Z badań* katowickiej Fundacji Wielogłosu wynika, że 75% Polaków stygmatyzuje słownie osoby z doświadczeniem kryzysu psychicznego. Język, którego używamy, kształtuje sposób postrzeganie osób z diagnozami zaburzeń psychicznych. Wyrazem sprzeciwu wobec funkcjonowania w debacie publicznej słów, które ranią, naznaczają i odbierają poczucie godności, jest niesztampowa seria Kosmetyków Społecznego Wpływu. Co to takiego, jak je nabyć i dlaczego warto zainteresować się Kosmetykami Społecznego Wpływu?
Spis treści
Kosmetyki Społecznego wpływu — co to takiego?
Hydrolat na raniące przekonania, serum aktywujące empatię, krem wzmacniający życzliwość oraz płyn do demakijażu stereotypów to seria czterech produktów tworząca Kosmetyki Społecznego Wpływu.
– „Kosmetyki Społecznego Wpływu mają symbolicznie przypominać o tym, że słowa ranią, uprzedzenia hamują rozwój, a stereotypy zniekształcają rzeczywistość. Wszystkie produkty są dostępne w serwisie wewnątrz.pl. Bezpłatnie, bo empatia i życzliwość nie mają ceny” – mówi Martyna Jarząb — prezeska zarządu Fundacji Wielogłosu.
Kosmetyki Społecznego Wpływu — jak ich używać?
Stwórz holistyczny program pielęgnacji ciała i duszy. Wybierz Kosmetyki Społecznego Wpływu, które mają przypominać o tym, że słowa ranią, stereotypy zniekształcają rzeczywistość, a uprzedzenia hamują rozwój i stosuj według poniższych instrukcji.
Krem Wzmacniający Życzliwość
Niewielką ilość Kremu Wzmacniającego Życzliwość nanieść na oczyszczoną skórę twarzy i szyi. Rozprowadzić opuszkami palców i delikatnie wklepać, myśląc dobrze o innych ludziach. Stosować regularnie w celu uzyskania wewnętrznego piękna.
Płyn Do Demakijażu Stereotypów
Przed użyciem wstrząśnij Płynu Do Demakijażu Stereotypów. Pomyśl, ile niepotrzebnych emocji tworzą stereotypy. Nasącz wacik kosmetyczny niewielką ilością płynu. Przetrzyj powieki, skórę twarzy oraz szyi dokładnie ją oczyszczając z wszystkiego, co przeszkadza Ci w serdecznym postrzeganiu świata. Płyn jest odpowiedni dla każdego rodzaju skóry, myśli i uprzedzeń.
Serum Aktywujące Empatię
Niewielką ilość Serum Aktywującego Empatię nanieść na oczyszczoną skórę i wmasować, uszlachetniając wewnętrzne zasoby. Przed użyciem wstrząsnąć, by wzmocnić efekt empatii. Stosować z dumą i bez uprzedzeń w celu uzyskania najlepszych efektów pielęgnacyjnych.
Hydrolat Na Raniące Przekonania
Hydrolat Na Raniące Przekonania stosować jako tonik lub mgiełka, aby w łatwy sposób zmywać nieprzyjemne efekty uprzedzeń. Regularnie, kilkukrotnie w ciągu dnia spryskać nim twarz lub włosy, mówiąc otwarcie o tym, co jest dla nas ważne.
Słowa, które mogą leczyć albo ranić!
Fundacja Wielogłosu podkreśla, że język to potężne narzędzie – może być zarówno budulcem mostów zrozumienia, jak i destruktorem społecznych więzi. Negatywne określenia, nieświadomie budują mur pomiędzy społeczeństwem a osobami, które doświadczają kryzysów psychicznych. Z kolei język wspierający i inkluzywny stwarza przestrzeń do zrozumienia, akceptacji i poszukiwania pomocy.
– „Zmiana języka to pierwszy krok ku transformacji społecznej, w której zdrowie psychiczne przestaje być tematem tabu” – dodaje prezeska zarządu Fundacji.
Kryzys psychiczny i słowa, które ranią
Badania opinii publicznej przeprowadzone latem 2024 przez Fundację Wielogłosu wykazały, że 75% Polaków używa określeń, takich jak „schizol”, „psychol”, „świr” czy „wariat” w odniesieniu do osób z doświadczeniem kryzysu psychicznego. Równocześnie tyle samo osób ma świadomość, że takie słowa ranią, stygmatyzują i mają wyraźnie pejoratywny wydźwięk.
Dystrybucji Kosmetyków Społecznego Wpływu towarzyszy również korespondencja z parlamentarzystami, w tym z przedstawicielami Komisji Etyki Poselskiej. Każdy z nich otrzyma Płyn do Demakijażu Stereotypów i Krem Wzmacniający Życzliwość. W liście wysłanym do przedstawicieli władzy Fundacja Wielogłosu pisze:
„Życzliwość, empatia, obalanie stereotypów i praca z uprzedzeniami to wartości, które prawdopodobnie podzielasz również Ty, Droga Osobo Publiczna. W kontekście zdrowia psychicznego możemy je wyrażać już na poziomie słów, ponieważ ich zmiana może zmienić nasze myśli. Jednak dopiero połączenie zmiany języka z dobrymi postawami oraz realnymi działaniami w rzeczywistych relacjach i praktykach przynosi prawdziwą zmianę. Zmiana, o której piszemy, przywraca godność osobom z doświadczeniem kryzysu psychicznego. Wyrazem tej godności w ujęciu systemowym jest skierowanie się ku paradygmatowi psychospołecznemu zdrowia psychicznego oraz reforma polskiej psychiatrii w postaci pilotażu Centrów Zdrowia Psychicznego — nowoczesnego modelu, którego istotą jest troska o podmiotowość, sprawczość i możliwość decydowania o sobie”.
List do Osoby Publicznej został również udostępniony na specjalnej stronie dedykowanej kampanii, – Wewnątrz.pl. Każdy, kto zechce wesprzeć działania Fundacji, będzie mógł wykorzystać jego treść i wysłać bezpośrednio do lokalnych polityków, by zwrócić ich uwagę na język, który funkcjonuje w debacie publicznej.
Zadbaj o zdrowie psychiczne
– „Dbanie o zdrowie psychiczne zaczyna się od rozmowy. Chcemy wpływać na język, którego używamy, by zmienić myślenie o doświadczaniu kryzysu i radzenia sobie z nim, zaś nade wszystko chcemy przywracać podmiotowość i godność osób z diagnozami zaburzeń psychicznych” – wyjaśnia Martyna Jarząb.
*Badania przeprowadzono metodą CAWI na reprezentatywnej grupie 1000 Polaków.
Kampania społeczna „Piękni i empatyczni” – destygmatyzacja oraz zmiana odbioru osób z niepełnosprawnością psychiczną – została dofinansowana ze środków PFRON w ramach konkursu „Możemy więcej”.