Internetowe opinie są dziś jednym z najważniejszych czynników, które biorą pod uwagę osoby realizujące zakupy w sieci. Jest to spowodowane przede wszystkim tym, iż rośnie świadomość klientów odnośnie technik stosowanych w reklamach. Dzięki opiniom internetowym łatwo można sprawdzić, czy produkty oferowane przez daną firmę rzeczywiście są tak dobre, jak przedstawiają to komunikaty reklamowe.
Reklama dźwignią handlu?
Wszystkie badania jasno pokazują, że rola tradycyjnych form reklamy z roku na rok jest coraz mniejsza. Wynika to z coraz większej świadomości konsumentów oraz rosnących wymagań. Mniejsze znaczenie reklamy jest także uwarunkowane tym, iż treści tego typu jest obecnie zbyt dużo. Każdego dnia w telewizji czy radiu emitowanych jest tak wiele reklam, że zaledwie niewielki odsetek z nich jest w stanie wzbudzić jakiekolwiek zainteresowanie wśród odbiorców.
Trzeba przyznać, że w internecie reklam także jest cała masa. Z tego względu firmy, którym zależy na pozyskiwaniu jak największego grona klientów, ograniczają budżety reklamowe, a zamiast tego – zachęcają zadowolonych klientów do podzielenia się recenzją zakupionych produktów czy zamówionych usług.
Jest to dobra praktyka, ponieważ doświadczenia przedsiębiorców oraz ogólnoświatowe badania udowadniają, że dziś jednym z najważniejszych elementów branych pod uwagę podczas podejmowania decyzji zakupowej są internetowe opinie. W przypadku, gdy dana firma nie cieszy się zbyt dobrymi recenzjami, wówczas jej szanse na pozyskanie nowych klientów są stosunkowo niskie. Zbieranie opinii to jeden z najlepszych, a zarazem najtańszych sposobów na budowanie zaufania, zwiększanie świadomości marki, a w długotrwałej perspektywie do znacznego zwiększania dochodów.
Popularność zakupów online
Zakupy online cieszą się ogromną popularnością. Odsetek konsumentów realizujących zakupy w sieci cały czas wzrasta. Jest to spowodowane przede wszystkim pandemią COVID-19, która w sposób znaczący ograniczyła możliwość przemieszczania się.
Raport firmy badawczej PWC wskazuje, że aż 55% Polaków kupuje produkty i usługi za pośrednictwem internetu. Z kolei wśród tych kupujących stacjonarnie, aż 43% sprawdza przed podjęciem decyzji zakupowej internetowe opinie na temat konkretnego produktu czy usługi. Dane te również udowadniają, jak ważna jest rola recenzji zamieszczanych w sieci – zarówno dla właścicieli sklepów, jak i klientów.
Rola internetowych opinii we współczesnym świecie
Badanie przeprowadzone na zlecenie Ceneo, w którym wzięło udział 10 000 osób, wskazuje, że ośmiu na dziesięciu przebadanych internautów przed zakupem jakiegokolwiek produkty w e-sklepie najpierw sprawdza, jakie są opinie na jego temat w sieci.
Wydawać by się mogło, że swoimi opiniami dzielą się najczęściej ci konsumenci, którzy są bardzo niezadowoleni z otrzymanego produktu czy usługi. Okazuje się, że podstawowym czynnikiem motywującym do zamieszczenia opinii są pozytywne wrażenia – tak odpowiedziało 42% badanych. Z kolei odczucia negatywne są motywatorem do wystawienia opinii dla nieco ponad 30% respondentów.
Podsumowanie
Dzięki internetowi w łatwy i szybki sposób możemy zweryfikować, jaka jest jakość usług świadczonych przez konkretny e-sklep. Szereg korzyści wynikających z możliwości zapoznania się z internetowymi opiniami docenia przeważająca większość użytkowników sieci, co potwierdzają liczne badania. Jednym z portali, na którym można zapoznać się z opiniami na temat rozmaitych firm, jest www.gowork.pl.
Materiał promocyjny
Odkąd prowadzę własny biznes bardzo mi zależy na pozytywnych opiniach użytkowników w internecie. Jest to dla mnie bardzo ważne.