Jak ważny jest sen dla kobiety w ciąży?

Sen w ciąży wpływa nie tylko na matkę, ale i dziecko, które nosi ona w swoim łonie. Niedobór snu w ciąży może się wiązać z wieloma powikłaniami, w tym również ze stanem przedrzucawkowym, który może doprowadzić do przedwczesnego porodu. Dlaczego sen jest istotny w ciąży i jak zadbać o prawidłowy sen w ciąży?

 

Jednym z pierwszych objawów ciąży jest zmęczenie czy wyczerpanie oraz nadmierna senność. Za ten stan odpowiadają zmieniające się w organizmie kobiety w ciąży hormony, zwłaszcza progesteron, który obniża ciśnienie oraz poziom cukru we krwi. Choć po pierwszym trymestrze większość przyszłych mam czuje, że ma więcej energii, to w trzecim trymestrze zmęczenie będzie im bardziej doskwierać. Niektóre kobiety czują się wyczerpane fizycznie, co wynika z rozwoju dziecka w łonie oraz powiększającego się brzucha i dodatkowych kilogramów. Niemniej jednak w trakcie 9 miesięcy ciąży niezwykle ważny jest sen, który nie powinien być postrzegany jako luksus, a jako absolutnie konieczna część dnia kobiety w ciąży.

Przyszłe mamy potrzebują zdecydowanie większej ilości snu w ciągu doby, którą powinny uzupełniać drzemkami w ciągu dnia. W miarę jak twoje maleństwo w brzuchu rośnie, możesz mieć problem ze znalezieniem wygodnej pozycji w łóżku.

Problemy, które wpływają na sen u kobiet w ciąży

Zgaga – większość kobiet w ciąży cierpi na zgagę, czyli formę niestrawności, która objawia się pieczeniem w gardle lub klatce piersiowej. Dolegliwość ta może obudzić w nocy i zaburzyć dobrej jakości sen. Unikając pikantnych potraw i nie przejadając się przed snem, zminimalizujesz ryzyko zgagi.

Mdłości – wcale nie tylko poranne – staraj się mieć na stoliku nocnym kawałek chleba lub krakersy i zjadać je, przed wstaniem do łazienki czy o poranku.

Trudności z zasypianiem pojawiają się szczególnie, gdy natłok myśli pojawia się w głowie. Dobrym pomysłem jest zapisanie rzeczy, o które się zamartwiasz, jeszcze przed pójściem spać. Zrezygnuj także ze spożywania kofeiny.

Skurcze nóg potrafią ekspresowo i boleśnie obudzić. Mogą być objawem zbyt małej ilości minerałów, szczególnie wapnia i magnezu albo odwodnienia organizmu. Poza przyjmowaniem witamin dla kobiet w ciąży dbaj o spożywanie odpowiedniej ilości wody w ciągu dnia.

Znalezienie wygodnej pozycji do snu staje się coraz trudniejsze wraz z powiększaniem się maluszka w twoim brzuchu. Może doskwierać szczególnie w trzecim trymestrze ciąży, gdy trudno jest się poruszać, zmieniać pozycje w łóżku i czuć się komfortowo. Najlepsza pozycja do spania dla kobiety w ciąży to spanie na lewym boku – ułatwia ona przepływ krwi, a tym samym dostarczanie składników odżywczych dziecku.

Częste wizyty w łazience są spowodowane kopniakami maluszka w pęcherz. Nocne wycieczki do łazienki zminimalizujesz, ograniczając spożycie wody przed snem. Nie zapominaj o odpowiednim nawodnieniu w ciągu dnia.

Higiena snu w ciąży

Poza zminimalizowaniem typowych przeszkód utrudniających sen, warto także wprowadzić dobre nawyki związane z higieną snu:

  • Ustal harmonogram snu – staraj się zasypiać i budzić się o tej samej porze.
  • Nie ćwicz bezpośrednio przed snem.
  • Drzemki w ciągu dnia powinny być krótkie.
  • Nie objadaj się bezpośrednio przed snem.
  • Stwórz własny rytuał na dobranoc, który cię odpręży.
  • Usuń ze swojej sypialni telewizor, komputer i inne gadżety technologiczne.

Jak ważny jest sen dla kobiety w ciąży?

Bardzo istotne jest, aby od 28 tygodnia ciąży aż do porodu starać się spać na lewym boku – niezależnie czy jest to nocny wypoczynek, czy krótka drzemka w ciągu dnia. Leżenie na plecach wywiera nacisk na główne naczynia krwionośne, a to może zmniejszyć przepływ krwi do macicy i ograniczyć dopływ tlenu do dziecka.

Jedna odpowiedź do “Jak ważny jest sen dla kobiety w ciąży?”

  1. Bardzo ważny! W ogóle mam wrażenie, że często nie zdajemy sobie sprawy ile problemów może wynikać z niedostatecznej ilości snu…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wszystkie komentarze są własnością ich autorów. Autor ponosi pełną odpowiedzialność za treść wpisu. Jeżeli wynikną z tego konsekwencje prawne, sposobynazycie.pl może przekazać wszelkie informacje stronom zainteresowanym na temat danego użytkownika oraz pomóc w jego zlokalizowaniu.