Zalety używania monitora aktywności z pomiarem tętna podczas uprawiania sportu

Tętno jest jednym z kluczowych czynników, które pozwalają przenieść aktywność fizyczną na wyższy poziom. Wystarczy wprowadzić niewielkie zmiany w codziennym treningu, by osiągać lepsze wyniki. Jak korzystać z monitorowania tętna, aby poprawić efektywność aktywności fizycznej?

 

Intensywność treningu

Pomiar tętna podczas wykonywania aktywności fizycznej jest świetnym sposobem, by w obiektywny sposób kontrolować intensywność treningu i porównać go z innymi rodzajami wysiłku.

Bezpieczeństwo podczas treningu

Kontrola intensywności treningu pozwala upewnić się, że nie przetrenujesz organizmu. A w efekcie po znalezieniu odpowiedniego tętna dla siebie ułatwia wykonywanie aktywności fizycznej odpowiedniej dla danego ciała i grupy wiekowej. Przetrenowanie często prowadzi do obniżenia motywacji oraz kontuzji, a monitoring tętna podczas treningów pozwala zachować bezpieczeństwo.

Pomiar spalonych kalorii

Większość urządzeń obliczających spalanie kalorii bierze pod uwagę jedynie dystans oraz czas trwania treningu. Natomiast monitoring tętna sprawia, że uzyskujemy dokładniejsze wyniki dotyczące rzeczywiście spalonych kalorii.

Strefy tętna i treningu

W zależności od intensywności treningu wyrażanej przez wartość tętna w różnym stopniu wpływa na nasze ciało. Każdy z nas ma inne cele treningowe – dla jednych ważniejsze jest budowanie masy, dla innych spalanie tłuszczu. Dlatego najlepszym sposobem na szybkie postępy w sporcie jest ćwiczenie z utrzymywaniem odpowiedniego pulsu. Intensywność treningu dzieli się na kilka stref tętna.

Strefy tętna jest to opcja pomiaru efektywności treningu, podzielona na 5 stref na podstawie procentowego maksymalnego tętna. A są to: strefa rozgrzewki, strefa spalania tłuszczu, strefa aerobowa, strefa anaerobowa oraz strefa maksymalnego wysiłku. Urządzenie do monitorowania aktywności OnCoach 900 HR z pomiarem tętna na nadgarstku Kalenji oblicza je automatycznie na podstawie tętna maksymalnego, które określa na podstawie płci i wieku. W ten sposób pozwala łatwo monitorować intensywność treningu.

5 stref aktywności i tętna

Strefy treningu (strefa rozgrzewki, strefa spalania tłuszczu, strefa aerobowa, strefa anaerobowa, strefa maksymalnego wysiłku) są obliczane automatycznie w zależności od tętna maksymalnego, które jest określane przez urządzenie na podstawie wieku i płci:

  • Rozgrzewka: 50-60% tętna maksymalnego, czyli 104-114 uderzeń na minutę, to czas na rozgrzewkę organizmu przed treningiem, który wpływa na ogólny stan zdrowia.
  • Spalanie tłuszczu: 60 do 70% tętna maksymalnego, czyli 114-133 uderzeń na minutę, to lekka aktywność, która poprawia przemianę materii oraz ogólną wytrzymałość, a także przyspiesza spalanie tłuszczu.
  • Trening aerobowy: 70 do 80% tętna maksymalnego, czyli 133-152 uderzeń na minutę, to umiarkowana aktywność, która poprawia efektywność treningów i wpływa na wytrzymałość tlenową.
  • Trening anaerobowy: 80 do 90% tętna maksymalnego, czyli 152-172 uderzenia na minutę, to intensywna aktywność, idealna dla profesjonalnych i zawodowych sportowców, która wpływa na poprawę wytrzymałości i wydolności sportowej.
  • Maksymalny wysiłek: 90 do 100% tętna maksymalnego, czyli 171-190 uderzenia na minutę, to bardzo intensywny trening, tylko dla wcześniej przygotowanych do tego sportowców.

Recenzja monitora aktywności OnCoach 900 HR z pomiarem tętna na nadgarstku Kalenji

Aktualnie istnieje mnóstwo prostych krokomierzy oraz zaawansowanych urządzeń i aplikacji do pomiaru tętna i monitorowania intensywności aktywności fizycznej. Postanowiłam przetestować jeden z nich, wybrałam dla siebie monitor aktywności OnCoach 900 HR z pomiarem tętna na nadgarstku marki Kalenji.

Od dłuższego czasu poszukiwałam idealnego gadżetu dla biegacza, który pozwoliłby mi monitorować moje treningi slow joggingu. Nacięłam się już na badziewie zakupione na Allegro, które nie działało tak, jak powinno, mimo iż w rozmowie telefonicznej sprzedawca zapewniał, że produkt działa. Korzystam z aplikacji Endomondo, jednak poszukiwałam czegoś innego, co pozwoli mi, poza przebytymi kilometrami ułatwiać moje codzienne treningi slow joggingu, pomoże liczyć kroki oraz zoptymalizować spalanie kalorii bez łapania zadyszki.

Wybrałam dla siebie monitor aktywności OnCoach 900 HR z pomiarem tętna na nadgarstku Kalenji, ponieważ:

  • pozwala mierzyć kroki, czas, dystans, kalorie i tętno,
  • posiada strefy tętna (rozgrzewki, spalania tłuszczu, aerobową i anerobową),
  • ekran ułatwia odczytywanie aktywności również w słońcu,
  • jest wodoszczelny, dlatego może być używany podczas opadów atmosferycznych,
  • działa na baterii aż 4 pełne dni,
  • jest łatwy w obsłudze,
  • zielone światło na spodzie opaski OnCoach odczytuje tętno w ciągu dnia.

Podczas uprawiania treningów slow joggingu – nie tylko na końcu, ale już w jego trakcie, miałam zadyszkę. Prawdę mówiąc, do tej pory trening wyglądał tak, że trochę biegłam, a później maszerowałam, próbując wyrównać oddech.

Natomiast od kiedy używam opaski do monitorowania aktywności OnCoach 900 HR z pomiarem tętna na nadgarstku Kalenji, jakość moich treningów zdecydowanie mieniła poziom na wyższy! Dlaczego? Opaska poprzez mierzenie tętna, określa intensywność wysiłku, a w efekcie ułatwia spalanie tłuszczu i pozwala uniknąć przeciążenia.

Urządzenie jest intuicyjne w obsłudze i w każdej chwili daje możliwość sprawdzenia informacji na ekranie dotykowym, bądź szczegółów w aplikacji Decathlon Connect. Domyślnie krokomierz opiera się na zaleceniach WHO i rekomenduje 30 minut aktywności fizycznej każdego dnia przez co najmniej 10 minut każda faza, ale urządzenie pozwala samodzielnie określić swoje cele na podstawie dystansu, kalorii czy liczby kroków.

Opaska automatycznie wykrywa mój ruch w ciągu dnia i ją podlicza. Na wykresie dnia w aplikacji Decathlon Connect wyświetla każdy moment aktywności. A to nie wszystko, bo OnCoach 900HR automatycznie mierzy również czas trwania poszczególnych faz snu, które dzielą się na sen płytki, sen głęboki i czuwanie, a dzięki temu pozwala monitorować czy wprowadzone w stylu życia zmiany, takie jak zbilansowane posiłki i aktywność fizyczna pozytywnie wpływają na poprawę jakości snu!

Bezpłatna aplikacja Decathlon Connect zapewnia dostęp do informacji o aktywności fizycznej, jakości snu oraz treningach, a ponadto zawiera:

  • wykresy prędkości,
  • wykresy tętna,
  • listę wszystkich treningów,
  • wykres aktywności z całego dnia z liczbą wykonanych na godzinę kroków,
  • szczegółowe informacje o fazach snu,
  • podliczanie spalonych kalorii oraz pokonanego dystansu w tygodniu i miesiącu.

Za pomocą technologii Bluetooth automatycznie i bezprzewodowo synchronizuje dane na telefonie podczas korzystania z aplikacji.

Monitor aktywności OnCoach 900 HR z pomiarem tętna na nadgarstku Kalenji – moja opinia

Szczerze powiedziawszy, po wcześniej źle dobranym krokomierzu, który nie działał, tak jak powinien, byłam negatywnie nastawiona do tego typu urządzeń. Monitor aktywności OnCoach 900 HR z pomiarem tętna na nadgarstku Kalenji zaskoczył mnie wieloma funkcjami, intuicyjną i wygodną obsługą oraz faktem, że zdecydowanie pomógł mi usprawnić moje treningi slow joggingu i wyeliminować zadyszki, co w efekcie wpłynęło na poprawę jakości uprawianego sportu. Jedyne czego mogłabym się przyczepić to mało kobiecy kolor urządzenia – różowy zdecydowanie bardziej przypadł mi do gustu. Ale za funkcjonalność i pomoc w treningach oceniam go na celujący.

Monitor aktywności OnCoach 900 HR z pomiarem tętna na nadgarstku Kalenji - moja opinia

A więcej zegarków sportowych i urządzeń do monitorowania aktywności znajdziesz na stronie https://www.decathlon.pl/C-893158-smartbandy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wszystkie komentarze są własnością ich autorów. Autor ponosi pełną odpowiedzialność za treść wpisu. Jeżeli wynikną z tego konsekwencje prawne, sposobynazycie.pl może przekazać wszelkie informacje stronom zainteresowanym na temat danego użytkownika oraz pomóc w jego zlokalizowaniu.