Jesienna dieta dla wzmocnienia odporności

O każdej porze roku dostępne są charakterystyczne owoce i warzywa, które warto wykorzystywać w codziennym menu ze względu na zawartość cennych substancji odżywczych. Jak wzmocnić odporność za pomocą diety oraz uniknąć spadku formy, a także związanej z brakiem słońca depresji? Poznaj popularne jesienne dania oraz zalety jesiennej diety.

 

Dobrym rozwiązaniem jest wypełnianie jesienno-zimowej diety produktami o potwierdzonym działaniu wzmacniającym. Zdaniem naukowców i dietetyków odpowiednie składniki odżywcze mogą korzystnie wpłynąć na nasz układ odpornościowy jesienią.

Choć długie wieczory jesienią i zimą zachęcają, by sięgać po wysokoprzetworzone produkty czy słodycze, to te grupy produktów nie zawierają tak ważnych dla nas przeciwutleniaczy czy fitoskładników. Zatem nie dostarczają do organizmu niezbędnych składników odżywczych. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem, zamiast suplementów, jest wybór jesiennych warzyw i owoców, orzechów i nasion. Budowanie odporności powinno opierać się na zrównoważonej diecie, aktywności fizycznej i wysypianiu się.

Jesienna dieta powinna obfitować w kapustę, marchew, buraki, kukurydzę, cukinię, brokuły, szpinak, pomidor, dynię, szparagi, paprykę, rzeżuchę czy cebulę. Nie należy zapominać o nasionach dyni i słonecznika, jabłkach, winogronach czy gruszkach. Choć jesienią najlepiej smakują rozgrzewające zupy i ciepłe dania jednogarnkowe takie jak gulasze, to absolutnie nie powinniśmy rezygnować ze spożywania pysznych sałatek z surowych warzyw takich jak marchew, por, seler czy kapusta pekińska.

Cebula i czosnek w jesiennej diecie

W tym okresie powinniśmy bezsprzecznie zrobić ukłon w kierunku cebuli i czosnku. Choć ze względu na specyficzny zapach nie każdy za nimi przepada, to warzywa te zawierają związki przeciwzapalne oraz antyoksydanty. Od wieków są lekarstwem w medycynie ludowej. Już w starożytności wykorzystywano ich dobroczynne właściwości na organizm. Przykładowo w średniowieczu traktowano je jako naturalne lekarstwo wzmacniające odporność. Cebulę i czosnek należy często jadać jesienią i zimą, aby wzmocnić odporność i chronić organizm przed infekcjami. Można wzbogacać nimi codzienne menu albo przygotowywać domowe syropy lub nalewki z czosnku i cebuli.

Rozgrzewające zupy w jesiennej diecie

Najpopularniejszym daniem jesienią i zimą są kolorowe i ciepłe rozgrzewające zupy. Zupa warzywna (z pora, cebuli, buraków, marchwi, pietruszki, selera, fasoli, soczewicy oraz z dodatkiem innych warzyw), francuska zupa cebulowa, zupa krem z pomidorów z dodatkiem papryki chili czy dyniowa (podstawowe składniki to: dynia, cebula, pietruszka, marchewka, seler, ziemniaki, ząbek czosnku, bulion warzywny, liść laurowy, ziele angielskie, szczypta kminku, imbiru, tymianek, sól, pieprz).

Cechą charakterystyczną rozgrzewających zup idealnych na jesień i zimę jest zawartość rozgrzewających przypraw takich jak imbir czy chili. Dobrze wszystkim znaną rozgrzewającą zupą, która idealnie sprawdzi się w trakcie przeziębienia, jest rosół, również w wersji wegańskiej. Wegański rosół ugotujesz z selera, korzenia pietruszki, kilku marchwi, cebuli, oliwy z oliwek, pora, selera naciowego, kapusty, ziół i przypraw.

Orzechy i pestki w jesiennej diecie

W okresie jesiennym i zimowym nie można zapominać o migdałach, orzechach, pestkach dyni oraz ziarnach słonecznika. To świetny zamiennik słodyczy oraz dodatek do sałatek czy muesli. Dostarczają organizmowi tłuszczu oraz białka, a do tego są zdrowe i smaczne, a także łatwe w przechowywaniu. Bez problemu można je chrupać w szkole, w pracy czy w podróży.

Witamina C w jesiennej diecie

Okres jesieni kojarzy się nam z koniecznością spożywania większej ilości witaminy C. Alternatywą dla suplementacji witaminy C będą owoce i warzywa z jej wysoką zawartością. Niewłaściwe odżywianie, wysoki poziom stresu oraz niski poziom witaminy C może sprzyjać infekcjom. Dlatego w okresie jesieni i zimy warto uzupełnić dietę o paprykę, szpinak, pomidory, sałatę, kiwi, grejpfruty, granaty czy pomarańcze.

Cynk w jesiennej diecie

Kluczowym składnikiem budowania odporności jest również cynk, gdyż jego niedobór zwiększa podatność na infekcje. Doskonałym źródłem cynku będą ziarna sezamu, pestki dyni, fasola, orzechy piniowe, orzechy nerkowca, nasiona słonecznika, gotowany ryż, bób, brokuł czy jarmuż.

Rozgrzewające jesienne herbaty

Jesienią i zimą chętniej pijamy rozgrzewające herbaty oraz grzańce z wina czy piwa. Ich smak można wzbogacić miodem, syropem malinowym, cytryną, pomarańczą, goździkami, anyżem, imbirem bądź cynamonem. Najlepiej tworzyć z nich własne kompozycje według preferencji smakowych. Takie rozgrzewające napoje idealnie sprawdzają się o tej porze roku, gdyż rozgrzewają zziębnięte ciało oraz wzmocnią organizm i wspomogą w walce z infekcjami.

Kiszonki w jesiennej diecie

Kiszone warzywa i owoce to jesienne superfoods, które wzmocnią odporność organizmu. Są cennym źródłem witamin i minerałów, dzięki czemu korzystnie wpływają na organizm, skórę i włosy. Kiszonki to znany od wieków sposób poprawy odporności. Pozytywnie wpływają na układ pokarmowy dzięki zawartości probiotyków. Zarówno fermentowane produkty mleczne takie jak kefiry, jak i kiszonki (kiszone warzywa i owoce), oczyszczają organizm, wzmacniają odporność, a także chronią przed anemią.

Miód w jesiennej diecie

Miód to naturalny zamiennik cukru, którym warto wzbogacać smak napojów i potraw przez cały rok. Jednak zdecydowanie chętniej sięgamy po niego w sezonie jesienno-zimowym. Miód składa się z glukozy, fruktozy i minerałów. Znajdziemy w nim żelazo, wapń, fosforan, chlorek sodu, potas i magnez. Ma lekko kwaśne pH, dzięki czemu wykazuje właściwości łagodzące, antybakteryjne i przeciwdrobnoustrojowe, a zawarte w nim przeciwutleniacze ułatwiają usuwanie wolnych rodników z organizmu.

Więcej o wyjątkowych właściwościach miodu przeczytasz w artykułach:

Jesienna dieta dla wzmocnienia odporności kobiecy blog lifestylowy sposobynazycie.pl

Dieta może być doskonałym sposobem wzmacniania odporności organizmu jesienią i zimą. Warto zachować równowagę, czyli nie przejadać się nadmiernie, a jesienną dietę wypełnić zdrową żywnością. Masz ulubione jesienne potrawy?

3 odpowiedzi do “Jesienna dieta dla wzmocnienia odporności”

  1. Uwielbiamy dania jednogarnkowe z racji braku czasu .Nasze ulubione to zupa dyniowa , którą możemy jeść bez końca .Świetny wpis bardzo pouczający .

  2. W naszej rodzinie jest tak , że jeśli czegoś nie lubimy to przemycamy nieco inaczej np robimy pasty .Owszem , czuć a nie widać .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wszystkie komentarze są własnością ich autorów. Autor ponosi pełną odpowiedzialność za treść wpisu. Jeżeli wynikną z tego konsekwencje prawne, sposobynazycie.pl może przekazać wszelkie informacje stronom zainteresowanym na temat danego użytkownika oraz pomóc w jego zlokalizowaniu.