Kluczem do przetrwana firmy w dzisiejszych czasach – poza świadczeniem wysokiej jakości usług lub oferowaniem dobrych produktów – jest budowanie silnej i rozpoznawalnej marki. Odpowiedni PR oraz działania marketingowe ułatwiają zdobywanie klientów, wpływają na wyższe zarobki firmy. Jednym ze sposobów rozwoju dla firm jest klub biznesu. Czy wstąpienie do Europejskiego Klubu Kobiet Biznesu to dobry pomysł także dla mikromarki oraz matki prowadzącej własny biznes? W rozmowie z Iloną Adamską odkrywam zalety z członkostwa w EKKB.
Spis treści:
- Moja działalność — usługi i dwie mikromarki
- Co to jest klub biznesowy?
- Europejski Klub Kobiet Biznesu i moje obawy
- Rozmowa z Iloną Adamską o możliwościach, jakie daje Europejski Klub Kobiet Biznesu
- Moje obserwacje i opinia o Europejskim Klubie Kobiet Biznesu po 2 miesiącach członkostwa
Moja działalność — usługi i dwie mikromarki
Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą od 10 lat. Doskonale wiem, że do przetrwania w biznesie — poza świadczeniem wysokiej jakości usług — trzeba także systematycznie budować świadomości marki oraz jej rozpoznawalność. Świadczę usługi copywriterki oraz Wirtualnej Asystentki, a dodatkowo jestem blogerką i redaktor kosmetyczną — oferuję reklamę na blogu lifestylowym i portalu kosmetycznym. Korzystałam już z wielu różnych sposobów promocji. Były to publikacje w prasie lokalnej oraz ogólnopolskiej, promocja w artykułach sponsorowanych na portalach, influencer marketing czy współpraca z blogerkami. Wiem też, że aby wyprzedzać konkurencję, poza nieustannym szlifowaniem swoich umiejętności, ważne jest nawiązywanie nowych kontaktów biznesowych oraz szukanie kolejnych form promocji. Zainspirowała mnie działalność klubu biznesowego dla kobiet stworzonego przez Ilonę Adamską, którą od lat podziwiam. Miałam już okazję współpracować z nią w kwestiach PR.
Co to jest klub biznesowy?
Klub biznesowy to społeczność, która koncentruje działanie na rozwoju zrzeszonych w niej firm. Zapewnia możliwości idealne do: wymiany wiedzy i doświadczeń; budowania pozytywnego wizerunku; doskonalenia i rozwoju biznesu; wspierania inicjatyw członków; networkingu i zdobywania nowych klientów; zwiększania zarobków. A dodatkowo daje okazję do udziału w szkoleniach i wsparcie.
Europejski Klub Kobiet Biznesu i moje obawy
Przyznam szczerze, że początkowo nie byłam do końca przekonana. No bo po co wstępować do jakiegoś klubu. W którym za członkostwo każą płacić co roku. Dodatkowo jako pracująca mama prowadząca własny biznes już nie będę miała tak często możliwości, by bywać na eventach i spotkaniach odbywających się w Warszawie czy innych większych miastach w Polsce. Z jednej strony zastanawiałam się, jaki sens ma wstąpienie do klubu biznesowego, z drugiej rozważałam korzyści, jakie może zaoferować moim mikromarkom. I czy ja znajdę w nim kogoś zainteresowanego moimi usługami?
Rozmowa z Iloną Adamską o możliwościach, jakie daje Europejski Klub Kobiet Biznesu
Będąc nie do końca przekonaną, a jednak zaintrygowaną działalnością EKKB zapytałam Ilonę Adamską o to, dlaczego warto do niego wstąpić. Interesowało mnie też to, z czym wiąże się przynależność do tego Klubu i co on oferuje swoim Klubowiczkom.
Renata Zielezińska: Jak etycznie i efektywnie promować biznes w dzisiejszych czasach?
Ilona Adamska: Od zawsze powtarzam, że kluczem do sukcesu jest autentyczność. Pokazywanie prawdy. Tego, jacy naprawdę jesteśmy, jak działamy, co robimy, z kim współpracujemy. Bez koloryzowania, bez sztuczności. Ludzie są dziś bardzo spragnieni szczerości, naturalności, etyki, biznesowej uczciwości. Chętniej sięgną po produkt czy zainteresują się usługą, za którą idą konkretne wartości. Dzisiaj dobra cena czy nośne hasło reklamowe to za mało. Za produktem musi iść prawdziwa historia, wysoka jakość oferowanych usług. Często pytają mnie, czy opłaca się dzisiaj działać etycznie, skoro konkurencja nie działa fair play. Odpowiadam: zawsze warto! Nieuczciwie działania są na krótką metę. Budujmy swoją markę w sposób profesjonalny, rzetelny. Mając w głowie słowa Jeffa Bezosa, który powiedział, że „marka to to, co powiedzą o Tobie inni, gdy wychodzisz z pokoju”.
Renata Zielezińska: Dlaczego i w jakim celu warto wstąpić do Europejskiego Klubu Kobiet Biznesu?
Ilona Adamska: Kobiety, które prowadzą swój biznes i chcą wypłynąć na szersze wody, często nie wiedzą, jak tego dokonać. Na własną rękę szukają wsparcia, rady i pomocy dobrego mentora, dzięki któremu nawiążą ciekawe współprace, również z rynkami zagranicznymi. Nie jest to jednak łatwe zadanie. Moja inicjatywa ma na celu zjednoczenie prężnie działających kobiet biznesu z całej Europy. Członkiniami Klubu są aktualnie panie na stałe mieszkające m.in. w Wielkiej Brytanii, Belgii, Norwegii, Portugalii, Niemczech czy na Węgrzech. Poprzez działalność mojego Klubu chcę ułatwić kontakty kobietom biznesu, chcę je wspierać PR-owo, pomagać w budowaniu ich marki czy nazwiska oraz integrować poprzez inspirujące spotkania i eventy, a także wyjazdy integracyjne.
Renata Zielezińska: Na czym polega członkostwo w Europejskim Klubie Kobiet Biznesu?
Ilona Adamska: Każda Pani, która prowadzi własną firmę lub też pracuje na wysokim stanowisku na etacie, może zostać naszą Członkinią. W Klubie promujemy głównie biznesy z sektora MŚP, czyli małe oraz średnie przedsiębiorstwa. Wysyłając do nas zgłoszenie poprzez formularz dostępny na stronie www.ekkb.pl, otrzymuje regulamin Klub oraz umowę na rok. Do wyboru są trzy pakiety członkowskie dostosowane do różnych potrzeb. Panie mogą wybrać podstawową opcję lub wersję rozszerzoną z sesją zdjęciową, obsługą PR-ową na 2 miesiące i szeregiem innych działań wizerunkowych. Członkostwo w Klubie to także udział w spotkaniach networkingowych w trzech miastach Polski: Gdańsku, Krakowie i Warszawie, a także projektach społecznych i charytatywnych.
Renata Zielezińska: Wyobrażam sobie, że Kluby Kobiet Biznesu to miejsca dla kobiet prowadzących duże firmy. Czy to także odpowiednia przestrzeń dla matki prowadzącej własną firmę, która ze względu na maleńkie dzieci przez kilka najbliższych lat pewnie nie pojawi się na spotkaniu offline? Czy taka płotka jak kobieta prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą ma szanse na rozwój, znalezienie klientów na usługi wśród Rekinek Biznesu, członkiń Europejski Klub Kobiet Biznesu?
Ilona Adamska: Jak wspomniałam wyżej, 80% naszych Członkiń (a jest już nas ponad 150) to kobiety prowadzące własne, jednoosobowe działalności gospodarcze. Zarówno one, jak i przyszłe czy świeżo upieczone mamy są w stanie pozyskać nowych klientów poprzez bycie w naszym Klubie. Warunek jest jeden – trzeba się w to wszystko zaangażować. Samo wykupienie pakietu członkowskiego nic nie da. Warto pojawiać się na spotkaniach (jeśli na żywo się nie uda to chociaż online, bo też takie robimy). Trzeba udzielać się na Facebooku, gdzie mamy zamkniętą grupę, na której promujemy swoje usługi, oferujemy rabaty. Wskazane jest angażowanie się w nasze wywiady live, które prowadzę co tydzień na naszym profilu i które mają na celu promowanie biznesów prowadzonych przez nasze Członkinie. Ja daję wędkę (nie ryby), stwarzam możliwości rozwoju, ale to już od Klubowiczek zależy, w jakim stopniu z nich skorzystają.
Renata Zielezińska: Jakie są korzyści i zalety z udziału w Europejskim Klubie Kobiet Biznesu?
Ilona Adamska: Rozpoznawalność w sieci, nowe kontakty, poszerzenie bazy potencjalnych klientów nie tylko o nasze Klubowiczki, ale także o ich znajomych i partnerów biznesowych. Nieustanna motywacja, inspiracja. Mentoring. Wymiana doświadczeń. Wsparcie w trudnych momentach i kryzysach. Poznawanie wyjątkowych ludzi sukcesu np. poprzez zamknięte Zoomy czy wywiady Live (naszymi gośćmi były m.in. dr Irena Eris, Teresa Rosati, Beata Pawlikowska, Katarzyna Pakosińska). To także piękne sesje zdjęciowe, udział w ogólnopolskich kampaniach społecznych, udział w książkach, e-bookach.
Renata Zielezińska: Z czym wiąże się przynależność do Europejskiego Klubu Kobiet Biznesu? Czy dołączając do niego, cokolwiek muszę?
Ilona Adamska: Podpisać umowę, dokonać opłaty członkowskiej i … korzystać na całego z szerokiego wachlarza możliwości, jakie daje Klub. Ważne jest też nastawienie i intencja, z jaką wstępuję do Klubu. Jeśli tylko dla blichtru, poklasku czy chęci zarobku – to od razu mówię, że to miejsce nie jest dla takich osób. Bo żeby zdobyć klientki w Klubie, najpierw sama musisz dać coś od siebie. Musisz też poznać dziewczyny, zbudować relacje. Nic za darmo i bez zaangażowania nie przychodzi.
Renata Zielezińska: Jak efektywnie wykorzystać możliwości, jakie oferuje Europejski Klub Kobiet Biznesu?
Ilona Adamska: Pokazywać w swoich social mediach to, co robimy w Klubie. Chwalić się projektami, w których uczestniczymy. Angażować się w spotkania, w projekty, udzielać wywiadów, pisać artykuły poradnikowe, eksperckie. Nie chować się! Nauczyć się chwalić swoimi sukcesami. Świat musi się o Tobie dowiedzieć.
Renata Zielezińska: W jaki sposób content writerka, copywriterka SEO i blogerka może zdobywać klientki na swoje usługi w Europejskim Klubie Kobiet Biznesu?
Ilona Adamska: Choćby tak, jak zrobiłaś to ostatnio. Przygotowałaś piękną grafikę i treść posta z informacją o rabacie i super ofercie dla naszych Członkiń na publikację artykułów w twoich serwisach. Pozyskałaś od razu kilka pań. Klubowiczki chętnie korzystają z promocji. Poza tym możesz zapraszać dziewczyny do korzystania z Twoich usług na naszej grupie na Whatsappie czy na Facebooku. Podczas wywiadu Live, który już niedługo przed Tobą. Co ważne – najpierw sama musisz dać się poznać Klubowiczkom, żeby chciały coś od Ciebie kupić. Dziś w sprzedaży idziemy za człowiekiem, który albo nas do siebie przekona, albo nie.
Moje obserwacje i opinia o Europejskim Klubie Kobiet Biznesu po 2 miesiącach członkostwa
Mimo wszystko, choć przyznam, że trochę z ciekawości, zdecydowałam, że ponownie zaufam Ilonie Adamskiej (z doświadczenia wiem, że współpraca z nią zawsze przynosi mnóstwo korzyści). Mijają dwa miesiące odkąd zostałam członkinią Europejskiego Klubu Kobiet Biznesu, a już dostrzegam multum korzyści. Są to:
- Szanse na nawiązywanie kontaktów. Networking jest kluczowym elementem sukcesu w świecie biznesu. A interakcja i zaangażowanie we współpracę z podobnie myślącymi ludźmi jest niezbędna.
- Mentoring – sprzyjające okoliczności do rozmowy o swoich największych obawach i wyzwaniach oraz mnóstwo podpowiedzi dotyczących rozwoju biznesu od innych Klubowiczek.
- Szanse biznesowe — dostęp do grupy kobiet, które potencjalnie mogą potrzebować moich usług lub mogą mnie zarekomendować swoim klientom i znajomym. A to przekłada się na okazję do zdobycia większej ilości potencjalnych klientów, większą sprzedaż i większe przychody dla firmy.
- Możliwość budowania silnej marki poprzez uczestnictwo w różnorodnych projektach takich jak np. Lwice Biznesu czy kampania „Nie hejtuję — motywuję”.
- Nowe perspektywy i szanse rozwoju — sposobność wymiany myśli z przedsiębiorczymi kobietami z różnych branż pozytywnie wpływa na rozwój biznesu.
- Większa rozpoznawalność marki — daje szansę dotarcia do większej ilości klientów i reklamowania marki podczas eventów organizowanych przez EEKB, co wpływa na wiarygodność.
Jestem pod wrażeniem i absolutnie polecam. Europejski Klub Kobiet Biznesu to miejsce, które pozwala rozwinąć skrzydła w biznesie – daje narzędzia i mnóstwo okazji – także małym firmom i kobietom, które łączą prowadzenie firmy z macierzyństwem.