Przełom w edukacji wczesnodziecięcej. Relacja z konferencji „Zareggiuj się”

System edukacji wciąż opiera się na przestarzałych wzorcach, podczas gdy współczesność, napędzana przez sztuczną inteligencję, wymaga nowych rozwiązań. Już na etapie żłobków i przedszkoli widać potrzebę, by rozwijać w dzieciach kompetencje XXI wieku, zamiast nadmiernie kontrolować ich proces uczenia. Tegoroczna konferencja Zareggiuj Się by BLISKO dowiodła, że zmiany powinny zaczynać się już od edukacji wczesnodziecięcej. Oto relacja z konferencji „Zareggiuj się” 2024.

Relacja z konferencji „Zareggiuj się” 2024

Sztuczna inteligencja zmienia nie tylko naszą wizję rynku pracy, ale i podejście do edukacji. System oświaty, który skupia się na przygotowywaniu do rutynowych zadań, nie odpowiada już współczesnym wymaganiom. Tego typu refleksje były kluczowym przesłaniem podczas konferencji, która wskazywała na potrzebę dostosowania nauczania do realiów współczesności.

Filozofia edukacyjna Reggio Emilia

Jednym z tematów konferencji była filozofia Reggio Emilia, uważana za jedno z najważniejszych podejść w edukacji wczesnodziecięcej na świecie, mające silne powiązania z Harvardem i nowoczesną neurobiologią. Reggio Emilia to podejście, które pozwala dzieciom na rozwój w poczuciu wolności, jednak nie oznacza ono pełnej swobody – to przemyślana metoda, w której dzieci uczą się, rozwijając swoje zdolności w kontrolowanym, ale elastycznym środowisku.

Aleksandra Kozera, założycielka Blisko, podkreśliła w swoim przemówieniu, że strach przed dawaniem dzieciom wolności w procesie nauki jest jednym z głównych powodów, dla których system edukacji nie jest jeszcze zmodernizowany. Powiedziała również, że teoria Piageta, zakładająca, że uczniowie aktywnie tworzą wiedzę, ma solidne fundamenty w badaniach nad mózgiem i psychologią.

Relacja z konferencji "Zareggiuj się" 2024
Relacja z konferencji „Zareggiuj się” 2024

Ważne tematy i przesłania podczas konferencji Zareggiuj się 2024

Konferencja Zareggiuj Się by BLISKO pokazała, że edukacja, w której dzieci mają głos, jest formą demokracji. W atelier dzieci nie tylko rysują, ale tworzą projekty, rozwiązują problemy i wykorzystują sztukę jako narzędzie do wyrażania poważnych pomysłów. Dokumentowanie ich działań to akt polityczny, który mówi: „Twoje myśli są ważne”. Na tym wydarzeniu z branży edukacji poruszono także trudne kwestie, takie jak wzrastająca liczba prób samobójczych wśród dzieci w Polsce – w latach 2021-2022 wzrosła ona o 77%. Eksperci wskazywali, że system edukacji zaniedbuje rozwój miękkich kompetencji, takich jak kreatywność czy budowanie relacji, które są niezbędne do przetrwania w dzisiejszym świecie.

Podczas konferencji Zareggiuj się 2024 podkreślono również problem niskich zarobków nauczycieli w Polsce, wskazując, że oddanie dzieciom i nauczycielom większej kontroli nad edukacją to akt „radykalnej demokracji”. Wśród prelegentów znalazły się takie osoby jak Agnieszka Kuźba, pierwsza promotorka filozofii Reggio Emilia w Polsce, oraz Katarzyna Stein-Szała, której wystąpienie dotyczyło wsparcia dzieci neuroatypowych.

Relacja z konferencji "Zareggiuj się" 2024
Relacja z konferencji „Zareggiuj się” 2024

Plany na przyszłość

Konferencja „Zareggiuj Się by BLISKO” 2024 cieszyła się ogromnym zainteresowaniem, gromadząc niemal 100 uczestników, w tym pedagogów i właścicieli placówek związanych z siecią Wioski. Wydarzenie było także transmitowane online, umożliwiając uczestnictwo w ponad 6 godzinach prelekcji. Organizatorzy zapowiedzieli kolejną edycję, która odbędzie się we wrześniu lub październiku 2025 roku.

Na blogu lifestylowym SposobyNaZycie.pl piszę o tym, co ważne w moim życiu, łączę tematy takie jak praca i biznes, macierzyństwo, finanse czy budowa domu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wszystkie komentarze są własnością ich autorów. Autor ponosi pełną odpowiedzialność za treść wpisu. Jeżeli wynikną z tego konsekwencje prawne, sposobynazycie.pl może przekazać wszelkie informacje stronom zainteresowanym na temat danego użytkownika oraz pomóc w jego zlokalizowaniu.