Praca w zaciszu własnego domu dla wielu wydaje się niedoścignionym marzeniem. Jestem szczęściarą, gdyż mam przyjemność prowadzić własny biznes i pracować w domu. Niebawem czeka mnie urządzanie wymarzonego domowego gabinetu, dlatego wcześniej postanowiłam przygotować listę mebli, urządzeń i akcesoriów, tego niezbędnego do pracy, pomieszczenia.
Spis treści
Jak urządzić biuro do home office?
Okazuje się, że meble, dekoracje i wyposażenie w domowym biurze wpływają nie tylko na kreatywność, ale również produktywność, szczęście i pomyślność. Podczas urządzania domowego biura należy wziąć pod uwagę rodzaj i specyfikę wykonywanej pracy. Istnieje kilka niezbędnych elementów, które mogą wpłynąć na jakość pracy i prowadzonego przez nas biznesu.
Choć z pozoru może się wydawać, że copywriterka i blogerka może pracować wszędzie, albo inaczej mówiąc „gdziekolwiek”, to zdecydowanie nie zgadzam się z tym stwierdzeniem. Od początku prowadzenia działalności gospodarczej mam własny kąt do pracy w zaciszu naszej sypialni. Jednak niebawem (w sierpniu 2020) czeka nas przeprowadzka do wymarzonego domu, gdzie zaprojektowałam gabinet, w którym zamierzam pracować. Nie bez przyczyny moje domowe biuro znajduje się na parterze w pobliżu kuchni i wejścia do domu. Otóż często otrzymuję przesyłki firmowe, a w trakcie wykonywania pracy gotuję domowe obiady, dlatego zależało mi na odpowiedniej komunikacji. Chodziło o to, aby nie trzeba było biegać po schodach z piętra na parter, kiedy do drzwi zakuka listonosz lub kurier. Nadszedł moment, aby przygotować listę mebli i niezbędnego wyposażenia do domowego biura, a już niebawem wybrać się na ich zakupy.
Praca w domu to kuszące rozwiązanie, szczególnie dla młodych matek. Daje możliwość planowania dnia pracy tak, jak chcemy. Ale może to być również wyzwanie ze względu na wiele czynników rozpraszających. W jaki sposób urządzić domowy gabinet do pracy, aby uniknąć pokusy oglądania telewizji bądź prasowania sterty ubrań? Kluczem jest zaplanowanie odpowiedniego środowiska do pracy!
Czy kolory zastosowane w domowym biurze mają znaczenie?
Okazuje się, że tak! Specjaliści donoszą, że kolory, którymi się otaczamy, w znacznym stopniu oddziałują na nasz nastrój. Dlatego dobierając paletę barw, trzeba zwrócić uwagę na to, w jakim stopniu wpływają na naszą psychikę. Kolor zielony jest uznawany za najbardziej odprężający dla oczu. Zachęca do odprężania umysłu, jest ciepły i komfortowy.
Niemniej jednak osobiście zdecydowanie lepiej czuje się we wnętrzach skandynawskich oraz hygge, gdzie dominują barwy bieli i szarości. I taki też kolor będzie dominował w moim biurze. Nie zapomnę o zieleni, która łagodzi stres i uspokaja. Zamierzam otoczyć się mnóstwem pięknych roślin doniczkowych (również tych w kolorze zielonym), gdyż uważam, że rośliny doskonale wpływają na naszą psychikę, a ich obecność pozwala skupić się na pracy i w pełni wykorzystywać kreatywność w trakcie tworzenia kolejnych artykułów na zamówienie.
Niezbędne elementy wyposażenia domowego biura: meble
Duże i wygodne biurko
Blogerka i copywriterka, która wykonuje również wiele zadań Wirtualnej Asystentki, zdecydowanie potrzebuje dużego biurka. To, które stanie w gabinecie do pracy w nowym domu z pewnością musi być duże! Zwykłe biurko nie wystarczy! Potrzebuję takiego z przedłużanym blatem albo biurka narożnego z regałem lub komodą. Koniecznie musi być ono w kolorze białym, tak aby pasowało do pozostałych mebli w tym pomieszczeniu!
Siedzenie przy biurku przez wiele godzin dziennie, nawet jeśli znajduje się ono w domu, może być wyczerpujące, a nawet szkodliwe dla zdrowia. Moje biurko w domowym gabinecie powinno nie być wygodne, czyli zapewniać stabilność podczas pisania, pracy na komputerze oraz wykonywania telefonów, a także mieścić niezbędny sprzęt biurowy.
Wygodne krzesło obrotowe
Kolejnym niezbędnym elementem wyposażenia domowego biura będzie wygodny i komfortowy fotel z możliwością regulacji wysokości oraz ergonomicznym oparciem. Jako że moje domowe biuro stanowi moją indywidualną przestrzeń do pracy, postanowiłam, że zaszaleję i wybiorę do niego fotel obrotowy Karel marki Profeos w kolorze beżowym ze stylowymi wykończeniami w kolorze złotym. Po pierwsze zakochałam się w nim od pierwszego wejrzenia – jest niesamowicie stylowy! Niewątpliwą zaletą jest jego zniewalający design, wyprofilowane oparcie, odporna na zaplamienia tapicerka z wysokiej jakości perforowanej skóry ekologicznej oraz ciche i miękkie koła, które nie rysują podłogi.
Szafy i komoda do domowego gabinetu
W małym zagraconym mieszkaniu z dużą ilością bibelotów, gdzie dotąd mieszkaliśmy, trudno było utrzymać porządek. Dlatego w nowym domu zamierzam zadbać o to, aby wszystkie niezbędne przedmioty były pochowane, tak aby nie rozpraszały podczas pracy. Dlatego w moim domowym gabinecie koniecznie muszą stanąć szafa oraz komoda, w których będę mogła przechowywać przedmioty do opisywania i recenzowania na blogu oraz wszystko do sfotografowania. W gabinecie do pracy w nowym domu stanie funkcjonalna i pojemna szafa w minimalistycznym stylu. Uważam, że to świetny sposób na schludne i komfortowe przechowywanie niezbędnego biurowego wyposażenia oraz utrzymanie porządku. Jako że wybieram praktyczne i nowoczesne rozwiązania, to do mojego domowego biura potrzebuję nowoczesnej i praktycznej szafy oraz komody i regału w kolorze białym.
Stylowa toaletka na kosmetyki
Prowadzę portal kosmetyczny i często otrzymuję kosmetyki do zrecenzowania i przetestowania. Często otrzymuję również zlecenia przygotowania opisów kosmetyków do sklepów internetowych czy materiałów prasowych lub postów na firmowe blogi producentów kosmetyków i drogerii kosmetycznych. A to sprawia, że niezbędnym meblem w moim domowym gabinecie będzie stylowa toaletka, która stanowi doskonałe tło do prezentacji i zdjęć kosmetyków. Elegancki i piękny mebel przywodzi na myśl dworską elegancję oraz przyciąga uwagę elementami zdobień lustra, uchwytami oraz ornamentami.
Niezbędne elementy wyposażenia domowego biura: urządzenia
Laptop z oprogramowaniem
Dobry komputer w znacznym stopniu wpływa na produkcyjność copywriterki i blogerki, ale także ułatwia obsługę własnych blogów. Ważne, aby dobrać urządzenie dopasowane do indywidualnych potrzeb. Ze względu na fakt, że oczekuję maluszka, dla mnie lepszym rozwiązaniem będzie laptop, który pozwoli na pracę w różnych pomieszczeniach w domu oraz na tarasie w ogrodzie. Niezbędna będzie w nim duża pamięć RAM, która ułatwi prowadzenie mojego biznesu. Fajnie byłoby, gdyby laptop był też lekki, aby można było używać go do pracy zdalnej podczas podróży (co często zdarza mi się robić).
Szybki internet
Wiele osób, które dopiero rozpoczynają pracę w domu, zapomina o tym, jak istotne jest posiadanie szybkiego połączenia internetowego, które ułatwia wykonywanie zadań oraz pracę zdalną. Prowadzenie domowego biura często wymaga posiadania internetu znacznie szybszego niż ten, który służy do przeglądania stron internetowych czy robienia zakupów online. W home office internet musi być szybki i niezawodny, tak aby nie zrywał się podczas wideokonferencji z klientami, pozwalał obsługiwać konto pocztowe oraz przesyłać i odbierać różnorodne pliki.
Drukarka ze skanerem
Kolejnym elementem w domowym biurze jest urządzenie wielofunkcyjne w postaci drukarki ze skanerem, które ułatwi wydruk i wysyłkę niezbędnych dokumentów. W swojej codziennej pracy poza drukowaniem faktur i dokumentów do biura księgowego często podpisuję z klientami umowy o współpracę czy przesyłam niezbędne dokumenty. Mimo iż duża część mojego biznesu opiera się na działalności internetowej, to bardzo często potrzebuję fizycznych kopii dokumentów.
Aparat fotograficzny
Absolutnym must-have każdej blogerki oraz redaktor prowadzącej portal jest posiadanie dobrego aparatu fotograficznego, który ułatwi przygotowywanie zdjęć do publikacji.
Telefon
W celu kontaktowania się ze światem, ale również do ekspresowego robienia zdjęć, warto posiadać również telefon komórkowy. Aktualnie tylko z ekranem dotykowym i mnóstwem pamięci, aby móc zainstalować odpowiednie aplikacje, chociażby te niezbędne do obsługi social mediów takich jak Facebook czy Instagram. W przypadku mojego biznesu doskonale sprawdza się telefon na abonament.
Niezbędne elementy wyposażenia domowego biura: dekoracje, materiały szkoleniowe i dodatki
Książki niezbędne do pracy
Uważam, że nieustanny rozwój osobisty daje możliwość wyprzedzania konkurencji, wyróżniania się z tłumu oraz zdobywania kolejnych zadowolonych klientów. Dlatego ciągle się dokształcam. Ostatnio brałam udział w warsztatach fotograficznych oraz szkoleniu z obsługi Instagrama.
Chcąc być jak najlepszą copywriterką, staram się na bieżąco czytać różne poradniki dotyczące pisania artykułów zgodnie z zasadami SEO oraz książek, które pomogą udoskonalić mój warsztat pisarski. Właśnie dlatego w biblioteczce znajdującej się w domowym gabinecie posiadam na przykład książki o copywritingu i social mediach takie jak:
- „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować) Copywriting & Webwriting” Artur Jabłoński
- „Content Marketing i Social Media Jak przyciągnąć klientów” Barbara Stawarz-García
- „Biblia copywritingu” Darek Puzyrkiewicz
- „Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy” Joanna Wrycza-Bekier
- „Hipnotyzm słowa. Jak podbijać umysły Twoich klientów za pomocą perswazyjnych tekstów” Joe Vitale
Rośliny doniczkowe
W moim przekonaniu przestrzeń biurową należy ozdobić żywymi roślinami. Kocham zieleń i doskonale czuję się we wnętrzu wypełnionym kwiatami doniczkowymi. Poza oczyszczaniem powietrza rośliny w domowym gabinecie redukują stres i sprawiają, że przestrzeń staje się przyjemniejsza.
Dobre oświetlenie
Właściwe oświetlenie miejsca pracy jest szalenie istotne. W swoim domowym biurze zamierzam ustawić biurko przy oknie, aby korzystać z naturalnego światła. Domyślam się, że jako świeżo upieczona mama, szczególnie na początku, będę mogła poświęcać czas na pracę wieczorami i nocą, dlatego zadbam również o to, by posiadać elegancką i stylową lampkę na biurku. Oświetlenie w domowym gabinecie jest bardzo ważne, a niewłaściwe doświetlenie miejsca do pracy może przyczyniać się do przemęczenia oczu czy bólu głowy.
Papierowy planner lub kalendarz
Mimo iż prowadzę w dużej części biznes internetowy, to lubię mieć zapisaną w papierowym kalendarzu lub plannerze listę zadań do wykonania oraz terminy. Przypomina mi ona o zadaniach na nowy dzień i pozwala się skupić na tym, co konieczne, aby dotrzymywać terminów.
W zależności od specyfiki działalności gospodarczej oraz faktu czy zamierzasz przyjmować klientów w domowym biurze, czy też nie może być również niezbędny wygodny stół z krzesłami albo ekspres do kawy. Jako że sama (na razie) prowadzę działalność online i rzadko goszczę klientów w swoim domowym biurze, te rozwiązania nie są konieczne w przypadku mojego biznesu.
Domowe biuro z pewnością różni się z tym normalnym pod wieloma kątami. Chociażby tym, że możemy pracować w nim w szlafroku i bez makijażu. 😉 Jednak możemy tutaj znaleźć również wspólny mianownik. Z pewnością przydadzą nam się tutaj sprzęty i artykuły takie jak np. spinacze, zakreślacze czy dobre krzesło obrotowe. Warto również zwrócić uwagę na drukarkę, która przydać nam się może również poza pracą. Tak jak zostało to już wspomniane w artykule – warto zadbać o nastrój i zaaranżować nasze wnętrze zgodnie z naszym upodobaniem, tak aby pracowało się nam jak najbardziej przyjemnie.
Oprócz takich elementów, które wymienił już Solo-Kolos – spinacze zakreślacze etc., należałoby również wziąć pod lupę dobrą niszczarkę. Mimo że w obecnym czasie praca w biurze odeszła na dalszy plan, a została nam praca zdalna, to taki sprzęt mimo wszystko przyda się nam podczas pracy w naszym domu. Oprócz niszczenia firmowych dokumentów, możemy wykorzystać ją również do niszczenia dokumentów z różnych instytucji, w których są informacje osobowe.
Bardzo pomocny wpis i może wiele rozjaśnić osobom, które dopiero przymierzają się do urządzania biura. Ja korzystałem z pomocy specjalistów, bo sam nie potrafię takich rzeczy sobie zwizualizować, ale nie żałuję. Najwięcej w moim przypadku zrobiła lada do recepcji, którą zrobili dla mnie ludzie stąd – (link usunięto) a dodatkowo obrazy i ścian z cegieł. Zrobiło się industrialnie, a o to mi chodziło 🙂