Niedoczynność tarczycy i odchudzanie. Czy jestem skazana na porażkę?!

Odchudzam się! Podjęłam wyzwanie i od dwóch miesięcy wspólnie z programem Super Ty staram się zrzucić nadprogramowe kilogramy. Robię jeden krok w przód i dwa kroki w tył. Docieram do punktu, w którym „walę głową w ścianę”. Bo odżywiam się odpowiednio, naprawdę sporo się ruszam, a moja waga jest jakby obojętna. Okazuje się, że mam niedoczynność tarczycy. Czy to oznacza, że jestem z góry skazana na porażkę i nigdy w życiu nie schudnę?

Po miesiącu odchudzania z programem Super Ty, mój dietetyczny coach, czyli przemiła Żaneta, subtelnie zasugerowała, że warto byłoby wykonać badania. Podejrzewała bowiem, że na masę mojego ciała może na przykład niekorzystnie wpływać tarczyca. A chodziło o to, by wyeliminować potencjalny niekorzystny wpływ czynników, które oddziałują na taki, a nie inny stan rzeczy. Czyli zbyt wolno spadające kilogramy pomimo zmiany trybu życia czy wprowadzenia regularnie uprawianego sportu.

Żaneta, mój dietetyczny coach z programu Super Ty, poprosiła zatem o wykonanie szeregu badań. Z którymi następnie miałam się udać na konsultację endokrynologiczną. Pewnego mroźnego poranka, jeszcze przed zjedzeniem śniadania, udałam się do laboratorium, by wykonać następujące badania: morfologię, CRP, panel tarczycowy: TSH, FT3, FT4, ANTY-TPO oraz ANTY-TG.

Niedoczynność tarczycy objawy

Ponadto Żaneta zapytała także, czy odczuwam któreś z poniżej wymienionych objawów niedoczynności tarczycy, czyli: zwolnienie tempa przemiany materii; zmniejszenie produkcji ciepła; spadek zużycia tlenu przez tkanki; obniżenie temperatury ciała; spowolnienie akcji serca, niewydolność mięśnia sercowego i rozwój miażdżycy w wyniku zaburzeń gospodarki tłuszczowej, wzrost stężenia cholesterolu; zaparcia; obrzęk podudzi, który po uciśnięciu palcem nie pozostawia zagłębienia; twarz „nalana”, zasiniona, powieki opuchnięte; nieregularne, wydłużone cykle miesiączkowe, obfite krwawienia, niepłodność.

Zrobiłam badania. Odebrałam wyniki. Z drżeniem serca wysłałam je do Żanety, w celu weryfikacji. I czekałam. Wiadomo – cała zestresowana, cóż takiego wynajdzie ona w wynikach moich badań. Otrzymałam odpowiedź: „wygląda na to, że coś może być nie tak. Ale plus jest taki, że wyniki jeszcze nie są jakieś bardzo złe. Wydaje mi się, że TSH jest trochę za wysokie, w Twoim wieku powinno być optymalnie koło 1,5. Wskazuje to na skłonność do niedoczynności tarczycy, tym bardziej że FT4 po przeliczeniu za pomocą specjalnych kalkulatorów też nie jest idealne, a trochę za niskie. Niestety nie mam wiedzy tak specjalistycznej, jak endokrynolog, więc dobrze byłoby u niego na wizycie wszystko przedstawić i on potwierdzi co i jak. Najbardziej martwi mnie podwyższone CRP, co wskazywałoby na jakiś stan zapalny w organizmie. Ten stan zapalny to jednak raczej nie tarczyca, więc wykluczam typowe Hashimoto – bo wyniki ANTY-TG i ANTY-TPO są w porządku.

Podsumowując, musi na to spojrzeć lekarz. Ja sygnalizuję Ci, że coś może być nie tak – coś niedobrego może zaczynać dziać się z tarczycą, ale przede wszystkim trzeba jeszcze zapytać lekarza, czemu CRP jest podwyższone i co w tym kierunku powinnaś ewentualnie jeszcze zbadać.”- napisała Żaneta.

Umówiłam się zatem na wizytę u endokrynologa. Na pierwszy wolny termin, czyli za 20 dni. O matko, muszę żyć w niepewności całe 3 tygodnie!

Zmęczenie i senność po zwiększeniu aktywności fizycznej

W międzyczasie jeszcze, gdy podwoiłam ilość wykonywanej każdego dnia (albo prawie każdego) aktywności fizycznej, okazało się, że od momentu jej zwiększenia, czułam się bardzo senna i zmęczona. Poinformowałam o tym mojego coacha dietetycznego z programu Super Ty. Okazało się, że wynikało to z prostego powodu. Czyli spożywałam zbyt mało kalorii i dlatego organizm się tak bardzo męczył. Żaneta poprosiła też o zwiększenie kaloryczności zjadanych dziennie posiłków, ale jedynie w te dni, kiedy uprawiam mój slow jogging (jeszcze, póki co ciągle naprzemiennie z marszem) na podwójnym dystansie.

Zdiagnozowana niedoczynność tarczycy

Podesłałam Żanecie wynik badania endokrynologicznego. Odpisała: „czyli to, co podejrzewałam, się potwierdziło – niedoczynność tarczycy. W takim razie ważne jest, żebyś przyjmowała cały czas te zapisane leki i pamiętaj o zasadzie, że leki trzeba przyjmować na czczo, a dopiero 30 minut później jeść śniadanie. Bo tylko wtedy leki podziałają.

Przy niedoczynności dieta nie musi się różnić znacznie od typowej zdrowej diety, ale zwróć uwagę na jedzenie orzechów brazylijskich – doskonałe źródło selenu, który jest niezbędny do tworzenia hormonów tarczycowych. A drugą ważną zasadą jest jedzenie produktów takich, jak brokuły kalafior brukselka i strączki tylko po ugotowaniu, i to gotowaniu bez przykrywki – bo wówczas nie dostarczysz organizmowi związków szkodliwych dla tarczycy.”

Do tego przygotowała poniższe wytyczne dotyczące odżywiania w przypadku osób z niedoczynnością tarczycy.

Niedoczynność tarczycy zasady odżywiania

Produkty zalecane

  • produkty zbożowe: pełnoziarniste pieczywo, płatki owsiane, makaron al dente, kasze, ryż brązowy, musli, gruboziarniste kasze, otręby pszenne i owsiane;
  • nabiał: chude i półtłuste mleko oraz przetwory mleczne (sery twarogowe, napoje mleczne fermentowane tj. jogurt naturalny, kefir czy maślanka);
  • mięso i jajka: świeże nieprzetworzone mięso drób (indyk, kurczak bez skóry) oraz królik czy cielęcina;
  • ryby: ryby morskie bez skóry, gotowane na parze lub pieczone w folii, owoce morza;
  • tłuszcze: oliwa z oliwek, oleje roślinne (olej lniany), tran, oleje tłoczone na zimno, tłuszcze nieprzetworzone, niepodgrzewane i nierafinowane;
  • owoce: wiśnie, mandarynki, pomarańcze, banany, figi, maliny, jagody, grejpfruty, truskawki, melony, brzoskwinie, morele, jabłka, gruszki, kiwi, porzeczki, aronia, awokado;
  • warzywa: pomidor, sałata zielona, papryka, szpinak, cykoria, rzodkiewka, ogórki świeże i kiszone, seler, cukinia, marchew, pietruszka, por;
  • orzechy: pestki dyni, migdały, orzechy brazylijskie, nasiona słonecznika, nasiona lnu (mielone), nasiona sezamu;
  • zupy: zupy warzywne niezabielane, zupy na chudym mięsie, zupy kremy;
  • sosy i przyprawy: sosy na bazie olejów z oliwek, przyprawy: sok z cytryny, koperek, bazylia, kminek, koper, natka pietruszki, cynamon, wanilia, mniszek lekarski;
  • słodycze: sałatki owocowe;
  • napoje: woda, herbata, kompoty, soki warzywne, herbaty owocowe, rozcieńczone soki owocowe;

 

Produkty dozwolone w umiarze

  • mleko i produkty mleczne: sery pleśniowe, słodzone jogurty i sery żółte;
  • mięso i jajka: wątróbka, jagnięcina, szynka chuda wołowina, do 3 jaj tygodniowo;
  • ryby: ryby grillowane w folii;
  • tłuszcze: wszystkie oleje roślinne (do smażenia oliwa z oliwek, olej rzepakowy, olej słonecznikowy) masło w ograniczonej ilości, tłoczony na zimno olej kokosowy;
  • owoce: winogrona, owoce suszone, mango;
  • warzywa: buraki, zielony groszek, bób, suche nasiona roślin strączkowych (soja, fasola) soczewica, ziemniaki, ugotowane: brokuł, kapusta, brukiew, brukselka, soja, rzepa, kalafior;
  • orzechy: orzechy laskowe, włoskie, pistacje;
  • sosy i przyprawy: sosy sałatkowe niskotłuszczowe, musztarda;
  • słodycze: galaretki, sorbety, budyń, kisiel, miód;
  • napoje: kawa;

 

Produkty zakazane

  • produkty zbożowe: białe pieczywo, biały ryż, kasza jaglana, kaszki błyskawiczne, płatki śniadaniowe wysoko przetworzone, bułki maślane, chałki, rogale, pieczywo półfrancuskie, makaron zwykły;
  • produkty mączne: kluski, kopytka, pyzy, pierogi;
  • nabiał: pełnotłuste produkty mleczne, śmietana, sery topione, tłuste białe sery;
  • mięso i jajka: mięso z widocznymi fragmentami tłuszczu, pasztety, boczek, wieprzowina, kaczka, gęś, kiełbasa, salami, mięso wysoko przetworzone (fast-food), wyroby garmażeryjne (parówki, hamburgery, konserwy, pulpety);
  • ryby: ryby wędzone i smażone, ikra, konserwy rybne;
  • tłuszcze: margaryny twarde, słonina, smalec, olej palmowy;
  • owoce: owoce z puszki, dżemy, powidła, marmolada, syropy owocowe;
  • warzywa: warzywa smażone, solone i konserwowe, surowe: kalafior, kapusta, brokuły, rzepa, brukiew, soja, cebula, czosnek, brukselka;
  • orzechy: orzechy ziemne, piniowe, solone;
  • zupy: zabielane śmietaną, zagęszczane zasmażką, zupy w proszku typu instant;
  • sosy i przyprawy: majonez, sosy na bazie serów, ostre musztardy, sól, kostki rosołowe, Vegeta, ostre przyprawy, papryka, chili, curry, pieprz;
  • słodycze: lody, torty, ciasteczka, czekolada, cukier, cukierki, paluszki, chipsy
    napoje: syropy, alkohol, napoje gazowane;

W powstawaniu hormonów tarczycy nadrzędną rolę pełnią żelazo, jod, selen, cynk oraz witaminy: A, D, E, B2, B3 oraz B12. Niezbędne jest spożycie zalecanych ilości tych składników. Odpowiedniej aktywności gruczołu trawiennego sprzyja zatem dieta urozmaicona i zrównoważona. Co więcej, czynność tarczycy włączona jest w tzw. pętlę sprzężeń, która łączy spożycie pokarmu z wydatkiem energetycznym. Oznacza to, że aktywność gruczołu tarczycowego uzależniona jest od ilości przyjmowanego pokarmu (rośnie wraz ze wzrostem spożycia, maleje – gdy ilość pożywienia się zmniejsza).

Składniki dietetyczne wspomagające pracę tarczycy:
– jod (dorsz, łosoś, makrela)
– żelazo (wołowina, wieprzowina, warzywa zielonoliściaste)
– selen (orzechy brazylijskie)
– cynk (mięso, jaja, przetwory mleczne)
– witaminy A, D, E, witaminy z grupy B

Niedoczynność tarczycy pomysły na posiłki

I śniadanie:
– płatki owsiane
– mleko niskotłuszczowe lub jogurt naturalny
– ser
– owoce
– pieczywo pełnoziarniste
– jajko gotowane
– warzywa

II śniadanie/kolacja:
– pieczywo pełnoziarniste
– sałatka warzywna
– chude mięso i wędlina
– owoc lub sałatka owocowa
– nabiał (jajka lub serek wiejski)

obiad:
– ryba pieczona w folii
– kurczak z warzywami pieczony na parze

przekąska:
– nabiał
– owoce
– warzywa
– orzechy i nasiona

 

Wskazówki dotyczące utrzymania zdrowej wagi

Z powodu zaburzonego metabolizmu osoby z niedoczynnością tarczycy mogą bardzo łatwo przybrać na wadze, dlatego warto zastosować się do poniższych wskazówek, które pomogą utrzymać prawidłową wagę:

  • staraj się spać minimum 7-8 godzin każdej nocy;
  • ćwicz uważne jedzenie – zwracaj uwagę na to, co jesz, dlaczego to jesz i jak szybko to jesz;
  • joga i medytacja pomogą Ci się odstresować i poprawić ogólny stan zdrowia;
  • pamiętaj o regularnej aktywności fizycznej;
  • częściej odpoczywaj i poszukuj zajęć, które Cię odprężą i odstresują.

Tyle razy próbowałam schudnąć do tej pory, zanim wraz z Żanetą z programu Super Ty odkryłam przyczynę moich niepowodzeń w odchudzaniu. Już myślałam, że ze mną jest coś nie tak. A okazuje się, że za brak efektów w odchudzaniu odpowiada niedoczynność tarczycy. Podobno odpowiednia dieta, czyli spożywanie skrojonych na miarę posiłków bogatych w białko, jod, cynk i selen w połączeniu z regularną aktywnością fizyczną, odpoczynkiem i unikaniem wysoko przetworzonej żywności oraz słodyczy i niektórych produktów spożywczych sprawią, że schudnę.

niedoczynność tarczycy dieta

Czy to naprawdę jest możliwe? Mimo wszystko działam dalej! Zgodnie z rozkładem makroskładników przygotowanych dla mnie przez Żanetę oraz staram się uprawiać jak najczęściej mój ukochany slow jogging. A do tego naprawdę staram się pracować mniej, mimo iż jestem pasjoholiczką, uwielbiającą swoją pracę. I poszukuję sposobów, które mnie odprężają – są nimi na przykład czytanie książek, ogrodnictwo, domowa uprawa roślin i już za chwile będzie to także jazda na rolkach (jak tylko wybiorę się na zakupy, by wybrać odpowiedni sprzęt).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wszystkie komentarze są własnością ich autorów. Autor ponosi pełną odpowiedzialność za treść wpisu. Jeżeli wynikną z tego konsekwencje prawne, sposobynazycie.pl może przekazać wszelkie informacje stronom zainteresowanym na temat danego użytkownika oraz pomóc w jego zlokalizowaniu.