Niekończąca się lista zalet spacerowania

Trudno to sobie wyobrazić, ale kiedyś ludzie spacerowali. A było to w pradawnych czasach kiedy nie było telewizji, internetu, samochodów i smartfonów. Niestety zwyczaj ten zanika. Dziś niewiele osób dba o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne poprzez regularne spacery. A szkoda, bo spacerowanie pozytywnie wpływa na nasz organizm, zdrowie, urodę i samopoczucie. Poznaj wszystkie zalety codziennych spacerów.

Nie lubiłam spacerować. Nienawidziłam. Na szczęście zmądrzałam. Zaczęłam szukać sposobów odreagowania stresu i jednym z najprostszych, a także najmniej męczących, były właśnie codzienne spacery. Postanowiłam zatem wykształcić w sobie nawyk codziennego spacerowania. Zamiast jechać samochodem kilka kilometrów, wychodzę na spacer na zakupy. A w ten sposób dbam o swoje zdrowie i swój portfel, bo wiadomo, więcej zakupów spakowałabym do auta. Niewiele uniosę podczas spaceru.

Spacerowanie poprawia zdrowie fizyczne, psychiczne, zmniejsza stres i uwalnia pokłady życiowej energii. Jest także sposobem na wyciszenie i odpoczynek od nowych technologii.

Zalety codziennego spacerowania

Spacer wzmacnia serce

Codzienny spacer reguluje pracę serca. Zdaniem Irlandzkich naukowców chodzenie to najlepszy sport dla osób prowadzących siedzący tryb życia, zwłaszcza dla dorosłych, ponieważ minimalizuje ryzyko wystąpienia chorób serca i układu krążenia oraz udaru mózgu. Każdy spacer pozytywnie wpływa na serce. Co więcej, jeśli to możliwe najlepiej wybierać spacer po schodach zamiast jazdy windą.

Spacer wspomaga odchudzanie

Warto codziennie spacerować, a kiedy to tylko możliwe zamienić samochód na własne nogi. Szczególnie jeśli masz niewielką odległość do pokonania. To świetna forma ruchu szczególnie dla osób otyłych. Wyszczupla i ujędrnia ciało.

Spacer dotlenia organizm

Spacery dotleniają organizm i umysł. W efekcie nie tylko dostarczają odpowiednią ilość tlenu i glukozy, ale również wspomagają funkcjonowanie mózgu i mogą zwiększać inteligencję. Ponadto obniżają poziom cholesterolu LDL, dzięki czemu poprawiają krążenie krwi i wspomagają funkcjonowanie komórek i mózgu.

Spacer wzmacnia mięśnie

Poza mocnymi i gęstymi kośćmi, regularne spacery pozytywnie wpływają również na mięśnie. Wzmacniają i tonizują mięśnie nóg i pleców.

Spacer zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę

Jedną z najczęstszych chorób naszych czasów jest cukrzyca. Wśród jej przyczyn wymienia się siedzący tryb życia. Naukowcy zalecają każdego dnia zrobić przynajmniej 5 tysięcy kroków. Codzienne spacery wspomagają kontrolowanie cukru we krwi, a w efekcie mogą przeciwdziałać cukrzycy typu 2.

Spacer reguluje trawienie

Problemy trawienne mogą doprowadzić do różnorodnych problemów takich jak wzdęcia, zaparcia, biegunki czy dolegliwości układu żołądkowo-jelitowego. Bardzo istotne jest utrzymywanie zdrowia układu pokarmowego. Poza piciem odpowiedniej ilości wody oraz nawykami żywieniowymi należy również spacerować, bo ten prosty rodzaj aktywności fizycznej korzystnie wpływa na trawienie. To właśnie dlatego dawniej ludzie całym rodzinami spacerowali po obiedzie. Osoby prowadzące siedzący tryb życia często mają rozregulowany układ trawienny. Kiedy pracę zwalniają znajdujące się w jelitach kosmki jelitowe, wówczas możesz odczuwać zaparcia. Jeśli zaczniesz regularnie spacerować, z pewnością zauważysz, że poprawi się twoje trawienie. Spacery pozytywnie wpływają na ruchy perystaltyczne jelit, a w efekcie regulują trawienie oraz wypróżnianie.

Spacer wzmacnia kości

Nie da się ukryć, że nasz organizm się starzeje, a w związku z tym kości stają się słabsze. Regularne spacery nie tylko wzmacniają kości, ale również chronią przed utratą gęstości. W efekcie zmniejszają ryzyko złamań, urazów i osteoporozy. Mocne i zdrowe kości wpływają również na wytrzymałość, równowagę i postawę, a także zapobiegają zapaleniu stawów.

Spacer poprawia odporność organizmu

Aby zapobiegać infekcjom, problemom i dolegliwościom powinniśmy dbać o naszą odporność. Codzienne 30-minutowe spacery wzmacniają aktywność komórek odpornościowych i są doskonałym sposobem na poprawę odporności organizmu. Codzienne spacery mogą wzmacniać układ odpornościowy. Ostatnie badania pokazują, że jeśli regularnie ćwiczysz, wzmacniasz komórki atakujące złe bakterie w organizmie, a w efekcie mniej chorujesz.

Spacer zwiększa pojemność płuc

Podczas spacerowania wdychasz więcej tlenu, niż kiedy siedzisz lub leżysz. Ta wymiana tlenu i dwutlenku węgla zwiększa pojemność płuc, a w efekcie zwiększa wytrzymałość i wydajność ćwiczeń. Co ciekawe, wcale nie musisz biegać, bo godzinny spacer w średnim tempie (z przerwami, jeśli potrzebujesz), w zupełności wystarcza.

Spacer opóźnia starzenie

Okazuje się, że codzienne spacerowanie przez co najmniej 30 minut może wydłużyć życie. Ważnym czynnikiem, jeśli chodzi o starzenie się organizmu, jest utrzymanie integralności DNA. Co ciekawe pozytywnie wpływa na nie codzienne spacerowanie. A w efekcie zapobiega wielu dolegliwościom związanym z wiekiem.

Spacer normuje ciśnienie krwi

Spacerowanie nie tylko obniża ciśnienie krwi, ale również zwiększa wytrzymałość organizmu. Być może początkowo nie będziesz w stanie zrobić 10 tysięcy kroków każdego dnia, mimo to warto spacerować minimum godzinę dziennie.

Spacer pomaga w produkcji witaminy D

Poranny lub popołudniowy spacer to świetny sposób, by pobudzić organizm do produkcji witaminy D. Jest to witamina, która dba o mocne i zdrowe kości oraz pozytywnie nastraja.

Spacer eliminuje stres i napięcie

Codzienne spacery zmniejszają poziom stresu. Regulują krążenie i dostarczają organizmowi tlenu oraz substancji odżywczych. A oddychanie podczas spacerowania zmniejsza napięcia i stres.

Spacer poprawia nastrój

Aktywność fizyczna może zapobiegać depresji. Poprawia nastrój, dlatego, gdy czujemy się smutni i przygnębieni warto wybrać się na spacer, dotlenić i poczuć lepiej.

Spacer pozytywnie wpływa na pamięć

Zdaniem Japońskich naukowców ćwiczenia fizyczne zwiększają rozmiar hipokampa, natomiast siedzący tryb życia go zmniejsza i prowadzi do pogorszenia pamięci. Z wiekiem nasza pamięć może się pogorszyć, dlatego spacer w szybkim tempie każdego dnia będzie idealnym działaniem prewencyjnym. Szybki spacer odpręża umysł oraz poprawia pamięć. Spacerowanie angażuje część mózgu odpowiedzialną za pamięć werbalną, uczenie się oraz zdolność do jasnego myślenia. Marsz przez 45 minut w szybkim tempie jest uważany za ćwiczenie aerobowe.

Spacer zwiększa produktywność

Regularne spacery nie tylko dodają energii, ale również zwiększają wydajność w szkole i pracy. Poprawiają pamięć i zwinność.

Spacer wpływa na kreatywność

Spacerowanie rozluźnia mózg i uspokaja, ale również zwiększa kreatywność. Podczas spacerów nie masz żadnej presji i oczekiwań. W ten sposób odprężasz mózg i zyskujesz bardziej uporządkowane myśli. Brak weny twórczej? Wybierz się na spacer!

Kiedy codziennie, bez względu na pogodę za oknem, wyruszysz na 5-km spacer, to twoja kreatywność wzrasta. Wiem, bo doświadczam tego już drugi rok. Poruszające się ciało sprawia, że odpręża się mózg. Dlatego przed podjęciem ważnej decyzji warto się przespacerować. Poza tym regularne spacery sprawiają, że wzrasta moja kreatywność. Filozofowie i pisarze twierdzą natomiast, że istnieje związek między chodzeniem, myśleniem i pisaniem. Ponieważ chodzenie nie wymaga intensywnego myślenia, nasza uważność jest wolna, nie pracuje. Jest to stan umysłu związany z innowacyjnymi pomysłami.

Spacer wyszczupla

Jeśli zauważasz, że Twoja talia nie jest już tak szczupła, jak kiedyś, codzienne regularne spacery w szybkim tempie mogą pomóc pozbyć się nadprogramowych kilogramów. Niezwykle ważna jest prawidłowa technika szybkiego marszu – głowa podniesiona, plecy proste, rozluźniona szyja, ramiona i plecy oraz lekko wygięte łokcie i napięte mięśnie brzucha.

Spacer zmniejsza stres

Stres jest częstym problemem bardzo zapracowanych ludzi. Mnóstwo zadań do wykonania sprawia, że generujemy kolejny stres. A według przeprowadzonych badań wystarczy szybki marsz około 20-30 minut każdego dnia, by złagodzić stres i uspokoić organizm oraz zmysły.

Spacer odmładza

Spacery wzmacniają zdolność do płynnego poruszania się. A w ten sposób mogą zapobiegać upadkowi i powodować różnorodne problemy zdrowotne. Wraz ze starzeniem się tracimy zdolność do łatwego poruszania się. Aktywność fizyczna jest niezbędna, by utrzymać stabilność. Również ludzie starsi powinni regularnie spacerować.

Spacer – cyfrowy detoks

Spacerowanie to świetny sposób, by wyłączyć telefon, odejść od telewizora, komputera i innych rozrywek dzisiejszego świata. Podczas chodzenia można podziwiać przyrodę, odprężyć się oraz znaleźć czas, by zatrzymać się, pomyśleć, poszukać odpowiedniego rozwiązania trudności. Sama lubię pospacerować, kiedy mam dużo pracy lub gdy brakuje mi pomysłów. To doskonały moment, by się zrelaksować, uspokoić, odprężyć umysł i ujrzeć rozwiązania. Podczas spacerów często niespodziewanie przychodzą mi do głowy pomysły na kolejne artykuły.

Spacer wpływa na poziom hormonów w organizmie

Jeśli spacerujesz regularnie przez minimum 40 minut każdego dnia, wówczas Twój organizm uwalnia endorfiny – hormony odpowiedzialne na poprawę nastroju, które wysyłają do mózgu informację, że dobrze się czujesz. Ponadto spacerowanie zmniejsza poziom kortyzolu w organizmie. Dlatego najlepszym rozwiązaniem, gdy czujesz się zestresowana lub przemęczona albo gdy jesteś w złym nastroju, będzie długi spacer, który na pewno poprawi samopoczucie.

Spacer poprawia wygląd nóg

Codzienne chodzenie wyszczupla, napina i pojędrnia skórę, dzięki czemu nogi wyglądają lepiej. Poza tym poprawia krążenie krwi, uczy odpowiedniej – wyprostowanej – postawy. W miarę starzenia się nasze ciało traci napięcie w mięśniach. Spacerowanie to dobry sposób, by wzmocnić mięśnie nóg.

Spacer wzmacnia mięśnie pośladków

Wiele osób martwią masywne łydki czy mało jędrne pośladki. Świetnym sposobem, by pozytywnie wpłynąć na kondycję tych obszarów ciała, jest codzienne spacerowanie. Ponadto warto rozważyć spacery po górach, bo one wzmacniają mięśnie pośladków i ud, a w efekcie je wyszczuplają i ujędrniają – czyniąc bardziej atrakcyjnymi.

Czego potrzebujesz do spacerowania?

Oto lista niezbędnych rzeczy do spacerowania:

  • wygodne buty i ubrania;
  • butelka wody i zdrowe przekąski (jeśli to ma być długi spacer lub wędrowanie po górach);
  • kurtka przeciwdeszczowa;
  • chęci i motywacja.

Jak nie tracić motywacji do codziennych spacerów?

  • włącz spacerowanie do codziennych wspólnych zajęć Twojej rodziny;
  • spaceruj z psem rano lub wieczorem;
  • spaceruj z wózkiem z niemowlakiem;
  • spaceruj z przyjaciółką;
  • spaceruj do pobliskiego sklepu na zakupy (pomyśl o pieniądzach na paliwo i
  • zakupy, które możesz zaoszczędzić w ten sposób);
  • zmieniaj trasy spacerów każdego dnia.

Chodzenie może przynieść wiele korzyści zdrowotnych osobom w każdym wieku oraz o różnym poziomie sprawności. Może również pomóc w zapobieganiu niektórym chorobom, a nawet przedłużyć życie. Spacerowanie jest bezpłatne i łatwe do dopasowania do codziennej rutyny.

Jeśli od dawna nie uprawiałaś żadnego sportu to codzienne spacery będą idealnym przygotowaniem, by powrócić do formy. To niezbyt męcząca aktywność. Polecam, by tak jak ja zaczynać od wykształcenia w sobie nawyku codziennego spacerowania. Początkowo można to robić w wolnym tempie, a następnie zwiększać tempo i maszerować. Istoty ludzkie są zbudowane tak, by chodzić. To prawie konieczność. Bez tego ciało wiotczeje. Zostaliśmy wyposażeni w mięśnie, które umożliwiają nam spacerowanie. A nieużywane, przestają działać.

Niekończąca się lista zalet spacerowania

W tych moich codziennych 5-kilometrowych spacerach dotarłam do momentu, kiedy jest to dla mnie ważny rytuał rozpoczynania dnia, który tak naprawdę przerodził się w codzienny poranny slow jogging. Jest to również czas dla mnie, podczas którego praktykuję afirmacje, wizualizację i medytację. Wykorzystuję do tego celu różne zdania i obrazy, które pozytywnie mnie nastrajają.

A Ty lubisz spacerować?

2 odpowiedzi do “Niekończąca się lista zalet spacerowania”

  1. Nie odniosłam wrażenia, że spacerowanie zanika. Odkąd pojawiła się moda na nordic walking nawet przybyło spacerujących, przynajmniej w moim mieście.
    Porady nie trafią do nikogo, kto „po godzinach” nie czuje potrzeby fizycznego kontaktu ze światem, z przyrodą, jak sądzę.
    Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wszystkie komentarze są własnością ich autorów. Autor ponosi pełną odpowiedzialność za treść wpisu. Jeżeli wynikną z tego konsekwencje prawne, sposobynazycie.pl może przekazać wszelkie informacje stronom zainteresowanym na temat danego użytkownika oraz pomóc w jego zlokalizowaniu.