Jak zostać ambasadorką (testerką) marki? Przewodnik dla początkujących

Jak zostać ambasadorką marki? To jedno bardzo często wpisywanych zdań w wyszukiwarkę. Wiele osób pragnie podjąć współpracę z markami. Firmy z różnych branż poszukują swoich ambasadorów. Ambasador marki to taka osoba, która jest kimś w rodzaju „czirliderki”, pomostem pomiędzy marką i konsumentami, który wspiera obecność marki w Internecie. Przygotowałam przewodnik dla początkujących ambasadorów marki, w którym zdradzam swoje sprawdzone sekrety.

Kto to jest ambasador marki?

Ambasadorem marki może być kobieta lub mężczyzna w różnym wieku (w zależności od produktów lub usług oferowanych przez daną markę), reprezentujący firmę osobiście lub online. Firmy zazwyczaj szukają osób tożsamych z marką, jej stylistyką i wartościami. Głównym zadaniem ambasadora marki jest szerzenie świadomości w społeczności. Są ambasadorzy, którzy promują daną firmę poprzez blogi, media społecznościowe oraz różnorodne wydarzenia. Niestety sama często obserwuję mało przemyślane zachowania ambasadorów marki, którzy na przykład po kilku dniach od otrzymania kosmetyku, wychwalają produkt „pod niebiosa”. Podczas gdy osoby, które mają jakiekolwiek pojęcie o testowaniu kosmetyków, wiedzą, że aby uzyskać rzetelną opinię, trzeba poznawać kosmetyk przez minimum 30 dni. Albo na swoim blogu chwalą produkt, podczas gdy w innym miejscu Internetu psioczą na daną markę. Jest też mnóstwo grzechów popełnianych przez blogerki, influencerki i ambasadorki marek, ale o tym napiszę osobny artykuł.

Rozwijaj swoją społeczność online

Jeśli chcesz zarabiać na blogu lub Instagramie albo zostać ambasadorem marki, potrzebujesz doskonałych i wciągających treści, atrakcyjnych zdjęć oraz niszy, która jest Twoją pasją. Niezbędny jest także plan działania i mnóstwo pracy, którą musisz włożyć w rozwijanie swojej społeczności. Nie zawsze jest to łatwe, ale mój przykład (i wiele rozwiniętych marek, popularnych dziś online) pokazuje, że da się to zrobić.

Bez względu na to, jaki wybierzesz kanał, musisz mieć sporą i najlepiej zaangażowaną społeczność. Możesz prowadzić blog, kanał YouTube, Instagram, Fanpage lub konto w innych popularnych serwisach społecznościowych. Sama zdecydowałam się na prowadzenie bloga, ponieważ uważam, że to bezpieczniejsze medium, nad którym mam większą kontrolę. Na swoim blogu to ja jestem szefem, a zakładając konto w social mediach, jestem tylko gościem. Coś się nie spodoba, ktoś zgłosi moje treści – mogę dostać blokadę lub bana, a co za tym idzie brak dostępu do mojego kanału.

Internet to ogromna przestrzeń, w której firmy i marki poszukują ambasadorów. W jaki sposób stać się osobą bardziej atrakcyjną jako potencjalna ambasadorka marki? Po pierwsze ważny jest wygląd Twojego kanału. Musi on być spójny, czytelny i przejrzysty. Po drugie mieć zaangażowaną społeczność. Po trzecie Ty jako ambasadorka marki powinnaś mieć w sobie to coś – być sobą, inną niż wszyscy – oryginalną, przebojową.

Twoja pasja pomoże Ci zostać ambasadorem marki!

Uwielbiasz kosmetyki i nie wyobrażasz sobie dnia bez makijażu? Zostań ambasadorką marki kosmetycznej! A może interesuje cię moda lub ekologia? Jeśli robisz coś dobrze, często oznacza to, że jest to twoja pasja, która pozwala Ci się rozwijać. Jeśli znasz wszystkie nowinki modowe, to z pewnością chciałabyś zostać ambasadorką marki modowej. Natomiast jeśli ekologia jest bliska Twojemu sercu, będziesz chciała promować ekologiczne kosmetyki, produkty oraz środki czystości. Uwielbiasz gotować? Zostań ambasadorką marki kulinarnej. Ważne, aby czuć odpowiedni flow, bo to jest najczęściej oznaką jakości. Ludzie, którzy robią to, co naprawdę lubią, po prostu dają z siebie wszystko. Lubią się uczyć nowych rzeczy, są kreatywni i pomysłowi. Mam jedną prostą zasadę: baw się tym, co jest twoją pasją, a z pewnością pojawią się osoby, które zarazisz swoją pasją.

Poznaj swoich odbiorców

Nawet jeśli na Twoim głównym kanale poruszasz bardzo niszowe tematy, to robiąc to z pasją, masz szanse przyciągnąć spore grono osób zainteresowanych. Rozejrzyj się wokół! Znasz najnowsze trendy modowe? Wyjdź z domu na ulice Twojego miasta, miasteczka bądź nawet mniejszej miejscowości. Być może gdzieś obok znajduje się wyjątkowy butik, który swoim asortymentem wyprzedza modowe trendy. Być może zechcą podjąć z tobą współpracę? Albo poszukaj tematycznych targów związanych z tym, co cię pasjonuje. Dla mnie pasją są rośliny, gotowanie, zdrowa żywność i ekologia. W związku z tym chętnie wybieram się na targi ogrodnicze i targi zdrowej żywności. Tam poznaję najnowsze trendy oraz poszukuję firm prowadzonych przez pasjonatów, by znaleźć płaszczyznę do współpracy. Według mnie najważniejsze jest, aby poruszać się w obrębie tematów, które rzeczywiście lubimy.

Twórz niesamowite treści, które rozwiązują problemy Twojej społeczności

Niezależnie od tego, czy prowadzisz blog, kanał w social media czy też nagrywasz filmy, musisz wiedzieć, że tworzenie świetnych treści jest częścią pracy ambasadora marki. Również poprzez swoje posty na blogu (jak to jest w moim przypadku) możesz pomagać rozwiązywać problemy twojej społeczności. Ale nie tak prosto, nudno i kiczowato, lecz w ekscytujący, elegancki, wyróżniający się i zupełnie nowy sposób. Zastanów się, czego tak naprawdę chcą czytelnicy Twojego bloga? Pamiętaj, że zawsze możesz poprosić ich o opinię czy zorganizować ankietę, której wyniki warto zaprezentować w poście. Co ciekawe marki interesują się często rzeczami, których nigdy wcześniej nie widziały oraz tym, czego nie robi ich konkurencja. Zatem im więcej oryginalnych pomysłów opracujesz i im więcej treści przedstawisz w niezwykły sposób, tym więcej możesz znaleźć potencjalnych klientów. Jeśli chcesz zarabiać na blogu czy Instagramie najpierw musisz udowodnić, że jesteś wart otrzymania tych pieniędzy.

Wykaż się pasją i oryginalnością

Do tej pory wszystko było proste. Wybierz niszę, zacznij tworzyć treści, które przemawiają do Twoich odbiorców. Tutaj wszystko jest jasne, jednak dopiero w tym momencie zaczynają się schody. Bo to, co zaczyna się dziać później, często sprawia, że większość nowych ambasadorów marki kończy swoją karierę ambasadora marki. Twoje własne ekscytujące i oryginalne podejście do pracy ambasadora marki przyniesie ci flow. Jednak sama pasja nie wystarczy. Jeśli chcesz zacząć zarabiać na blogu lub Instagramie, a co za tym idzie, marzysz, by zrezygnować nudnej i znienawidzonej pracy etatowej na rzecz pracy jako bloger, musisz przygotować się na trudną i żmudną pracę. Jedyną drogą, która wiedzie do sukcesu, jest tworzenie genialnych i wyróżniających się treści oraz spędzanie czasu na budowaniu społeczności przez wiele miesięcy, czasem nawet kilka lat. Jest to jedyny sposób, który pozwoli Ci w przyszłości utrzymywać się z prowadzenia bloga.

Bądź otwarty, pozytywnie nastawiony i pokazuj emocje! Mówienie o rzeczach lub produktach, które naprawdę lubisz i które rzeczywiście cię ekscytują – oto sekret skutecznej promocji (nie tylko online), bo to emocje i historie zawsze sprzedają najwięcej. Nauczyłam się tego wiele lat temu i ciągle korzystam z tej wiedzy w swoim życiu oraz podczas prowadzenia moich blogów.

Bądź sobą. Tak wiele osób kopiuje dziś innych. A to właśnie oryginalności marki często poszukują w swoich przyszłych ambasadorach. Jest to cecha charakterystyczna, która przyciąga. Nikt nie jest w stanie podrobić oryginału – co dla jednych może być trochę przerażające, a dla innych niesamowite. Zawsze bądź sobą, miej własny styl i wyrażaj siebie!

Konsekwentnie baw się ambasadorowaniem. Firmy potrzebują być nieustannie online, a ty, jako ambasadorka marki możesz być częścią tej podróży. Pokazuj rzeczy, sytuacje czy produkty, które naprawdę lubisz. Rób to według własnych zasad, z poczuciem humoru – baw się ambasadorowaniem! Przekraczaj granice, poszerzaj horyzonty i odkrywaj nowe możliwości!

Plan działania i stanowisko pracy

Stwórz plan działania. Pamiętam, że prowadzenie każdego ze swoich blogów rozpoczynałam od założenia zeszytu z tematami na nowe posty. I coś w tym jest, bo początkowo obawiałam się, że szybko wyczerpią się kwestie, które mogę poruszyć w kolejnych artykułach. Szczególnie że uwielbiam bawić się słowami i pisać oraz publikuję mnóstwo postów (często długich) na każdym z blogów. W żadnym wypadku te początkowe obawy się nie sprawdziły. Bo im głębiej, z pasją, zaangażowaniem i otwartym umysłem małego dziecka wkraczasz w daną branżę lub tematykę, tym więcej pojawia się nowych idei, pomysłów oraz tematów, które warto byłoby poruszyć. Tak było w przypadku założonego przeze mnie 6 lat temu bloga kosmetycznego, tak też jest w przypadku tego bloga lifestylowego.

Zatem uważam, że pierwsza sprawa, którą należy zrobić to burza mózgów (możesz poprosić o pomoc przyjaciela) i wypisać pomysły na kolejne treści. Następnie warto byłoby stworzyć miejsce pracy. Choć niby blogować czy pisać treści na zamówienie (praca jako copywriter) możesz wszędzie, to warto posiadać choćby mały, wygodny kącik do pracy z biurkiem i krzesełkiem oraz dobrym oświetleniem. Co więcej, gdy poza pisaniem treści, wykonujesz również zdjęcia, zadbaj o to, by mieć stanowisko do robienia zdjęć. Z własnego doświadczenia wiem, że jest to bardzo ważne, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy rano i po południu jest ciemno.

Nie istnieje droga na skróty, która zrobi z Ciebie influencera czy ambasadora marki!

Chcesz zostać ambasadorem marki, blogerką czy influencerem? Przygotuj się do pracy! Istnieje wiele narzędzi, których marki i agencje używają do wykrywania oszustów. Na dłuższą metę nie uda Ci się ukrywać ani sprawiać wrażenie, że jesteś świetnym ambasadorem marki. Mam tu na myśli popularne kupowanie obserwujących, fałszywe zaangażowanie, korzystanie z botów czy kupowanie komentarzy. Myślę, że nie warto iść na skróty.

Małymi krokami podążaj do celu!

Oczywiście każdy, kto usłyszy o zarabianiu na blogowaniu czy na Instagramie chciałby wkroczyć od razu do świata blogujących milionerów. Ale zanim staniesz się odpowiednim „kąskiem” dla marki, która zaproponuje Ci współpracę ambasadorską, musisz trochę poćwiczyć. Pokaż swoją pasję. Rób to w oryginalny sposób. Twórz wartościowe treści. Baw się tym, co robisz. I pewnym krokiem realizuj swoje małe i duże cele. Warto też pamiętać, że nie musisz „upychać” na swoim blogu wszystkiego. Jeśli masz bloga kosmetycznego, to nie pisz również o kwiatach i gotowaniu, bo trochę wtedy będzie widać, że „łapiesz, co uda się złapać”. Działaj powoli, z rozwagą, według wcześniej opracowanego planu.

Naucz się mówić, myśleć i działać jak sprzedawca

Jeśli chcesz rozpocząć karierę jako blogerka na pełnym etacie, musisz wiedzieć, że twoja praca powinna przynosić dochody. Nie jest to łatwy „kawałek chleba”, ale jeśli potrafisz ciężko pracować, ciągle się uczyć i publikować dużo wartościowych treści musisz umieć sprzedać swoje „usługi”. Nie powstał jeszcze uniwersytet, który uczy jak zarabiać na blogu czy Instagramie. To umiejętność, którą trzeba wykształcić w sobie samodzielnie. Bez dwóch zdań copywriting, blogowanie czy publikowanie na Instagramie to pasja, za którą można dostać zapłatę.

jak zostać ambasadorką marki

Bloger i influencer musi umieć odrzucać oferty współpracy

Na początku swojej działalności jako bloger czy influencer możesz wpaść w pułapkę i przyjmować wszystkie oferty, które otrzymujesz. Pieniądze i przedmioty mogą być kuszącą propozycją, szczególnie że podobno ambasadorzy marki są sowicie wynagradzani za swoją pracę. A ile faktycznie zarabiają blogerzy i influencerzy? Tak naprawdę nie ma jednoznacznej odpowiedzi, bo jest wiele warunków i wytycznych, które należy wziąć pod uwagę przy wycenie swojej pracy. Przed podjęciem pierwszej oferty współpracy zarabiania na blogu warto poznać swoją wartość, dopytać o warunki współpracy. Zatem jakby oczywistym staje się niezgadzanie się na promowanie produktów, które Ci się nie podobają, które zwyczajnie Ci „nie leżą”. Czasem, zanim zawołasz horrendalną sumę za współpracę, warto porozmawiać o oczekiwaniach marki. Być może udostępnienie twojego posta na profilu marki czy podlinkowanie go na stronie danej firmy przyniesie Ci większą rozpoznawalność bloga i Twojej osoby oraz kolejne marki zaproszą Cię do współpracy. Chcesz zostać wpływowym ambasadorem marki na dłuższą metę, a nie tylko jednorazowo, prawda?

Jedna odpowiedź do “Jak zostać ambasadorką (testerką) marki? Przewodnik dla początkujących”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wszystkie komentarze są własnością ich autorów. Autor ponosi pełną odpowiedzialność za treść wpisu. Jeżeli wynikną z tego konsekwencje prawne, sposobynazycie.pl może przekazać wszelkie informacje stronom zainteresowanym na temat danego użytkownika oraz pomóc w jego zlokalizowaniu.