Jak przygotować organizm i umysł na nadejście jesieni? cz. 1

Jesień czuć już w powietrzu. Mimo iż jeszcze prawie dwa tygodnie kalendarzowego lata dni stają się zdecydowanie krótsze, słońce świeci słabiej, a wieczory i poranki są chłodniejsze. Jesień to wyjątkowo kolorowa pora roku, choć trzeba poszukać cieplejszych ubrań, to warto dobrze się nastroić oraz przygotować ciało i umysł na nadejście tej pory roku. Jak to zrobić?

1. Jesienna garderoba

Przegląd garderoby i przygotowanie odzieży na nadchodzące chłodniejsze dni i noce to dla mnie jeden z rytuałów przeprogramowania się na jesienne tory. Wówczas chowam głęboko wszystkie letnie sukienki, szorty i koszulki, a w garderobie robię miejsce na ulubione najmodniejsze fasony jeansów, jesienne sukienki oraz cieple i kolorowe jesienne swetry, które przyjemnie otulają ciało. Jesienią często wieje i pada, dlatego trzeba również zmienić obuwie. O tej porze roku uwielbiam nosić jesienne botki, wygodne buty sportowe czy jesienne buty z ćwiekami. Ale w mojej garderobie na specjalne czekają również jesienne kozaki oraz jesienne buty damskie na obcasie. Lubię przeglądać jesienne kolekcje odzieży damskiej różnych marek, bo czasem uda się znaleźć stylowy jesienny płaszcz lub jesienne dodatki takie jak ciepły szal i rękawiczki bądź idealną torebkę na jesień.

2. Jesienne menu

Wraz ze zmianą pór roku powinniśmy zmienić także i codzienne menu. Zielone sałatki wypełnione owocami i warzywami ustępują teraz miejsca ciepłym i rozgrzewającym jesiennym posiłkom. Warto wykorzystywać do ich przygotowania jesienne owoce i warzywa takie jak papryka, buraki, cukinia, dynia, kukurydza, winogrono, gruszki czy jesienne jabłka. Choć długie i chłodne jesienne wieczory zachęcają do podjadania słodyczy i niezdrowych przekąsek podczas oglądania jesiennej ramówki telewizyjnej lepiej schrupać pyszne i soczyste jesienne owoce lub zjeść rozgrzewającą jesienną zupę. Równie istotne, jak latem jest picie odpowiedniej ilości wody. Warto również wzmacniać swoją odporność i spożywać pyszne i aromatyczne jesienne herbaty lub ziołowe napary.

Osobiście lubię spędzać czas jesienią w ciepłym sweterku lub pod kocykiem. Doskonałym rozgrzewającym dodatkiem są wówczas domowe jesienne nalewki, które przygotowane według tradycyjnych rodzinnych receptur nie tylko wybornie smakują, ale również wykazują właściwości lecznicze. Na jesienne śniadania wybieram pyszne kanapki z warzywami, jajkiem na twardo, rybą lub nabiałem. A do tego jogurt naturalny z dodatkiem własnej roboty dżemu owocowego. Natomiast najlepszą jesienną kolacją są ciepłe i rozgrzewające dania takie jak: gulasz, zupy np. kapuśniak, brokułowa czy węgierska, a także bigos czy fasolka po bretońsku.

3. Jesienne dekoracje w domu

Uwielbiam stroić mieszkanie na różne okazje. Chętnie kupuję dekoracje dla domu w sklepach oraz na lokalnym targu staroci. Trafiają się tam wyjątkowe perełki w bardzo przyzwoitych cenach, powiedziałabym nawet, że za grosze. W ten sposób zyskuję stylowe jesienne dekoracje dla domu. Przed ich ustawieniem robię gruntowne jesienne porządki – ścieram kurze, myję okna, wieszam jesienne firanki i długie zasłony, które wprowadzają wyjątkowy klimat do wnętrza. Jesienne kompozycje z kwiatów stawiam na balkonie oraz w mieszkaniu. Najczęściej jest to połączenie kilku różnych jesiennych roślin takich jak: wrzos, hebe, chryzantemy i astry. Choć pięknie – o tej porze roku – prezentują się również ozdobne papryki i ozdobne kolorowe kapusty, szczególnie w połączeniu z kolorowymi trawami ozdobnymi. Lubię łączyć je w kompozycjach na balkon, do mieszkania oraz ustawiać jako jesienne dekoracje przed domem. Ale jesienne stroiki można także tworzyć z jesiennych darów natury zebranych podczas jesiennego spaceru, czyli barwnych liści, kasztanów, żołędzi, jarzębiny, rokitnika czy szyszek. Nie wyobrażam sobie tej pory roku bez jesiennych suszonych bukietów. Zawsze prezentują się idealnie bez względu na to, jakie rośliny do nich dobieram, a lubię na przykład: miechunki ogrodowe, kocanki, lawendę, suchołuskę czy gipsówkę wiechowatą. Niezbędny jest też jesienny wianek ozdobny na drzwi, który zaprasza gości do domu.

4. Jesień w ogrodzie i sadzie

Ta pora roku w sadzie i w ogrodzie jest niezwykła. Ciągle jeszcze zbieramy jesienne owoce i warzywa. Za chwilę sukcesywnie trzeba będzie przygotować sad i ogród na nadchodzącą zimę. To idealny moment na jesienne nawożenie roślin, a większość jesiennych prac ogrodowych polega na grabieniu liści. Kocham ogród, dlatego działka, na której budujemy nasz nowy dom, jest sporych rozmiarów. Będzie tam mój wymarzony sad, ogródek warzywny, miejsce na zioła i rośliny lecznicze, a także mnóstwo drzew, krzewów, kwiatów i roślin ozdobnych. Chcę stworzyć sobie taką oazę, przystań… a może raj na ziemi :). A propo sadu i ogrodu to mimo iż aktualnie nie posiadam ogrodu (bo będę urządzać je wokół nowego domu dopiero w przyszłym roku) to ciągle jeszcze zaprawiam smaki lata i jesieni. Dostałam ostatnio od teściowej kilka kilogramów pomidorów, które zamknęłam w jesiennych przetworach. Swoją drogą uwielbiam robić domowe kompoty i dżemy oraz inne przetwory z warzyw i owoców. Te z pomidorów idealnie sprawdzą się jesienią i zimą jako zamiennik sklepowego koncentratu pomidorowego w zupie pomidorowej czy sosie spaghetti.

Jak przygotować organizm i umysł na nadejście jesieni?

5. Jesienna aktywność fizyczna

Jeśli tylko jesienna pogoda pozwala na to, by spędzać czas na świeżym powietrzu, robię to bardzo chętnie. Poranne spacery i zdecydowanie chłodniejsze niż latem powietrze, sprawia, że chętnie uzupełniam niedobory witaminy D, która odgrywa ważną rolę w przyswajaniu wapnia oraz wzmacnia odporność i zdecydowanie może pomóc w przygotowaniu organizmu na nadchodzący sezon. O tej porze roku zdecydowanie łatwiej jest usprawiedliwić pozostanie w domu i ukrycie się pod ciepłym kocem. Jednak warto również jesienią uprawiać sport. Jazda rowerem, spacery lub bieganie po parku albo jesienne spacery po lesie to doskonałe sposoby na wprowadzenie większej ilości sportu a w efekcie również poprawę nastroju. W medycynie wschodniej ta pora roku uważana jest za idealny czas na przyciąganie energii do swojego wnętrza i przygotowanie się do zimy. Podczas jesiennych spacerów warto oddychać rześkim powietrzem oraz cieszyć się pięknem zmieniających się krajobrazów. Jednym ze sposobów na jesienną aktywność fizyczną, podczas której doskonale się odprężam i wypoczywam, jest jesienne zbieranie grzybów.

 

Ciąg dalszy nastąpi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wszystkie komentarze są własnością ich autorów. Autor ponosi pełną odpowiedzialność za treść wpisu. Jeżeli wynikną z tego konsekwencje prawne, sposobynazycie.pl może przekazać wszelkie informacje stronom zainteresowanym na temat danego użytkownika oraz pomóc w jego zlokalizowaniu.