Sezonowe owoce w sierpniu – jak je wykorzystać?

Sezonowe owoce — czyli skarbnica witamin, minerałów i mikroelementów. Sezonowe owoce powalają wprowadzić oszczędności w kuchni. Pyszne, aromatyczne i zdrowe owoce wykorzystuję, przygotowując dania w sierpniu. A Ty kierujesz się filozofią sezonowej kuchni? Sprawdź jakie owoce są najtańsze w sierpniu!

 

Lato to doskonały moment zbioru mnóstwa owoców, które dostarczają organizmowi niezbędnych dla jego doskonałej kondycji witamin, minerałów, mikroelementów i przeciwutleniaczy, dzięki czemu poprawiają odporność, neutralizują działanie wolnych rodników, regulują procesy trawienia oraz przyczyniają się do poprawy kondycji włosów, skóry i paznokci. Owoce, zaraz obok warzyw powinny stanowić częsty składnik naszych posiłków.

Aronia — zalety spożywania

Moim zdaniem aronia to ciągle jeszcze niedoceniany przez nas owoc. A szkoda, bo jest to krzew mrozoodporny o niewielkich wymaganiach, który daje duże plony. Owoce aronii są skarbnicą związków odżywczych takich jak sole mineralne, witaminy, pektyny, rutyna czy antocyjany. Aronia wzmacnia organizm, zapobiega miażdżycy i nowotworom, neutralizuje działanie wolnych rodników i uszczelnia ściany naczyń krwionośnych. Aronia wzmacnia wzrok, zatrzymuje procesy starzenia, oczyszcza organizm z toksyn, obniża poziom cholesterolu we krwi oraz chroni przed promieniowaniem słonecznym. Aronia to owoc, który z powodzeniem mogą stosować osoby długo pracujące przed komputerem — eliminuje skutki promieniowania monitorów.

Jak wykorzystać aronię w kuchni?

Owoce aronii mają specyficzny, cierpki smak dlatego najlepiej przygotowywać z nich przetwory — nalewki, wina, soki czy powidła. Przed przygotowaniem przetworów z aronii owoce warto przemrozić przez 2 dni.

Dania z aronią

Owocami aronii warto wzbogacić smak ciast, sosów i mięs oraz lodów, koktajli i deserów.

Przetwory z aronią

Aronia to fantastyczny owoc, który warto zamknąć w słoiku na zimę. Można przygotować na przykład: dżemy z aronii, konfitury z aronii, sok z aronii, nalewki z aronii, wino z aronii. Owoce aronii możemy też suszyć, a zimą wykorzystywać je w postaci herbatki z aronii.

Borówka — zalety spożywania

Pyszne i słodkie owoce borówki amerykańskiej mają mnóstwo właściwości prozdrowotnych. Zawierają witaminę C i A, mikroelementy, kwas foliowy, kwas elagowy oraz antyoksydanty. Regulują pracę jelit, chronią przed nowotworami i chorobami cywilizacyjnymi. Poprawiają wzrok, obniżają poziom złego cholesterolu we krwi, a w efekcie przeciwdziałają chorobom sercowo-naczyniowym oraz miażdżycy. Odmładzają, eliminują otyłość, odtruwają organizm, chronią przed anemią i nasycają witaminami i minerałami. Borówka poprawia pamięć i wzrok.

Jak wykorzystać borówki w kuchni?

Świeże i umyte borówki delikatnie osuszam i dodaję do porannego musli czy deseru owocowego. Owoce borówki można także mrozić, a przed dodaniem ich do ciasta najlepiej obtoczyć je w mące, aby nie opadły na dno. Owoce borówki można jeść na surowo, przygotowywać z nich dżemy.

Przetwory z borówką

Z borówki amerykańskiej można przygotować wiele przetworów takich jak nalewka, dżem czy sok.

Gruszki — zalety spożywania

Pyszne i soczyste gruszki doceniano już w starożytności. Dlaczego warto je spożywać? To wyjątkowe owoce, które zawierają jod, ponadto są źródłem boru, kwasu foliowego, kwasu jabłkowego i kwasu cytrynowego, witamin. Gruszki regulują proces prawienia, warto je jeść w przypadku problemów z biegunką czy zaparciami. Poprawiają funkcjonowanie tarczycy i pracę mózgu, chronią przed udarem mózgu. Zapobiegają rozwojowi nadciśnienia, kamicy nerkowej czy zapaleniu dróg moczowych.

Jak wykorzystać gruszki w kuchni?

Jest wiele różnych odmian gruszek, które sprawdzą się jako składnik kompotów, sałatek czy deserów. Doskonałym sposobem na wykorzystanie gruszek, jest ich ususzenie. Aromatyczne gruszki świetnie komponują się ze smakiem karkówki, kurczaka czy kaczki oraz serów pleśniowych. Z gruszek można przygotowywać różnorodne przetwory takie jak kompot gruszkowy, konfitura gruszkowa czy gruszki marynowane w occie.

Dania z gruszką

Jest wiele dań, do których przygotowania możemy wykorzystać gruszki. Mogą to być różnorodne sałatki z gruszką, miso marynowane z gruszką, surówki z gruszką, muffiny z gruszką, kanapki z gruszką.

Przetwory z gruszką

Smak gruszki warto zamknąć w słoiku na zimę. Do popularnych przetworów z gruszki zaliczamy: kompot z gruszki, dżem z gruszki, gruszki w occie, nalewkę z gruszek, marynowane gruszki. Nadmiar gruszek warto też zagospodarować, by przygotować z nich pyszne konfitury, które mogą być dodatkiem do mięs czy naleśników.

Jeżyny — zalety spożywania

Mniam, uwielbiam jeść jeżyny z jogurtem naturalnym. Tak podane, w swojej prostej formie doskonale korelują ze smakiem jogurtu, który podkreśla smak jeżyn i nadaje im wyrazistość.

Jeżyna zwana także ostrężyną bądź ożyną to ciemnofioletowy owoc, który rośnie na krzewach kolczastych. Jeżyny zawierają witaminy C, K i E, przeciwutleniacze, błonnik, minerały i mikroelementy. Neutralizują działanie wolnych rodników w organizmie, chronią przed chorobami serca i nowotworami, wzmacniają kości, a także obniżają poziom cukru we krwi. Wpływają dobroczynnie na zdrowie i urodę, poprawiają stan skóry oraz regulują trawienie.

Jak wykorzystać jeżyny w kuchni?

Jeżyny możemy po umyciu spożywać na surowo, jako dodatek do musli, deseru czy ciasta. Możemy nimi wzbogacać smak różnych dań, takich jak ciasta, pierogi, knedle czy tworzyć z nich sosy do mięs.

Przetwory z jeżyn

Lubię przygotowywać przetwory z jeżyn. Uwielbiam smak nalewki jeżynowej oraz słodko-kwaśne konfitury i dżemy z jeżyny. Można także przygotować sok z jeżyn.

Maliny — zalety spożywania

Maliny to pyszne i aromatyczne owoce, które zawierają witaminy, minerały, kwasy organiczne, flawonoidy, garbniki i mikroelementy. Od wieków znane są ich odżywcze i lecznicze właściwości. Obniżają poziom glukozy we krwi, działają antynowotworowo i przeciwgorączkowo. Działają napotnie, zmniejszają bóle menstruacyjne. Ze względu na zawartość antyoksydantów, chronią organizm przed wczesnym starzeniem, działaniem wolnych rodników i stresem oksydacyjnym. Wzmacniają układ odpornościowy, poprawiają przemianę materii.

Jak wykorzystać maliny w kuchni?

Maliny można jeść samodzielnie. Stanowią też świetny dodatek do musli, koktajlu, mięs, sałatek czy różnego rodzaju ciast.

Przetwory z malin

Nadmiar malin możemy mrozić i w ten sposób przechowywane zachowują swoje właściwości. Maliny można także suszyć. Świetnym sposobem zachowania wyjątkowych właściwości malin jest przygotowywanie z nich przetworów. Pyszne są nalewki i soki z malin, które można wykorzystać jako naturalna kuracja w czasie przeziębienia. Doskonale smakują również w dżemie malinowym czy konfiturze z malin.

Morele — zalety spożywania

Morele to kolejne pyszne owoce, które zawierają mnóstwo składników odżywczych. Są zasadotwórcze, czyli sprawdzają się w przypadku nadkwasoty. Regulują trawienie i ciśnienie, wspomagają pracę nerek, odmładzają i działają antynowotworowo Są cennym źródłem przeciwutleniaczy, a dzięki temu wymiatają wolne rodniki z organizmu. Zawarty w nich beta-karoten wspomaga wzrok oraz nadaje skórze zdrowy wygląd. Morele zawierają również błonnik, potas, żelazo, fosfor, wapń oraz witaminy. Zapobiegają anemii, przywracają organizmowi równowagę kwasowo-zasadową.

Jak wykorzystać morele w kuchni?

Morele można wykorzystać, przygotowując różnorodne dania, takie jak: pierś z indyka z morelą, tarta z morelą, tort na zimno z morelą. Morele można też spożywać na surowo bądź w sałatkach owocowych. Morele mogą być świetnym dodatkiem do knedli, pierogów czy ciast.

Przetwory z moreli

Nadmiar moreli możemy wykorzystać, by przygotować pyszne zaprawy na zimę. Do moich ulubionych przetworów z moreli należą kompot morelowy, nalewka morelowa, dżem z moreli czy morele w syropie.

Owoce dzikiej róży — zalety spożywania

Kolejnym niedocenianym, a wartym uwagi owocem, po który warto sięgnąć, są owoce dzikiej róży. Wyróżnia je duża zawartość witaminy C, dlatego też warto spożywać przetwory z owoców dzikiej róży w czasie grypy i przeziębienia. Zawierają także kwas foliowy, bioflawonoidy, żelazo oraz witaminy A, B, K i E.
Wzmacniają odporność, wykazują właściwości moczopędne, a także wspomagają organizm w osłabieniu i przemęczeniu. Owoce dzikiej róży są znane jako domowy sposób na biegunkę.

Przetwory z owoców dzikiej róży

Owoce dzikiej róży można suszyć i stosować w postaci rozgrzewających herbatek. Doskonale sprawdzają się także w postaci soków i nalewek z owoców dzikiej róży czy pysznej konfitury z owoców dzikiej róży. Poznaj przepis na domową nalewkę z płatków róży.

Rokitnik — zalety spożywania

Sierpień to także czas, w którym możemy zebrać rokitnik. Dlaczego warto włączyć go do diety i w jaki sposób warto wykorzystać go w kuchni?

Rokitnik to kolejny owoc, który zawiera mnóstwo witaminy C, A, K, P, B i D oraz flawonoidów, mikroelementów i antyoksydantów. Dlaczego warto spożywać owoce rokitnika? Ponieważ owoce te wspomagają układ sercowo-naczyniowy, wzmacniają odporność oraz łagodzą stany zapalne.

Przetwory z owoców rokitnika

Owoce rokitnika możemy przetworzyć, przygotowując z nich przetwory na zimę takie jak: sok z rokitnika, nalewka z rokitnika czy herbatki z rokitnika.

Śliwki — zalety spożywania

Jest mnóstwo rodzajów odmian śliwek. Różnią się kolorem, wielkością, smakiem. Możemy wyliczyć węgierki, mirabelki, lubaszki, renklody czy diany. Dlaczego warto wzbogacić swoją dietę w śliwki? Śliwki to pyszne i soczyste owoce o słodkim bądź kwaskowym smaku. Zawierają cenne kwasy owocowe, pektyny, witaminy, mikroelementy. Wymiatają wolne rodniki z organizmu, regulują trawienie, chronią przed zaparciami, wpływają pozytywnie na samopoczucie. Zapewniają ochronę przed miażdżycą i nowotworami.

Jak wykorzystać śliwki w kuchni?

Śliwki możemy wykorzystać do przygotowania wielu pysznych dań. Możemy wzbogacić nimi smak pierogów, knedli, racuchów i omletów. Ze śliwek warto też przygotowywać pyszne kompoty czy ciasta. Śliwkami możemy także wzbogacić i podkreślić smak mięs, przygotowując na przykład pyszne filety z kurczaka ze śliwkami, wątróbkę ze śliwkami.

Przetwory ze śliwek

Pyszne śliwki warto także zamknąć w słoikach na zimę, by później cieszyć się ich pysznym smakiem. A jakie przetwory ze śliwek możemy przygotować? Do najbardziej popularnych przetworów ze śliwek należą: powidła śliwkowe, nalewka śliwkowa, kompot śliwkowy. Śliwki można też suszyć.

A może zainteresują cię artykuły pt.: Sierpień w kuchni — wykorzystaj warzywa sezonowe, Kalendarz robienia przetworów — moje podpowiedzi, Jak oszczędzać pieniądze jesienią?, Proste i szybkie śniadania z owocami sezonowymi, Owocowy obiad na lato – zupa owocowa czy owocowy chłodnik?, Wrzesień w kuchni — wykorzystaj warzywa i owoce sezonowe, Czy warto robić domowe przetwory? albo Rodzaje domowych przetworów na zimę.

Ciekawi mnie czy Ty przygotowujesz własne przetwory na zimę z sezonowych owoców? A może masz własny, sprawdzony przepis na przetwory z jakiegoś owocu? Chętnie poznam takie przepisy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wszystkie komentarze są własnością ich autorów. Autor ponosi pełną odpowiedzialność za treść wpisu. Jeżeli wynikną z tego konsekwencje prawne, sposobynazycie.pl może przekazać wszelkie informacje stronom zainteresowanym na temat danego użytkownika oraz pomóc w jego zlokalizowaniu.