Promocja jest niezbędnym elementem funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa. Niewielkie lokalne biznesy również sięgają po różne narzędzia z zakresu marketingu, aby dotrzeć do grupy swoich odbiorców. W takim przypadku odpowiednim rozwiązaniem często okazuje się reklama lokalna. Na czym polega?
Spis treści
Czym jest reklama lokalna?
Reklama lokalna jest przekazem marketingowym o ustalonym zasięgu. Jej odbiorcą jest grupa osób, które szukają produktu lub usługi na określonym terytorium, np. w danym mieście czy regionie. Może to być restauracja, warsztat samochodowy czy salon fryzjerski. W takim przypadku przedsiębiorcy nie mają potrzeby docierania z komunikatami do użytkowników z całego kraju. Zamiast tego celują oni w osoby zamieszkujące dany obszar, które potencjalnie mogą być zainteresowane skorzystaniem z ich usług.
Przykładem tego typu reklamy jest wykorzystywanie do rozprzestrzeniania komunikatów marketingowych lokalnych gazet, telewizji czy radia. Poszczególne firmy decydują się również na zainwestowanie w plakaty, billboardy czy ulotki. Najczęściej są one eksponowane w strategicznych miejscach takich jak np. miejscowe sklepy oraz inne lokale usługowe. Dobrym pomysłem jest pozostawienie ulotek oraz broszur informacyjnych o swojej działalności w punktach w jakiś sposób związanych z branżą, w której działa dana firma. Przykładami są ulotki przedsiębiorstwa oferującego usługi z zakresu rehabilitacji w przychodniach lub wizytówki salonu fryzjerskiego w salonach, które proponują swoim klientom usługi z zakresu pielęgnacji twarzy i ciała.
Ciekawą, a jednocześnie skuteczną formą reklamy lokalnej może być także wykorzystanie do promocji maszyn Paczkomat®. Firma InPost proponuje klientom biznesowym montaż reklamy na oświetlonej powierzchni automatów, dzięki czemu nadruk jest widoczny przez całą dobę. Przedsiębiorstwo kurierskie dysponuje już ponad 20 000 urządzeniami Paczkomat na terenie całej Polski. Znajdują się one w pobliżu powszechnie uczęszczanych miejsc takich jak okolice sklepów, stacje benzynowe, dworce czy parkingi. Dzięki temu przekaz reklamowy znajdzie się w zasięgu wzroku nie tylko klientów InPost, ale i przechodniów.
Reklama lokalna w sieci
Reklama lokalna nie musi sprowadzać się wyłącznie do wykorzystania tradycyjnych środków przekazu. Wiele firm decyduje się na ich połączenie z działaniami z zakresu marketingu internetowego.
Jednym z nich są artykuły sponsorowane, które stanowią wartościowe dla użytkownika treści, a jednocześnie w nienachalny sposób przemycają informację o danym produkcie lub usłudze wraz z linkiem do oficjalnej strony internetowej danego przedsiębiorstwa. W przypadku marketingu lokalnego ich publikacja najczęściej odbywa się na regionalnych serwisach informacyjnych.
Jeszcze innym sposobem na promowanie lokalnego biznesu jest reklama za pośrednictwem Google Maps. W tym celu wystarczy założyć profil firmowy oraz uzupełnić go o wszelkie niezbędne informacje i dane kontaktowe. Warto dodać również zdjęcia oraz zachęcić dotychczasowych klientów do wystawienia opinii.
Dlaczego warto wykorzystać marketing lokalny?
Aby klienci mogli skorzystać z usług danej firmy, najpierw muszą się o nich dowiedzieć. Nie ulega więc wątpliwości, że działania z zakresu marketingu i promocji są niezbędne do funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa, niezależnie od jego wielkości.
Marketing lokalny, zarówno w tradycyjnej formie stacjonarnej, jak i online jest skutecznym sposobem na to, aby pozyskać klientów z konkretnego obszaru. Ma to szczególne znaczenie w przypadku firm, które są nastawione stricte na klientów z danego regionu. Najczęściej są to przedsiębiorstwa branży usługowej, ale nie tylko.
Co więcej, reklama w formie lokalnej nie tylko pozwala dotrzeć do potencjalnych klientów (co wpływa bezpośrednio na wzrost sprzedaży), ale jest również metodą na wzrost widoczności marki. Zapewnia kreowanie jej pozytywnego wizerunku oraz budowanie trwałych relacji z odbiorcami oferowanych usług i produktów.