Blogowanie dla wielu osób stało się pasją, sposobem na życie albo na zarabianie w sieci. Z roku na rok wzrasta liczba blogerów i influencerów. W związku z tym warto podnieść standardy działania oraz poświęcać więcej czasu i energii, które pozwolą przygotowywać ciekawe, inspirujące, angażujące i estetyczne treści na blog. Dowiedz się jak zarabiać na blogu i tworzyć doskonałej jakości artykuły i zdjęcia!
Spis treści
Zarabianie i chęć otrzymywania upominków za darmo
Niestety ciągle jeszcze istnieje (i powstaje) zbyt wiele śmieciowych blogów, które zamiast przekazywać czytelnikom jakąkolwiek treść, odpowiadać na ich problemy, czy po prostu inspirować, stają się miejscem, gdzie wrzuca się krótkie opisy przesyłek i byle jak wykonane pośpiesznie zdjęcie. Niestety opinia, zwana recenzją kosmetyku, pojawia się jeden, pięć lub siedem dni po otrzymaniu produktu. I o ile jeszcze jestem w stanie zrozumieć taką opinię o ubraniach, żywności czy domowych tekstyliach, o tyle takie wyssane z palca „opinie” dotyczące kosmetyków nie mają dla mnie żadnego sensu. Bo każdy, kto ma choć odrobinę oleju w głowie oraz wiedzę dotyczącą kosmetyków, doskonale wie, że aby recenzja kosmetyku miała sens, musi on być wcześniej testowany przez co najmniej 28 dni. I jest to absolutne minimum!
Miałam ostatnio taką szalenie atrakcyjną propozycję od jednej z agencji reklamowych. A dodam, że otrzymałam ją 15 stycznia. Brzmiała ona mniej więcej tak, że mogę sobie wybrać kosmetyk do recenzji, otrzymam go jeszcze w tym miesiącu (czyli znając działanie agencji reklamowych i procesy wysyłki czytaj: tak, jest szansa, że dotrze do Ciebie 29 stycznia), z zastrzeżeniem, że opinia na moim blogu musi pojawić się jeszcze w styczniu. Szaleństwo, brawura? Trudno stwierdzić kto to wymyślił, dziwi mnie jedynie, że takie propozycje są bardzo popularne. Czyżby żadna blogerka, zwana influencerką beauty, jeszcze nie miała przyjemności wytłumaczyć takiej agencji, w jaki sposób testuje i recenzuje kosmetyki? A może to ja jestem takim kosmetycznym freakiem, trochę dinozaurem – wymarłym gatunkiem, który przed przygotowaniem recenzji kosmetyku naprawdę poświęca mnóstwo czasu, by poznać go na swojej skórze lub włosach?
Co wpływa na jakość, czytelność i estetykę bloga?
Istnieje mnóstwo takich blogów, które, mimo iż jeszcze nie notują miliona wyświetleń każdego dnia, prowadzone są starannie, konsekwentnie, estetycznie i z prawdziwą pasją. A to sprawia, że wielokrotnie stają się idealnym miejscem do promocji czy reklamy różnych produktów i firm.
Wśród czynników, które wpływają estetykę twojego bloga, wyliczyć można:
- wartości, które prezentujesz
- wiedza i umiejętności
- starannie i rzetelnie przygotowywane (ciekawe dla czytelnika treści)
- estetycznie wykonane zdjęcia
- nazwa bloga i domeny
- pasja
- wiedza z zakresu SEO i copywritingu
- konsekwencja, wytrwałość i ciężka praca
- umiejętność dostosowywania się do zmieniających się warunków rynkowych
- strategia budowania i rozpoznawalności twojej marki
7 największych błędów w blogowaniu
Początkujący blogerzy często przytłoczeni są liczbą obowiązków oraz pracy do wykonania. Wielu obserwatorom wydaje się, że prowadzenie bloga to łatwa i przyjemna praca. Posiedzisz trochę przed komputerem, a resztę dnia leżysz i pachniesz. Tak przynajmniej myśli wielu moich znajomych. Jednak jeśli pragniesz odnieść sukces w blogowaniu i zbudować swoją markę – bloga, na którym będziesz zarabiać – musisz w to włożyć ogromne ilości pracy. Poznaj trudności, które możesz napotkać.
Brak planu działania i konkretnych celów
Jeśli spodziewasz się, że dany projekt (którym w tym przypadku jest blogowanie) zakończy się sukcesem, musisz wyznaczyć sobie konkretne cele. Kiedy nie masz ustalonych celów, trudno opracować ci plan działania. W tym momencie rozpoczyna się chaos. Ustal liczbę publikacji na tydzień, zakres tematyczny i bez względu na wszystko działaj zgodnie z nim.
Określ swoją grupę docelową
Poznanie i zrozumienie potrzeb, oczekiwań i zainteresowań swojej grupy docelowej, czy inaczej – swojego idealnego czytelnika. Jest to absolutnie niezbędne, by odnieść sukces w blogowaniu. W końcu Twój blog ma być miejscem, na którym konkretne osoby spędzają swój czas, aby rozwiązać określone problemy lub potrzeby. Tylko tworząc treści dostosowane odpowiednio do grupy odbiorców, masz szansę zyskać stałych czytelników. Jeśli piszesz dla każdego, wówczas trafność treści spada i w tym miejscu wielu blogerów ponosi porażkę.
Brak wiedzy, umiejętności i konsekwencji w działaniu
W życiu i w pracy zawodowej, od lat słucham porad ludzi, którzy znajdują się w miejscu, do którego ja zmierzam. Nie ma magicznej pigułki, która po połknięciu sprawi, że twój blog odniesie sukces z dnia na dzień. Tylko wytrwała, ciężka i często codzienna praca pozwala zdobyć wiedzę i umiejętności, których potrzeba do promocji i rozwoju bloga.
Nieciekawe artykuły z błędami i słabej jakości zdjęcia
„Content is king” to zdanie, które jak mantra jest mi powtarzane od momentu, gdy zaczęłam zajmować się blogowaniem. I uważam, że to absolutne must-have, jeśli chodzi o odnoszenie sukcesu w działalności online. Dobra treść zawsze się obroni, nawet jeśli artykuł będzie długi, ale dobrze napisany! Uczyłam się na własnych błędach. Przeczytałam wiele książek i publikacji, brałam udział w warsztatach i kursach. Wszystko po to, by doskonalić swoje umiejętności tworzenia treści. I chyba coś w tym jest skoro każdy z blogów, który prowadziłam, odniósł sukces! Zamierzasz zacząć prowadzić blog bądź od dłuższego czasu zastanawiasz się, co z twoim blogiem jest nie tak? Posłuchaj starszej i doświadczonej koleżanki blogerki i copywriterki. Połącz swoją pasję, z ciężką pracą, przygotowywaniem atrakcyjnych i ciekawych artykułów oraz zdjęć. To prosty przepis na sukces w blogowaniu.
Moje doświadczenie w blogowaniu
A skąd wiem, że treść zawsze wygrywa? Bo od 10 lat zajmuję się blogowaniem i copywritingiem! Swojego pierwszego bloga zaczęłam pisać 10 lat temu, aby poradzić sobie z trudnymi emocjami, które pojawiły się w moim życiu po śmierci ukochanego taty. Wówczas był to blog Porozmawialnia, pamiętam, że miał adres porozmawialnia.vot.pl. Poruszałam na nim tematy, które pozwalały mi przetrwać czas żałoby i trudne wydarzenia z mojego życia.
Kilka lat później, jako jedna z kilku najlepszych Marketing Managerów jednej z firm kosmetycznych w Polsce wypromowałam nową i zupełnie nieznaną markę kosmetyczną, mając miesięczne zamówienia za kilkanaście tysięcy złotych, a dużą rolę w tym odegrało regularne prowadzenie bloga. Mój kolejny projekt związany z redakcją i blogowaniem zrodził się w 2014 roku.
Pewnego pięknego dnia wpadłam na genialny pomysł, by stworzyć innowacyjny projekt, który łączy w sobie redakcję kosmetyczną z blogiem: https://www.trustedcosmetics.pl. Ale to nie koniec, bo pasja do pisania i zdobyta wcześniej wiedza związana z blogowaniem sprawiły, że intuicja podpowiedziała mi, aby w czerwcu 2018 rozpocząć prowadzenie bloga lifestylowego https://www.sposobynazycie.pl. Poza swoimi projektami (aktualnie prowadzę tylko dwa blogi), przyjmuję również zlecenia na copywriting i prowadzenie blogów dla firm na zlecenie.
Aby wyróżnić swojego bloga, musisz opracować niesamowite treści o prawdziwej wartości. Zdaję sobie sprawę, że łatwiej powiedzieć niż zrobić. Jednak wiem, że nie zaimponujesz ludziom tworzeniem przeciętnych treści. Wybierając popularne tematy, które były już wielokrotnie opisywane na innych blogach, nie spodziewaj się znaczących rezultatów. Podobnie będzie, jeśli będziesz posługiwać się zbyt trudnym słownictwem.
Większość czytelników szuka oryginalnych blogów, które są odzwierciedleniem pasji, zaangażowania czy hobby prowadzących je osób, które umiejętnie prezentują swoje własne spostrzeżenia.
Brak planu budowania marki własnego bloga
Jak zamierzasz zadbać o promocję swojego bloga? Wielu blogerów rozpoczyna swoją działalność bez planowania z wyprzedzeniem. A duża konkurencja sprawia, że wyróżnienie z tłumu jest aktualnie trudniejsze niż kiedykolwiek. Choć jeśli zbudujesz własną markę na własnych zasadach, to nie będziesz mieć konkurencji, to wcześniej warto wszystko zaplanować. Skuteczna strategia marketingowa jest absolutnie niezbędna, by twój blog mógł odnieść sukces.
W jaki sposób zadbać o ruch na blogu:
- pisz interesujące i pomocne czytelnikom artykuły (dla mnie to priorytet)
- optymalizuj treści pod kątem SEO
- zaprzyjaźnij się z innymi blogerami i pozostawiaj intrygujące komentarze z odnośnikiem na ich blogach
- nie zapominaj o aktywności na portalach społecznościowych poprzez wartościowe komentarze
- promuj treści w social mediach
- zapraszaj blogerów do tworzenia postów gościnnych, by zyskać dodatkowy ruch na stronie
Nagłówki, które nie przyciągają uwagi
Rolą tytułu i nagłówka jest zaintrygowanie, przyciągnięcie uwagi czytelnika i kliknięcie artykuł. Wielu początkujących blogerów nie rozumie jak ogromną rolę i znaczenie mają dobrze zaprojektowane nagłówki.
Brak zaangażowania z czytelnikami
Jak sprawić, by Twój blog stał się niezwykle popularny? Spraw, by ludzie zakochali się w treściach, które publikujesz. Pokaż im niewielką ilość twojego prywatnego świata i okaż wdzięczność. Jednym z największych błędów, jakie możesz popełnić, jest ignorowanie czytelników, którzy się z tobą kontaktują. Na przykład po otrzymaniu negatywnego komentarza najlepiej odpowiedzieć na niego w sposób dyplomatyczny. Reagowanie na treści czytelników pokazuje twój profesjonalizm i niezawodność, a to sprawia, że w razie potrzeby, będą chcieli się z tobą skontaktować i poradzić.
Masz jakiekolwiek trudności z prowadzeniem własnego bloga?
Wow, bardzo konkretnie. Nie częsty widok. W sumie sama sobą pokazujesz profesjonalizm.
Warszawiaku, dziękuję 🙂 Bardzo mi miło, że tu zajrzałeś 🙂
Bardzo fajny post 🙂 Ja zaczęłam moją przygodę z blogowaniem w czerwcu czyli to dopiero moje początki ale daje mi to mnóstwo frajdy, Ja również nie rozumiem jak można dać opinię o kosmetyku, który uzyliśmy kilka razy 😀 Pozdrawiam 🙂
Agato, życzę wytrwałości w blogowaniu 🙂 Powodzenia! Pozdrawiam ciepło 🙂
Dzięki! Zwięźle ale konkretnie. U mnie dopiero początki… 😉
Niepoprawny Tato, życzę powodzenia i wytrwałości 🙂
Cześć. Super wpis. Ja mojego bloga mocno zaniedbałem i pisanie artykułów jeśli chodzi o ilośc, to potraktowałem po macoszemu, ale planuję w tym roku, to nadrobić 🙂
Eryku, bardzo dziękuję, życzę powodzenia 🙂 Pozdrawiam
Super artykuł
Od jakiegoś czasu planuje połączyć moje pasję i umieścić je na blogu,zachecials mnie do tego jeszvze bardziej
Ula, trzymam kciuki 🙂 Pozdrawiam
Bardzo konkretny i wartościowy wpis. Myślę, że właśnie to świadczy o tym jak postrzegany jest nasz blog/strona, czyli świetne treści i zaangażowanie autora. Pozdrawiam