić fakturę, rozliczyć i śledzić finanse. Możecie zautomatyzować codzienne operacje i wiele innych rzeczy,
Trochę już przeczytałem na ten temat, ale muszę powiedzieć, że dopiero Twój artykuł mnie w pełni przekonuje. Ma to “coś”. Zdecydowanie polecam innym i będę czekał na podobne wpisy.
Cieszę się, że mogłam pomóc 🙂 Pozdrawiam 🙂