Stres w ciąży – jak wpływa na dziecko i jak go ograniczyć

Zbyt duży stres kobiety w ciąży wpływa na dziecko poprzez płyn owodniowy. Dlaczego przyszła matka nie powinna się stresować? W jaki sposób stres oddziałuje na płód? Jakie są przyczyny, objawy i skutki stresu oraz sposoby na jego rozładowanie.

 

Stres to termin ogólny, który obejmuje lęk, depresję, ale również stres związany z relacjami czy reakcją na niepowodzenie. Jeśli będąca w ciąży kobieta jest zestresowana przez dłuższy czas, wówczas stężenie hormonów stresu w płynie owodniowym wzrasta. Krótkotrwałe nerwowe sytuacje nie powinny źle wpłynąć na rozwój dziecka.

Jak hormony stresu wpływają na wzrost płodu?

Kobieta w ciąży jest narażona na wiele stresujących sytuacji. Od poczucia bycia na krawędzi, poprzez konieczność dbania o wszystko czy brak równowagi. Jeśli przyszła matka jest przez dłuższy czas pod wpływem silnego stresu, może on wpłynąć na rozwój psychiczny lub fizyczny jej dziecka w późniejszym okresie życia. Co może się objawić poprzez ADHD lub chorobę sercowo-naczyniowy. Naukowcy dowodzą, że stres matki może zmienić metabolizm w łożysku i wpłynąć na wzrost jej nienarodzonego dziecka.

Kiedy ludzkie ciało jest zestresowane, uwalnia hormony, powodujące wzrost stresu. Ten mechanizm utrzymuje się również w ciąży, a przez łożysko stres dociera do dziecka poprzez łożysko. W rezultacie niewielka ilość kortyzolu wnika do płynu owodniowego oraz wpływa na metabolizm płodu. Przeprowadzone na zwierzętach badania wykazały, że kortyzol może przyspieszyć rozwój nienarodzonego potomstwa, a w licznych przypadkach przyczyniać się do przedwczesnego porodu. Zbyt duży stres może nadmiernie przyspieszyć wzrost płodu, ale utrudnić dojrzewanie jego organów oraz rozwój neurologiczny.

W przypadku kobiet w ciąży, które są narażone na długotrwały stres najlepiej skontaktować się z terapeutą, który podpowie, w jaki sposób sobie nim radzić. Oczywiście nie zawsze można uniknąć sytuacji stresowych w życiu, ale bliska więź matki z dzieckiem zarówno przed, jak i po porodzie może neutralizować negatywne skutki stresu w ciąży.

Wielokrotnie mówi się, że wysoki poziom stresu szkodzi naszemu zdrowiu, gdyż wpływa na odporność i zwiększa ryzyko rozwoju chorób. Stres w ciąży wiąże się z zagrożeniem dla fizycznego i emocjonalnego samopoczucia matki oraz dziecka.

Już sama ciąża może powodować stres, gdyż często wymaga wprowadzenia szeregu zmian w życiu rodziny. Wpływa na relacje rodziców, finanse czy decyzje o przeprowadzce. Stres czasem jest związany z określonymi wydarzeniami, ale może być też odczuwany jako lęk czy nieustanne zamartwianie się.

Skutki stresu w ciąży

Narażenie na stres w ciąży wiąże się ze zwiększonym ryzykiem przedwczesnego porodu oraz niższą masą urodzeniową. Natomiast dzieci matek zestresowanych w trakcie ciąży częściej chorują na alergie, astmę, choroby układu oddechowego, żołądka czy jelit. Nadmierny stres kobiety w ciąży wpływa też na zdrowie psychiczne i funkcje poznawcze potomka.

Istnieją teorie, które mówią, że zmiany hormonalne, fizjologiczne i metaboliczne w ciąży mogą ukształtować płód w celu odpowiedniego dostosowania się i rozwoju. Długotrwały stres w ciąży może w efekcie powodować, że dziecko będzie nadpobudliwe czy agresywne.

Jak zmniejszyć stres w ciąży?

W przeciwieństwie do spożywania alkoholu czy niezdrowego jedzenia, trudno jest wyeliminować stres ze swojego życia. Niemniej jednak istnieją sposoby ograniczania stresu i radzenia sobie z nim. A dodatkową korzyścią zmniejszenia stresu w ciąży, może być łagodniejszy przebieg okresu poporodowego. Poznaj kilka sposobów, które łagodzą stres:

  • Spotkania z przyjaciółmi i rodziną
  • Przyjęcie pomocy związanej z codziennymi czynnościami takimi jak pranie, sprzątanie, gotowanie czy zakupy.
  • Joga, relaks i umiarkowane ćwiczenia fizyczne to doskonały sposób radzenia sobie ze stresem. Jest wiele rodzajów ćwiczeń bezpiecznych dla kobiet w ciąży. Pływanie lub joga doskonale odprężają. Jeśli pracujesz przy biurku, staraj się jak najczęściej spacerować w ciągu dnia i dotleniać organizm podczas częstych spacerów. Również kontakt z naturą może zmniejszać stres.
  • Rozwijanie własnego hobby.
  • Koncentracja na dziecku – mów do niego, śpiewaj, czytaj – to doskonała forma nawiązania relacji i więzi z maluszkiem.
  • Odpoczywaj i śpij zawsze, kiedy masz na to ochotę. Słuchaj swojego ciała i gdy czujesz się wyczerpana, zrób sobie przerwę na drzemkę. Sen jest istotny dla rozwoju dziecka, które nosisz w swoim łonie. W ciąży zasługujesz na odpoczynek i czas dla siebie.
  • Pytaj położną i ginekologa zawsze, gdy masz najmniejsze wątpliwości lub potrzebujesz wsparcia.
  • Dobrze się odżywiaj – to bardzo istotne dla ciała, mózgu i dziecka. Zaplanuj regularne posiłki, aby poziom cukru we krwi nie spadał, co mogłoby przyczyniać się do drażliwości i zmęczenia.
  • Nie zapominaj o wypijaniu odpowiedniej ilości wody każdego dnia, bo także odwodnienie może wpływać na pogorszenie nastroju.
  • Rozwiąż swoje zmartwienia z finansami. Nie obawiaj się, że trudno Ci będzie kupić wszystkie niezbędne przedmioty znajdujące się na liście z wyprawką dla noworodka. Pamiętaj, że możesz robić zakupy w sklepach z odzieżą używaną lub na portalach aukcyjnych.
  • Masaż w ciąży to kolejny sposób na relaks i odprężenie. Warto zdecydować się na masaż relaksacyjny, masaż dłoni czy stóp.

Stres w ciąży – jak wpływa na dziecko i jak go ograniczyć

  • Ćwicz uważność, czyli doceniaj i celebruj małe cuda w swoim życiu, jakimi są delikatne promienie słońca na twarzy czy kopnięcie dziecka. Podczas spaceru zwracaj uwagę na różnorodne doznania – nie tylko widoki, ale również zapachy i dźwięki, które cię otaczają.
  • Jednym ze sposobów na relaks jest śmiech – obejrzyj zabawną komedię lub skecze kabaretowe.
  • Wybierz się na zabiegi upiększające – manicure czy pedicure albo zaoszczędź pieniądze i stwórz domowe spa w zaciszu własnej łazienki.
  • Ogranicz pracę zawodową, szczególnie po 32 tygodniu ciąży. Jeśli masz taką możliwość, rozważ pracę z domu lub urlop. Staraj się jeszcze więcej wysypiać i spacerować.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wszystkie komentarze są własnością ich autorów. Autor ponosi pełną odpowiedzialność za treść wpisu. Jeżeli wynikną z tego konsekwencje prawne, sposobynazycie.pl może przekazać wszelkie informacje stronom zainteresowanym na temat danego użytkownika oraz pomóc w jego zlokalizowaniu.