Moduł 4 programu edukacyjno-rozwojowego dla kobiet Top Women w e-biznesie poświęcony był zagadnieniom e-commerce. Czego uczestniczki programu nauczyły się podczas tego weekendu? Zapraszam na relację i moje podsumowanie modułu czwartego Top Women w e-biznesie 2024 pt.: E-commerce. Pomysł na sklep internetowy. Trendy w e-commerce. Jaką platformę wybrać do budowy sklepu internetowego? Marketing i komunikacja nie tylko e-sklepu.
Spis treści
Moja przygoda z Top Women w e-biznesie
Przeczytaj pozostałe artykuły na ten temat:
- Jestem uczestniczką programu Top Women w e-biznesie
- Relacja z inauguracji i modułu 1 Top Women w e-biznesie
- Relacja z modułu 2 Top Women w e-biznesie: bądź dla siebie szefem
- Relacja z modułu 3 Top Women w e-biznesie: strona www – WordPress
Moduł IV — Top Women w e-biznesie
W dniach 22-23 marca 2024 odbył się kolejny etap pięknej podróży po e-biznesie w edukacyjno-rozwojowym programie Top Women w e-biznesie 2024. Moduł 4 poświęcony był zagadnieniom e-commerce takim jak sklep internetowy, platformy do budowy e-sklepu oraz marketing i komunikacja w e-commerce.
Prelegenci podczas 4. modułu Top Women w e-biznesie
Podczas modułu 4. prelegentami tego wyjątkowego programu online byli:
- Kinga Tobała i Ola Batko-Strojek z Sky-Shop.
- Maciej Orpik — SEO Team Leaderem w agencji marketingowej MBridge – Marketing Experts.
- Katarzyna Czuchaj-Łagód z Mobile Institute i członkini Rady e-Izby.
- Justyna Lipczyńska z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
- Ania Hajnowska — ekspertka od social mediów i strateg marketingowy.
Sklep internetowy jako pomysł na biznes
Podczas 4. modułu uczestniczki Top Women w e-biznesie miały okazję poznać platformę do tworzenia sklepów internetowych Sky-Shop. Piątkowe popołudnie 22 marca 2024 rozpoczęłyśmy wystąpieniem Kingi Tobała ze Sky-Shop, która porównała sprzedaż we własnym sklepie i na platformie Allegro oraz oprogramowania open source i SAAS. Następnie opowiedziała o ważnych elementach sklepu internetowego oraz najpopularniejszych metodach płatności w e-commerce. Podzieliła się z uczestniczkami IV edycji Top Women w e-biznesie pomysłami na promocję sklepu oraz technikami zwiększającymi sprzedaż i podkreśliła, że w biznesie nie zawsze chodzi o to, żeby było najtaniej. Zdradziła sposoby na budowanie wyróżników marki. Podpowiedziała, jak robić marketing oparty o treści premium, a także jak wygenerować sprzedaż już na starcie. Ekspertka opowiedziała także o kampanii reklamowej w social mediach, pozycjonowaniu i Google ADS. Poza budowaniem własnej marki w sklepie internetowym wykorzystać:
- cross-selling (sprzedaż produktu komplementarnego),
- up-selling.
- zestawy produktów (pakiety).
- raty i płatności odroczone.
Następnie wystąpiła Ola Batko-Strojek z Sky-Shop, która przeprowadziła uczestniczki IV edycji Top Women w e-biznesie przez konfigurację sklepu internetowego na platformie Sky-Shop i zaznaczyła, na czym warto skupić swoje działania i jakie kwestie zwiększą sprzedaż w sklepie internetowym.
SEO w sklepie internetowym
Na zakończenie tego dnia podczas czwartego zjazdu online programu edukacyjno-rozwojowego Top Women w e-biznesie wystąpił Maciej Orpik, SEO Team Leader z M!Bridge Marketing Experts, który wyjaśnił uczestniczkom projektu, na czym warto skupiać się w strategii SEO. Podzielił się sprawdzonymi patentami jak pisać dobre treści na bloga i stronę internetową. Podpowiedział jakie czynniki wpływają na pozycję witryny w Google oraz jakich błędów się wystrzegać w content marketingu, a także gdzie sprawdzać efekty prowadzonych działań. Wymienił także narzędzia, które podpowiedzą frazy kluczowe, a są to: Google Search Console, Google Ads czy Google Trends.
– „Dobry content SEO to taki, który powinien być wpisany w spójną strategię pozycjonowania strony. Najpierw trzeba stworzyć strategię tworzenia treści SEO. Ten sam artykuł dodany na dwóch różnych stronach wygeneruje inny ruch, ponieważ SEO to synergia wielu elementów. Jakość w contencie SEO i eksperckość jest czynnikiem rankingowym (ale nie jedynym)” – podkreślił Maciej Orpik.
Content marketing w e-biznesie
Content marketing warto stosować podczas tworzenia treści w e-biznesie. Artykuły, które mogą zyskać wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania, powinny być merytoryczne i unikalne, poprawne językowo, aktualizowane w miarę potrzeb i zawierać linkowanie wewnętrzne.
Czym zauroczyć klienta sklepu internetowego?
W sobotni poranek 23 kwietnia 2024 ze swoją prelekcją pt. „Czym zauroczyć klienta e-sklepu?” wystąpiła Katarzyna Czuchaj-Łagód z Mobile Institute i członkini Rady e-Izby, która podkreśliła, że „w ostatnich latach obserwujemy wzrost zakupów online. Działania wojenne sprawiły, że ludzie kupują więcej i z zapasem. Inflacja sprawia, że klienci optymalizują zakupy — robią je w tradycyjnych sklepach oraz w tych internetowych”. A następnie opowiedziała o rynku e-commerce w Polsce.
Rynek e-commerce w Polsce
– „Inflacja i spowolnienie gospodarcze utwierdziły konsumentów w przekonaniach, że podczas zakupów w Internecie można znaleźć lepsze promocje. Teraz zdecydowanie bardziej niż dotąd lubimy wybierać sprawdzone rozwiązania oraz jesteśmy konsumentami smart, których do niedawna było najwięcej. W dobie szybko zmieniających się cen nie bardzo jest możliwość, by podejmować mądre i oszczędne decyzje zakupowe. W czasie inflacji rosną zakupy planowe, ostrożne, utylitarne, hurtowe. Rzadziej uważamy nasze zakupy za sprytne, ponieważ nie mamy pełnego spektrum możliwości. Przestajemy myśleć długoterminowo np. o ekologii. Zakupy przyjemnościowe robimy rzadziej, a więcej od nich oczekujemy. Robimy mały kroczek w kierunku sprawdzonych rozwiązań.
Staliśmy się trochę cenoholikami. Nie było tego przez jakiś czas. Konsumenci porównują ceny non stop i patrzą, co najbardziej opłaca im się kupić. Od dwóch lat obserwujemy duży wzrost opinii o produkcie, a to z tego względu, że nie chce nam się analizować informacji. Dlatego konsumenci zwracają uwagę na opinie znajomych lub oceny produktów online, również te na blogach i stronach internetowych. Ważna jest obecność marek i produktów w social mediach, gazetkach i aplikacjach, ponieważ konsumenci szukają inspiracji, porównują ceny i produkty w zasadzie wszędzie. Konsumenci wydają mniej, a oczekują więcej” – podkreślała Katarzyna Czuchaj-Łagód.
Sprzedaż za granicę
Następnie wystąpiła Justyna Lipczyńska z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, która podzieliła się z uczestniczkami IV edycji programu edukacyjno-rozwojowego Top Women w e-biznesie informacją, że „wartość światowego rynku e-commerce wyniesie ok. 16 bilionów dolarów do 2026 roku, w kolejnych 10 latach ta kwota ma się potroić”. Opisała zalety Cross-border e-commerce oraz wymieniła zalety sprzedaży za granicę.
ESG w biznesie
Kolejnym punktem programu podczas 4. modułu Top Women w e-biznesie była prelekcja pt. „ESG — co warto wiedzieć?” wygłoszona przez Darię Murawską — dyrektor biura zrównoważonego rozwoju Nest Bank.
Zrównoważony rozwój i biznes
Zrównoważony rozwój oznacza, że wzrost gospodarczy prowadzi do podnoszenia jakości środowiska naturalnego oraz zwiększania spójności społecznej (poprzez inkluzywność oraz wyrównywanie szans).
ESG to połączenie:
- Kwestii środowiskowych: czy firma nie szkodzi środowisku naturalnemu? czy dąży do redukcji zużycia prądu i wody?
- Kwestii społecznych: czy firma dobrze traktuje pracowników, klientów i wspiera lokalną społeczność.
- Kwestii ładu korporacyjnego: czy firma jest dobrze prowadzona? Czy jest przejrzysta i działa zgodnie z zasadami etyki biznesu? (działanie etyczne, transparentne).
Ekspertka doradziła uczestniczkom jak przenieść praktyki ESG do swojego biznesu.
Komunikacja i promocja e-sklepu w social mediach
Kolejnym punktem programu było wystąpienie Ani Hajnowskiej — ekspertki od social mediów i strategii marketingowych, która podzieliła się z uczestniczkami czwartej edycji Top Women w e-biznesie tajnikami działania w social mediach.
Użytkownicy social mediów nie są gotowi na reklamy i sprzedaż. Konsumenci poszukują treści autentycznych, emocjonalnych i bliskich. Użytkownicy social mediów chętniej angażują się w treści tworzone przez użytkowników niż przez markę. Teraz marki tworzą treści wspólnie z content creatorami. W social mediach ważne są:
- historie i opinie klientów
- pokazanie zza kulis tworzenia produktów, pracowników, miejsca pracy
- treści związane z pasją
- hasztagi związane z emocjami
- zabawne i kreatywne treści
Moduł 4 Top Women w e-biznesie – moje podsumowanie
Kolejny zjazd online podczas czwartego moduł programu edukacyjno-rozwojowego dla kobiet, czyli Top Women w e-biznesie 2024, był dla mnie skarbnicą wiedzy, pomysłów inspiracji i wskazówek dotyczących ważnych kwestii biznesowych, które z powodzeniem mogę wykorzystać we własnym biznesie. Aktualnie wprowadzam kolejne zmiany w mojej firmie, które zaplanowałam do wdrożenia po ukończeniu programu Top Women w e-biznesie 2024. A już niebawem zaproszę na relację z V modułu Top Women w e-biznesie.