Kasza gryczana – właściwości i zalety jej spożywania

Nie lubiłam kaszy gryczanej. Dopiero kilka miesięcy temu stała się ona moim ulubionym rodzajem kasz. Jakie są rodzaje kaszy gryczanej? Dlaczego warto ją spożywać oraz jakie dania z niej przygotować? Przygotowałam kompendium wiedzy o kaszy gryczanej.

Co to jest kasza gryczana?

Kasza gryczana jest pozyskiwana z łuskanych nasion gryki. Po jej zmieleniu powstaje mąka gryczana. Warto włączyć ją do swojego menu, ponieważ jest cennym źródłem substancji odżywczych. Nie zawiera glutenu, a dostarcza organizmowi mnóstwo białka, błonnika, witaminy B3, choliny, kwasu pantotenowego, fosforu, magnezu, potasu, żelaza, cynku, miedzi czy manganu. Charakteryzuje ją delikatny smak. Ze względu na jej właściwości zdrowotne łamana i niepalona kasza gryczana stanowiła podstawę diety dzieci i chorych na początku XX wieku. Gryka zwana też „tatarką” w Polsce popularność zyskała w XV wieku. W medycynie ludowej stosowano ją, by rozgrzać organizm, zmniejszyć obfitą miesiączkę czy jako lekarstwo na biegunkę. Kasza gryczana nie zawiera glutenu, dlatego jest często stosowana w diecie bezglutenowej.

Gryka jest rośliną spokrewnioną ze szczawiem czy rabarbarem. Stanowi świetny zamiennik pszenicy dla osób z nietolerancją glutenu. Kwiaty gryki są miododajne. Pszczoły wytwarzają z nich smaczny i zdrowy miód gryczany w charakterystycznym bursztynowym kolorze.

 

Rodzaje kaszy gryczanej

  • Kasza gryczana prażona (cała lub łamana) – wyróżnia ją intensywny i wyrazisty smak oraz ciemniejszy kolor.
  • Kasza gryczana nieprażona (cała, łamana, lub łamana drobna zwana też kaszą krakowską) – ma kremowy kolor i delikatny smak.

Kasza gryczana właściwości zdrowotne

Gryka jest skarbnicą składników odżywczych. Nie zawiera glutenu, dlatego doskonale sprawdza się jako zamiennik owsa, żyta, pszenicy czy jęczmienia. Dzięki temu stanowi ich naturalny zamiennik szczególnie u osób chorych na celiakię czy nadwrażliwość na gluten. Warto włączyć ją do diety ze względu na wysoką zawartość błonnika, białka, żelaza i magnezu. Ponadto zawiera 8 niezbędnych aminokwasów.

Zalety spożywania kaszy gryczanej

1. Ma właściwości odkwaszające
Jest jedną z niewielu kasz, która działa odkwaszająco dzięki czemu, utrzymuje równowagę kwasowo-zasadową w organizmie oraz pozytywnie wpływa nie tylko na nasze samopoczucie, ale również zdrowie.

2. Wspomaga odchudzanie
Jest niskokaloryczna, dostarcza sporej dawki białka i błonnika. W ten sposób wspomaga odchudzanie. Ułatwia prawidłowe trawienie, ogranicza łaknienie i reguluje poziom cukru we krwi.

3. Doskonała dla diabetyków
Ze względu na niską zawartość kalorii i brak tłuszczy jest idealnym pożywieniem dla cukrzyków. Wzmacnia ściany naczyń krwionośnych, a w efekcie zmniejsza ryzyko zawału serca czy udarów. Poprawia mikrokrążenie i zawiera D-chiro-inozytol, który jest niezbędnym składnikiem do przewodzenia insuliny, co jest szczególnie istotne w kontrolowaniu i leczeniu cukrzycy typu II.

4. Wspiera pracę układu sercowo-naczyniowego
Jest bogata w witaminy z grupy B takie jak: niacyna, kwas foliowy czy witamina B6, dzięki czemu pozytywnie wpływa na układ krążenia. Zmniejsza stężenie cholesterolu we krwi, wzmacnia naczynia krwionośne i usuwa cholesterol. Minerały, takie jak żelazo, magnez, fosfor, miedź i mangan, pomagają obniżyć ciśnienie krwi i poprawiają jej natlenienie. Kasza gryczana zawiera magnez, który reguluje ciśnienie krwi oraz rozluźnia naczynia krwionośne.

5. Jest cennym źródłem białka
Kasza gryczana dostarcza organizmowi dobrej jakości białka, które w połączeniu z aminokwasami obniża poziom cholesterolu we krwi oraz zapobiega otyłości czy cukrzycy. Poza tym zmniejsza nadciśnienie.

6. Wzmacnia kości
Przyczynia się do tego zawarty w kaszy gryczanej mangan, który nie tylko wzmacnia kości i zęby, ale również wspomaga metabolizm cukrów i tłuszczu. Bierze udział w tworzeniu tkanek łącznych, ułatwia wchłanianie wapnia w organizmie, a w efekcie przeciwdziała rozwojowi osteoporozy.

Kasza gryczana korzyści dla skóry

Problemy skórne są odzwierciedleniem zawartości dawki składników odżywczych w organizmie. Jeśli dostarczamy ich odpowiednią ilość, wówczas obserwujemy zdrową i promienną skórę. Jednak na kondycję skóry wpływają także czynniki genetyczne czy środowiskowe takie jak zanieczyszczenia, styl życia czy wysoki poziom stresu.

Kasza gryczana zawiera mnóstwo rutyny, która chroni skórę przed uszkodzeniami spowodowanymi promieniowaniem słonecznym. Duża zawartość flawonoidów zapobiega przedwczesnemu starzeniu się skóry oraz neutralizuje działanie wolnych rodników i chroni przed stresem oksydacyjnym. Magnez odpręża naczynia krwionośne i reguluje krążenie krwi, pozostawia odmłodzoną i pełną blasku skórę.

Kasza gryczana korzyści dla włosów

Zdrowe, mocne, sprężyste i pełne blasku włosy są często podziwiane. Co jednak gdy pojawiają się problemy związane z włosami takie jak łupież, nadmierne wypadanie włosów, rozdwojenie końcówek czy łysienie? Podobnie jak skóra, również i włosy potrzebują odpowiedniej dawki składników odżywczych. Kasza gryczana zawiera aż 75% węglowodanów złożonych, które przyczyniają się do prawidłowego wzrostu włosów. Zawiera witaminy A, kompleks witamin z grupy B i cynk, które wzmacniają mieszki włosowe oraz przyczyniają się do utrzymania zdrowych i wolnych od uszkodzeń włosów.

kasza gryczana zalety spożywania

Kasza gryczana jest świetnym dodatkiem do gulaszu (zamiennikiem ziemniaków). Można nią także faszerować mięsa czy dodawać do sałatek oraz zup. Doskonale smakują także kotlety z kaszy gryczanej. W ten sposób można wykorzystać kaszę gryczaną, która pozostała z obiadu. Świetnie się sprawdzi także do przygotowania pasztetu, pierogów czy gołąbków.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *